Platforma http://prevenire.gov.ro/ trebuia să asigure funcționalitatea obținerii certificatelor de stare de urgență la 30 martie 2020, dacă ne uităm în ordinul care reglementează aceste certificate: "În termen de 5 zile de la aprobarea și publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentului ordin, Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri va asigura adaptarea și funcționarea platformei electronice http://prevenire.gov.ro/, în scopul ducerii la îndeplinire a prezentului ordin", scrie în document, publicat în Monitor pe 25 martie.
Momentan, ea afișează următorul mesaj:
Utilizarea acestor certificate a fost mult restrânsă față de măsurile propuse inițial de autorități, în contextul stării de urgență și necesității de a adopta măsuri pentru firmele și persoanele care întâmpină acum probleme financiare.
Companiile (și nu numai) care au activitatea afectată direct de măsurile luate de autorități în perioada stării de urgență pot cere aceste certificate pentru a obține anumite beneficii de la stat, dar și în relația cu partenerii de afaceri. De pildă, ele permit companiilor amânarea plății chiriilor și a utilităților în timpul stării de urgență (12 lămuriri în privința acestor certificate, în acest material). Într-adevăr, nu mai e necesară obținerea lui pentru ajutorul cu indemnizațiile de șomaj tehnic, deși așa se prefigurase inițial.
Eliberarea certificatelor prin această platformă este gratuită, se face în baza unei declarații pe propria răspundere, dar e necesară semnătura electronică. Certificatele de stare de urgență NU trebuie confundate cu certificatele de forță majoră - principalele diferențe între cele două, din perspectiva utilizării și costurilor, sunt discutate aici.