Potrivit Ordonanþei de urgenþã a Guvernului nr.129/2002 pentru modificarea
Legii nr.26/1990 privind registrul comerþului ºi a Ordonanþei de urgenþã a
Guvernului nr.76/2001 privind simplificarea unor formalitãþi administrative
pentru înregistrarea ºi autorizarea funcþionãrii comercianþilor, aprobatã prin
Legea nr.505/2003, "pentru operaþiunile efectuate oficiul registrului comerþului
percepe taxe ºi tarife stabilite prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea
Ministerului Justiþiei ºi a Ministerului Finanþelor Publice".
Actualul sistem de taxare, preluat de la camerele de comerþ ºi industrie, este
greoi ºi discriminatoriu pentru societãþile comerciale, în Anexa nr.1 la
Hotãrârea Guvernului nr.1344/2002 existând peste 60 de poziþii de taxe.
Taxele în vigoare sunt stabilite pentru înmatriculãri persoane fizice,
înmatriculãri persoane juridice, modificãri ale actelor constitutive, rezervãri
denumire firmã/emblemã, depunere ºi menþionare acte, radieri etc. ºi sunt
diferenþiate în funcþie de valoarea capitalului social, iar nu de costurile
generate de înregistrare.
Prin modalitatea de abordare a taxelor ºi tarifelor propuse ºi fundamentate
economic, instituþia registrului comerþului ºi-a propus sã se încadreze în linia
generalã, de simplificare a formalitãþilor de înregistrare a comercianþilor.
Sistemul de taxare propus a fost astfel conceput încât sã creeze premisele
pentru:
- calcularea acestora fãrã asistenþã specializatã;
- înregistrarea on-line a documentelor;
- depunerea documentaþiei prin poºtã.
Astfel, sistemul de taxare propus nu conþine decât trei sume fixe, respectiv:
100.000 lei, 300.000 lei, 1.200.000 lei pentru toate operaþiunile care se
înregistreazã în registrul comerþului conform legii.
În aceastã abordare, noþiunea de înregistrare în registrul comerþului este
tratatã ca înregistrare a elementelor actului constitutiv, aºa cum sunt definite
în Legea nr. 31/1990 privind societãþile comerciale, republicatã, cu
modificãrile ºi completãrile ulterioare.
În fapt, orice înregistrare în registrul comerþului este supusã parcurgerii
aceloraºi etape:
- atribuirea numãrului de înregistrare;
- verificarea documentelor;
- calculul taxelor;
- efectuarea lucrãrilor de grefã ºi secretariat ale judecãtorului delegat;
- pronunþarea hotãrârii judecãtorului delegat;
- prelucrarea documentelor în vederea publicãrii în Monitorul Oficial ºi
comunicãrii cãtre autoritãþile publice avizatoare;
- arhivarea documentelor.
Finalitatea tuturor acestor etape o constituie înregistrarea în registrul
comerþului computerizat a elementelor cuprinse în actul constitutiv/modificator
(denumirea firmei, sediul social, durata de funcþionare a societãþii, capitalul
social, asociaþii, administratorii, înregistrarea autorizaþiei pentru persoanele
fizice sau asociaþiile familiale, etc.).
Taxa pentru un element, în aceastã variantã, este corelatã cu formularele
propuse spre aprobare, modificate ca urmare a respectãrii prevederilor art.13 ºi
art.14 din Legea nr.26/1990 privind registrul comerþului, republicatã, cu
modificãrile ºi completãrile ulterioare.
Calcularea taxelor propuse este accesibilã tuturor categoriilor de solicitanþi
ºi, pe viitor, determinã eliminarea contactului direct cu personalul specializat
al registrului comerþului. Fundamentarea taxelor propuse are la bazã analiza
veniturilor ºi cheltuielilor realizate în anul 2003.
Cheltuielilor realizate la nivelul anului 2003, pentru fiecare operaþiune de
înregistrare ºi pentru fiecare activitate a registrului comerþului, li s-a
adãugat o creºtere de aproximativ 22,8%, aºa cum a fost aprobatã prin Bugetul de
Venituri ºi Cheltuieli întocmit pentru anul 2004, ceea ce urmeazã sã acopere
numai costurile administrative.
Rezultatul se constituie în taxele propuse spre aprobare. Structura taxelor
propuse nu poate fi comparatã cu cea a taxelor în vigoare, iar din datele
economice preconizate nu rezultã o creºtere a veniturilor datoratã acestei noi
abordãri.
