În acest articol o să punctăm o altă descoperire importantă, legată de impactul scrisului de mână vs. dactilografierea, în înțelegerea și definirea unor concepte abstracte. Am ales trei studii științifice pentru a puncta mai bine perspectiva pe care trebuie să o avem atunci când vorbim despre învățare, înțelegere, sintetizare a informației.
Studiul 1
Pam A. Mueller și Daniel M. Oppenheimer, ambii de la Universitatea Princeton, au publicat în 2014 un studiu extrem de interesant cu privire la rolul notițelor luate de mână, în comparație cu notițele luate pe calculator.
Dacă studiile anterioare s-au axat în principal pe capacitatea studenților de a efectua multitasking și distragerea atenției atunci când folosesc laptop-uri, cercetarea de față punctează un lucru interesant: chiar și atunci când laptopurile sunt folosite exclusiv pentru a lua notițe, ele pot afecta învățarea, deoarece utilizarea lor are ca rezultat o analiză mai mică a informațiilor prelucrate.
În trei studii, cercetătorii de mai sus au constatat că studenții care au luat note pe laptop-uri au avut rezultate mai slabe la întrebările de test decât studenții care au luat note scrise de mână. Studiul arată că, în timp ce suporturile digitale ajută la transcrierea unui număr mai mare de note, tendința acestora de transcriere a cuvintelor așa cum sunt ele rostite este în detrimentul învățării, spre deosebire de tendința pe care subiectul o are atunci când scrie de mână acele note, alegând să sintetizeze informația, pe care o trece astfel mai întâi prin filtrul propriei analize.
Studiul 2
Aceste descoperiri sunt completate de un alt studiu interesant, care dezbate aceeași problemă. Timothy Smoker, cercetător la Universitatea Central Florida, Orlando, a comparat, într-un studiu, memoria generată de scrisul de mână și scrisul la computer. Rezultatele sunt foarte interesante.
Potrivit studiului, notițele redactate folosind scrisul de mână implică mult mai mult decât procese cognitive. Atunci când scriem, ne mișcăm palmele și brațele într-o măsură mult mai mare decât atunci când dactilografiem un text digital. Aceste mișcări generează, în memoria celui care scrie, capacitatea de a reține mult mai multe informații decât memoria celui care dactilografiază. Aparent, informația suplimentară furnizată de mușchii care se mișcă în momentul scrierii de mână a unor notițe creează o memorie complexă, mult mai elaborată decât cea generată de dactilografiere.
Am putea spune că studiile de mai sus sunt doar niște concluzii de laborator. Că ele au folosit un eșantion perfect de studenți analizați și că, mai mult decât sigur, copiii de astăzi, cel puțin, au abilitatea de-a interacționa cu mediul digital ”în sânge”, astfel încât studiile de mai sus nu li se aplică.
O să vedem, totuși, că realitatea e mai interesantă decât pare la prima vedere.
Studiul 3
Marieke Longcampa, Marie-Thérèse Zerbato-Poudoub și Jean-Luc Velay au studiat, în cadrul Institutului Mediterneean de Neuroștiinte Cognitive, modul în care copiii țin minte literele alfabetului, în două situații: atunci când le scriu de mână sau atunci când le dactilografiază pe computer.
Copiii supuși studiului, cu vârste între 2 ani și 9 luni și 4 ani și 9 luni, au recunoscut, evident, mult mai bine literele scrise, în detrimentul literelor dactilografiate.
În loc de încheiere, un exercițiu:
Ia un caiet / o agendă / o foaie de hârtie și notează pe ea lucrurile pe care le ai de făcut în perioada asta. Încearcă să le ordonezi într-un mod care ți se pare logic și să ții seama de faptul că:
- unele se pot face repede (sub 5 minute - scrie ”rapid” în dreptul lor),
- altele se pot face într-o anumită perioadă de timp (scrie ”de rezolvat la data de ....” în dreptul lor),
- altele trebuie delegate altor persoane pentru că tu nu le poți face (scrie ”deleg către ...” în dreptul lor),
- altele au nevoie de îndeplinirea unor condiții care nu țin de tine pentru a le putea face (scrie ”trebuie să aștept să se întâmple ... pentru a le face” în dreptul lor).
Articolul pe care tocmai l-ai citit este un fragment din una dintre lecțiile cursului nostru Multitasking, la modul sincer. Învață să fii productiv atunci când ești obligat să faci mai multe lucruri deodată. Avem și alte cursuri care pot antrena minți curioase pe platforma Inteligo.ro.
La inteligo.ro poți urma online cursuri de tot felul, în ritmul ales de tine. Dar pe lângă dorința de a împărtăși experiențele și informațiile pe care noi le avem, ne dorim și să intrăm în contact direct cu oamenii care ne urmăresc. De aceea, în fiecare săptămână vom veni cu subiecte noi de dezbătut legate de noi, oamenii, și de mecanismele care ne ajută să evoluăm constant în viață și carieră.
Comentariile sunt încurajate. :)
Comentarii articol (0)