Suspendarea contractelor de muncă
Concret, angajatorul poate lua o decizie internă de întrerupere temporară a activității, spun specialiștii de la Ciel, în baza căreia să poată suspenda, din inițiativa firmei, contractele individuale de muncă ale salariaților, așa cum reiese din prevederile articolelor 52 și 53 din Codul muncii.
O astfel de suspendare a contractelor de muncă implică, potrivit Hotărârii Guvernului 905/2017, transmiterea unei informări în Registrul general de evidență a salariaților, prin aplicația Revisal.
Firma trebuie să transmită în Revisal „perioada, cauzele de suspendare și (când va fi cazul - n. red.) data încetării suspendării contractului individual de muncă”, așa cum scrie la articolul 3 al hotărârii. Conform articolului 4, informarea trebuie făcută prin Revisal cel târziu în ziua anterioară datei suspendării sau datei încetării suspendării contractelor individuale de muncă.
În plus, aceeași hotărâre stabilește, la articolul 7, că dosarul personal al salariaților trebuie să cuprindă documente referitoare la suspendarea contractelor de muncă.
Plata indemnizației de șomaj tehnic
Conform articolului 53 din Codul muncii, pentru salariații trimiși în șomaj tehnic trebuie să se plătească o indemnizație de minimum 75% din salariul de bază. Desigur, acesta este un nivel minimal, angajatorul poate plăti și mai mult de 75%, dacă își permite. (Guvernul spune că azi va lua măsuri pentru a ajuta angajatorii cu plata șomajului tehnic.)
Mai precis, vorbim de o indemnizație deoarece, dacă un contract de muncă este suspendat, salariatul nu mai prestează muncă, iar angajatorul nu mai plătește salariu. Totuși, se acordă această indemnizație de șomaj tehnic, pe care o suportă angajatorul din fondul de salarii.
Pe durata întreruperii temporare a activității firmei, salariații aflați în șomaj tehnic sunt la dispoziția angajatorului, în caz să acesta decide reluarea activității.
Specialiștii Ciel spun că, pentru indemnizația de șomaj tehnic, angajatorul trebuie să plătească impozit pe venit și contribuții sociale, ceea ce implică declararea indemnizației de șomaj tehnic în declarația 112. Chiar dacă trebuie suportate indemnizațiile și taxele salariale, avantajul este că acestea sunt în cuantum redus, la care se adaugă și economiile implicate de lipsa salariaților de la birou (curent, consumabile, apă etc.).
Se suspendă toată activitatea firmei?
Suspendarea activității firmei și trimiterea unor salariați în șomaj tehnic sunt chestiuni diferite, după cum a atras atenția recent, pe forumul avocatnet.ro, consilierul juridic Cornel Vasile.
Mai precis, angajatorul poate trimite doar o parte a salariaților în șomaj tehnic. Sau, chiar dacă îi trimite pe toți, activitatea acestuia poate continua pe alte fronturi cu ajutorul unor servicii externe (vânzări, contabilitate, marketing etc.).
Asta înseamnă că firma nu este obligată să-și suspende și activitatea, din moment ce trebuie făcut în așa fel încât să se poată plăti indemnizațiile de șomaj tehnic.
Totuși, dacă se decide și intrarea companiei în inactivitate (presupunând că există fonduri de rezervă suficiente), asta implică declararea inactivității la Registrul Comerțului, în baza unei hotărâri a adunării generale sau a deciziei asociatului unic, așa cum ne-au spus specialiștii de la Schoenherr și Asociații. Pe durata inactivității, firmele au interdicție la desfășurarea activităților pentru care erau autorizate.
În același timp, inactivitatea la Registrul Comerțului implică automat trecerea în inactivitate fiscală, conform celor de la Schoenherr Tax București.