În anul 2004, veniturile vor fi realizate pe seama creºterii numãrului de
operaþiuni ºi pe realizarea de venituri din alte operaþiuni, nou introduse, ca
urmare a modificãrilor legislative, respectiv: verificarea unicitãþii sediului/asociatului
unic, eliberarea extraselor de registru, obþinerea cazierului fiscal,
înregistrarea registrului independent al acþionarilor ºi a contractelor
încheiate între acþionar/fondator ºi societate.
În Anexa nr.2, care cuprinde tarifele pentru eliberarea informaþiilor din
registrul comerþului computerizat, s-au reformulat categoriile de informaþii
furnizate, pentru eliminarea confuziilor ºi de asemenea, s-au eliminat o parte a
taxelor de pornire.
De asemenea, s-au introdus douã noi trepte de reducere a tarifelor pentru
eliberarea informaþiilor din registrul comerþului computerizat, în funcþie de
numãrul de firme despre care se solicitã informaþii, astfel:
- între 1.001- 10.000 reducere 30%
- peste 10.000 reducere 50%
La Anexa nr.3 - Tarifele pentru operaþiunile efectuate de cãtre biroul unic din
cadrul oficiilor registrului comerþului de pe lângã tribunale, s-a reformulat
denumirea operaþiunii de la nr. crt.1: emiterea anexei conþinând sediile ºi/sau
activitãþile, cumulându-se tariful de 60.000 lei/autorizaþie pentru cele 5
autorizaþii.
Având în vedere cele prezentate, vã propunem, spre analizã ºi adoptare,
proiectul de hotãrâre a Guvernului privind aprobarea taxelor ºi tarifelor pentru
operaþiunile efectuate de oficiile registrului comerþului de pe lângã tribunale.
Proiect de Hotarare de Guvern privind aprobarea taxelor ºi tarifelor pentru
operaþiunile efectuate de oficiile registrului comerþului de pe lângã tribunale
Art.1. (1) - Se aprobã taxele pentru operaþiunile efectuate de oficiile
registrului comerþului de pe lângã tribunale, prevãzute în Anexa nr.1.
(2) Pentru poziþiile C, D din Anexa nr.1 se aplicã taxe suplimentare pentru
operaþiunile de înregistrare în registrul comerþului, dupã cum urmeazã:
a) 30% din taxe, pentru soluþionarea cererii în termen de maximum 6 zile, pentru
poziþiile de la punctul C1 - C3.
b) 50% din taxe, pentru soluþionarea cererii în termen de maximum 48 de ore,
pentru poziþiile de la punctul D1 - D4.
(3) Pentru constituirea fondului de lichidare, prevãzut la art.4 alin.(4) din
Legea nr.64/1995 privind procedura reorganizãrii judiciare ºi a falimentului,
republicatã, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, la cuantumurile taxelor
prevãzute la literele A ºi B din Anexa nr.1 se adaugã o cotã de 10%.
(4) Fondurile prevãzute la alin.(3) se încaseazã prin oficiile registrului
comerþului de pe lângã tribunale ºi se vireazã de cãtre Oficiul Naþional al
Registrului Comerþului în conturile deschise în acest scop de cãtre tribunale.
Art.2. (1) - Se aprobã tarifele pentru eliberarea, de cãtre oficiile
registrului comerþului de pe lângã tribunale ºi Oficiul Naþional al Registrului
Comerþului, de informaþii privind date înregistrate în registrul comerþului
computerizat, prevãzute în Anexa nr.2.
(2) Pentru numerele curente 1 - 7 din Anexa nr.2 se aplicã tarife suplimentare,
dupã cum urmeazã:
a) 50% din tarife, pentru soluþionarea cererii în termen de 48 de ore de la data
înregistrãrii solicitãrii;
b) 30% din tarife, pentru soluþionarea cererii în termen de 5 zile de la data
înregistrãrii solicitãrii.
Art.3. - Informaþiile prevãzute în Anexa nr.2 pot fi eliberate
autoritãþilor ºi instituþiilor publice fãrã plata tarifelor numai în temeiul
unor prevederi legale exprese.
Art.4. - Se aprobã tarifele pentru operaþiunile efectuate de biroul unic
din cadrul oficiilor registrului comerþului de pe lângã tribunale, prevãzute în
Anexa nr.3.
