„Se desemnează Serviciul de Telecomunicații Speciale să furnizeze servicii de certificare calificată destinate exclusiv personalului autorizat din cadrul instituțiilor și autorităților publice, în scopul îndeplinirii atribuțiilor funcționale”, prevede ordonanța care a modificat vineri Legea 455/2001 privind semnătura electronică.
Asta înseamnă că STS o să apară în registrul furnizorilor de servicii de certificare, iar semnăturile electronice o să fie emise gratuit. Registrul conține acum mai ales companii private care emit semnături electronice.
În plus, STS este scutită de obligația legală de a dispune de resurse financiare pentru a acoperi prejudiciile pe care le poate cauza în activitatea sa de emitere a semnăturilor electronice.
Conform preambulului ordonanței de urgență, măsura a fost luată pentru a permite în continuare funcționarea Parlamentului și a Guvernului, prin munca la distanță. În plus, este subliniat că STS poate funcționa inclusiv atunci când apare un caz de forță majoră, cum ar fi epidemia de coronavirus, pe când activitatea firmelor private poate fi afectată într-o situație de acest gen.
STS va anunța cu trei zile în avans că urmează să înceapă emiterea de semnături electronice gratuite pentru personalul instituțiilor și autorităților publice.
Într-un punct de vedere remis autorităților, de către Asociatia Furnizorilor de Servicii de Certificare, înainte de adoptarea acestei ordonanțe, era subliniat că Guvernul poate lua această măsură numai pe timpul stării de urgență. Altfel, dacă măsura rămâne valabilă și după încetarea stării de urgență, vor exista serioase probleme concurențiale pe piața serviciilor de certificare.
„În situații de normalitate, o astfel de OUG încalcă, în afară de legislație, orice bună practică în domeniul semnăturii electronice. Nu este posibil ca, peste noapte, o instituție să devină furnizor calificat și apoi, după trecerea perioadei de urgență, să aibă în continuare această calitate, în condițiile în care un furnizor nou trebuie să treacă printr-o serie de pași, conform atât legislației, cât și bunelor practici în domeniul semnăturii electronice, pentru a dobândi acest statut, chiar dacă el se aplică numai instituțiilor publice”, scrie în documentul citat.
Asociația a mai punctat că membrii săi își continuă activitatea inclusiv în perioada stării de urgență și că n-au fost consultați de Guvern în procesul de elaborare a ordonanței. Mai mult, aceasta a trimis și un amendament către Executiv, dar care n-a fost luat în calcul.
Comentarii articol (0)