Motivul pentru care o firmă ar fi interesată să obțină un certificat de forță majoră este fix natura acestei scuze. Pentru că ea implică un element obiectiv (dar care este și extern, imprevizibil și invincibil) ce ar pune o parte într-o relație comercială în imposibilitatea de executare a unei obligații (imposibilitate temporară sau permanentă), fiecare situație trebuie analizată în concret, pentru a vedea dacă există, cu adevărat, un eveniment de forță majoră.
Este clar că foarte multe situații generate de criza coronavirus vor intra sub incidența forței majore, însă, chiar și așa, companiile ar putea fi ajutate dacă obțin o atestare din partea unei instituții cu competență în domeniu prin care este confirmată apariția situației de forță majoră și efectele acesteia asupra relației comerciale între două părți la un contract.
Conform Legii nr. 335/2007, o astfel de organizație este Camera de Comerț și Industrie din România (CCIR), împreună cu camerele județene de comerț, care pot, conform aceleiași legi, să avizeze, „la cerere, pentru societățile românești, pe bază de documentație, existența cazurilor de forță majoră și efectele acestora asupra executării obligațiilor comerciale internaționale”.
Astfel cum reiese atât din textul de lege, cât și de pe site-ul oficial al CCIR (de exemplu), avantajul principal al acestui mecanism este că se adresează părților aflate într-o relație comercială concretă și nu e vorba de simpla avizare generală a unei situații (lucru ce ar fi fost imposibil, oricum).
Procedura de obținere a certificatului la CCIR
Analizând, în continuare, exemplul CCIR, partea interesată va trebui să depună, în primul rând, solicitarea de avizare a existenței cauzei de forță majoră, împreună cu contractul ce stă la baza relației comerciale a părților (inclusiv clauza contractuală de forță majoră). Vor trebuie date și informații legate de:
- prezentarea faptică şi detaliată a evenimentului;
- consecinţele evenimentului în relaţia cu partenerul contractual și
- argumente juridice că evenimentul invocat reprezintă forţă majoră.
În privința dosarului, pe lângă cerere și contract, vor mai trebui atașate:
- atestări de la organele, autorităţile şi instituţiile abilitate, de la caz la caz (altele decât Camera de Comerţ şi Industrie a României), privind existenţa şi efectele evenimentului invocat, localizarea acestuia, momentul începerii şi încetării evenimentului - în ceea ce privește coronavirus, acest lucru nu trebuie să fie foarte greu, fiind în prezența unor serii documente ce sunt relevante aici - de exemplu, decretul președintelui țării prin care s-a instituit starea de urgență;
- notificări adresate partenerului contractual în legătură cu apariţia evenimentului invocat şi efectele sale asupra derulării operaţiunilor contractuale.
Atenție! Aceste servicii sunt valabile doar părților la un contract ce au inclus în contractul lor o clauză de forță majoră.
În final, pe site-ul CCIR mai este menționat și că partea solicitantă este responsabilă pentru veridicitatea informațiilor prezentate.
Costul folosirii acestui mecanism este de 500 de euro (care trebuie plătiți în lei, potrivit cursului Băncii Naționale, în ziua efectuării plății) + TVA, în timp ce consultanța de specialitate este taxată cu un tarif orar de 30 de euro (fără TVA).
Spuneam, mai sus, că și camere de comerț județene ar putea aviza existența cazurilor de forță majoră (de exemplu, cea din Constanța sau cea din Harghita).