La ora la care vorbim, ai 100 de lei în bancă. Mâine ar trebui să plătești salarii de 100 de lei. Soția / soțul tău are o afecțiune serioasă care ar necesita 100 de lei pentru tratament (să spunem, o operație). Tot mâine ai scadență la plata taxelor la stat, unde ar trebui să plătești tot 100 de lei. Ce faci? Cum îți împărți banii din bancă? Ce soluție crezi că ar fi posibilă pentru situația ta?
Exemplul de mai sus, deloc teoretic, îți mănâncă, de obicei, zilele și nopțile de antreprenor. Și nu sunt deloc teoretice. Trist e că, orice ai răspunde, nu e un răspuns corect 100%. Pentru că viața, până la urmă, nu e despre drumul unei afaceri, ci despre drumul nostru, ca oameni. O afacere se poate naște și poate muri, e important ca oamenii din jurul ei să nu moară în același timp. Așadar, ce e important, atunci când vorbim despre oameni? M-am gândit mult la ideea asta și multe lucruri au fost spuse până acum, în această serie de articole, despre oameni și relația lor cu compania ta (trebuie să le oferi o viziune, să te porți frumos cu ei, să îi motivezi să rămână măcar 3 ani etc.). Iată, mai jos, câteva lucruri care mi se par importante, în relația cu oamenii.
Oferă-le un cadru clar de funcționare
Nu spune nimeni să construiești o corporație, dar oamenii (chiar și cei înclinați spre libertate) au nevoie de reguli clare în care să muncească. Regulile care se schimbă de pe o zi pe alta, la cheremul altcuiva, nu fac decât să frustreze oamenii și, pe termen mediu, îți vor îndepărta oamenii din companie.
Construiește o scară clară pe care o pot urma atunci când vor să evolueze în carieră
Mai toți oamenii își doresc să evolueze. Unii au potențial, alții nu (vezi punctul de mai jos). Dincolo de asta, însă, trebuie să le poți oferi colegilor tăi posibilitatea să facă mai mult atunci când și-o doresc. Știu că într-o companie mică e complicat acest lucru de la început. Mai știu, însă, și că într-o companie mică oamenii fac, inițial, mai multe lucruri deodată. Și asta nu e neapărat rău. Dacă îi poți ajuta pe colegii tăi să identifice zone în care pot ajuta compania mai bine decât o fac acum, nu e niciodată o pierdere să îi încurajezi să urmeze acea zonă.
Fii mereu conștient de principiul lui Peter (”în orice ierarhie, fiecare salariat are tendința de a urca până la nivelul său maxim de incompetență”)
Dacă unul dintre colegii tăi e priceput la un anumit lucru, asta n-o să-l facă, neapărat, un manager bun pentru ceilalți oameni care continuă să lucreze în producție, la acel lucru. Mai mult, dacă e un manager bun în echipa lui, nu te aștepta să fie, neapărat, un manager bun dacă e să-l promovezi la nivelul cel mai de sus al afacerii. Incompetența de care vorbește Laurence J. Peter nu e similară cu prostia. Nu. Ar fi o prostie să gândești așa. Competența, în viață reală, înseamnă acea suma de cunoștințe, experiențe, abilități și talente pe care omul o poate pune în slujba activității pe care o realizează. Unii oameni nu pot fi șefi, la fel cum alții nu pot fi ordonați ori supuși unui anumit sistem de organizare. Trebuie doar să îi înțelegi pe toți și să le găsești locul potrivit în organizația pe care încerci să o creezi.
Încearcă să găsești, mereu, oameni mai deștepți decât tine
Știu, să lucrezi cu oameni cu personalitate nu e cel mai simplu lucru din lume. Am simțit asta pe pielea mea de nenumărate ori. Oamenii care știu mai multe decât tine te vor pune la încercare de atâtea ori, încât vei avea nevoie de tot ajutorul din lume să le poți demonta criticile, observațiile și atacurile. Da, oamenii de genul astă îți vor pune autoritatea la îndoială. Pe ei îi vei simți mereu acolo, în ceafa ta, punându-te să construiești argumente din ce în ce mai bune pentru situații la care nu te-ai gândit până atunci.
Lasă-ți coroana în garaj
E un sfat pe care l-am auzit din gura unui CEO Pepsi anii trecuți, într-un interviu. Nu mai crede că eșți cel mai deștept om din lume și nici măcar că ideile tale sunt toate corecte. Lasă-ți coroana în garajul de la intrarea în firmă; e un îndemn spre moderație și inteligență în abordarea relațiilor cu oamenii.
Oferă-le un scop pentru care vin la birou, altul decât banii
E greu, știu, dar majoritatea oamenilor vin la birou, în principal, pentru alte lucruri decât banii. Majoritatea își aleg mediul în care lucrează nu doar după salariu, ci și după alte lucruri importante. Dacă reușești să creezi pentru acei oameni un sens al apartenenței la ceva mai mare decât ei, dacă biroul se va transforma într-un spațiu în care ei, împreună, schimbă sau creează ceva mai mare decât fiecare dintre ei, atunci ai toate șansele să ai colegi care nu pleacă, colegi care nu te vorbesc (întotdeauna) de rău, colegi care vin la birou cu zâmbetul pe buze (în multe zile).
Articolul pe care tocmai l-ai citit este un fragment din una dintre lecțiile cursului nostru Deschizi o afacere? Probleme și soluții pe care ar trebui să le analizezi chiar de la început. Avem și alte cursuri care pot antrena minți curioase pe platforma Inteligo.ro.
La inteligo.ro poți urma online cursuri de tot felul, în ritmul ales de tine. Dar pe lângă dorința de a împărtăși experiențele și informațiile pe care noi le avem, ne dorim și să intrăm în contact direct cu oamenii care ne urmăresc. De aceea, în fiecare săptămână vom veni cu subiecte noi de dezbătut legate de noi, oamenii, și de mecanismele care ne ajută să evoluăm constant în viață și carieră.
Comentariile sunt încurajate. :)
Comentarii articol (0)