Procedura de obținere a certificatului de situație de urgență și modelul acestuia au fost stabilite miercuri prin Ordinul Ministerului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri 791/2020. Conform acestuia, până luni va fi funcțională aplicația online ce va permite solicitarea și obținerea certificatelor de stare de urgență, în baza unei documentații justificative.
Dincolo de folosirea certificatului pentru a putea obține facilități sau măsuri de sprijin în relația cu instituțiile publice, acesta va putea fi folosit inclusiv în relațiile comerciale. „Certificatele (...) se utilizează în relațiile cu instituțiile publice pentru obținerea de facilități/măsuri de sprijin ori în relațiile comerciale, în condițiile legii”, scrie în actul normativ.
Deși autoritățile n-au detaliat în ce fel se va putea folosi actul în relațiile cu partenerii de afaceri, dintr-o opinie remisă redacției noastre de specialiștii de la Reff & Asociații reiese că firmele care nu-și mai pot îndeplini obligațiile contractuale, din cauza coronavirusului, pot justifica acest lucru prin apariția stării de urgență. Asta înseamnă, în esență, că o parte contractuală nu mai poate fi trasă la răspundere dacă arată că îmbolnăvirile i-au afectat serios activitatea.
„Cel mai probabil, raporturile juridice dintre entitățile private vor suferi modificări din cauză că unele dintre ele nu își vor mai putea respecta anumite obligații ca urmare a măsurilor impuse în cadrul stării de urgență. În cazurile în care starea de urgență invocată drept cauză exoneratoare de răspundere se dovedește a fi valabilă, niciuna dintre părți nu mai poate fi considerată răspunzătoare pentru neexecutarea obligațiilor”, au lămurit Ioana Georgescu-Mureșanu, senior associate, și Mihnea Galgoțiu-Săraru, senior managing associate, ambii de la Reff & Asociații.
Aceștia au subliniat că firmele ar trebui să evalueze cu atenție, de la caz la caz, legalitatea unei asemenea abordări. Aici, ar trebui să se țină cont de prevederile legale, de prevederile contractuale și de starea de fapt corespunzătoare fiecărui raport contractual.
În plus, certificatul de stare de urgență va putea fi folosit pentru amânarea plății chiriei pentru sedii și a utilităților. În relația cu statul, certificatul va putea fi folosit, de exemplu, pentru a cere subvenționarea indemnizațiilor de șomaj tehnic.
În altă ordine de idei, companiile mai au și varianta obținerii certificatelor de forță majoră de la camerele de comerț din toată țara (tot în baza unor documente justificative), așa cum redacția noastră deja a anunțat.
Dacă certificatul de stare de urgență se obține gratuit, certificatul de forță majoră se obține contra-cost.