Art.5. - Pentru serviciile auxiliare prestate de oficiile registrului
comerþului de pe lângã tribunale ºi de Oficiul Naþional al Registrului
Comerþului, nivelul tarifelor pentru multiplicarea documentelor, transmiterea de
acte ºi informaþii prin mijloace de comunicaþii - poºtã, fax, e-mail, suport
magnetic - traducerea informaþiilor pentru solicitanþi strãini, tehnoredactare
cereri ºi declaraþii, îndrumare pentru completarea corectã a cererilor adresate
registrului comerþului, altele decât cererile de înregistrare ºi funcþionare ºi
altele asemenea se vor stabili unitar, prin ordin al ministrului justiþiei, pe
bazã de calculaþie de preþ.
Art.6. - În cazul neprestãrii serviciului ca urmare a formulãrii unei
cereri exprese de renunþare de cãtre solicitant, se restituie 90% din taxele ºi
tarifele achitate la oficiul registrului comerþului.
Art.7. - Anexele nr.1, 2 ºi 3 fac parte integrantã din prezenta hotãrâre.
Art.8.- La data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abrogã
Hotãrârea Guvernului nr.1344/2002 privind aprobarea taxelor ºi tarifelor pentru
operaþiunile efectuate de oficiile registrului comerþului de pe lângã tribunale
ºi a tarifelor pentru operaþiunile efectuate de Biroul unic din cadrul oficiilor
registrului comerþului de pe lângã tribunale, publicatã în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr.903 din 12 decembrie 2002.
Anexa 1
Taxele pentru operaþiunile efectuate de oficiile registrului comerþului de
pe lângã tribunale
A. Operaþiuni pentru persoane fizice ºi asociaþii familiale:
1. Verificare denumire firmã ºi rezervare - 100.000
2. Înregistrarea în registrul comerþului a autorizaþiei - 300.000
3. Modificarea uneia sau a mai multor înregistrãri - 100.000
B. Consultare baze de date:
1. Verificare disponibilitate o denumire firmã (cu listare) - 100.000
2. Verificare unicitate un sediu/asociat unic (cu listare) - 100.000
C. Înregistrare în registrul comerþului:
1. Înmatriculare persoane juridice (SNC, SCS, SRL, SA, GIE, RA, SN,CN, OC),
sucursale, urmare a schimbãrii sediului social în alt judeþ (Taxa se încaseazã
la oficiul registrului comerþului de pe lângã tribunalul de unde se schimbã
sediul social), schimbare formã juridicã - 1.200.000
2. Înregistrare în registrul comerþului a:* unui element al actului constitutiv,
precum ºi a altor date, care, potrivit legii, se menþioneazã sau se
înregistreazã în registrul comerþului, rezervãrii denumirii firmei, rezervãrii
emblemei. - 300.000 / element
3. Preschimbare a certificatului de înregistrare în mod curent, ca urmare a unor
modificãri - 100.000
4. Depunere situaþii financiare anuale sau la lichidare - 100.000
D. Eliberare documente din registrul comerþului:
1. Extras de registru - 300.000
2. Certificat constatator - 300.000
3. Copii certificate - 40.000 + 2.000 /paginã certificatã
4. Duplicat certificat înregistrare sau anexã. - 100.000 lei
E. Comision pentru servicii oferite de oficiile registrului comerþului:
1. Obþinere Cod unic de înregistrare (C.U.I.); transmitere spre publicare în
Monitorul Oficial al României a actelor prevãzute de lege; obþinere cazier
fiscal; etc, potrivit legii - 100.000
_______
* Elementele actului constitutiv, precum ºi alte date care, potrivit
legii, se menþioneazã sau se înregistreazã în registrul comerþului:
1) Elementele supuse înregistrãrii în registrul comerþului computerizat:
- denumire;
- emblemã;
- sediu social, inclusiv schimbarea datoratã modificãrii administrative a
denumirii arterei de circulaþie/numãrului poºtal;
- obiect de activitate;
- durata de funcþionare;
- suspendare/reluare activitate;
- asociaþi;
- administratori/persoane împuternicite (fizice sau juridice, reprezentanþi
legali, lichidatori, etc);
- cenzori/auditori persoane fizice sau juridice;
- capital social;
- sediu secundar;
- dizolvare;
- fuziune/divizare;
- radiere înmatriculãri;
- erori materiale generate de solicitant;
- alte elemente conform art.21 din Legea nr.26/1990, modificatã, sau în temeiul
altor acte normative în vigoare.
2) Depunere spre menþionare în registrul comerþului a:
- hotãrârilor Adunãrii Generale a Acþionarilor/Asociaþilor;
- hotãrârilor pronunþate de instanþele judecãtoreºti, la cerere;
- recursurilor ºi/sau opoziþiilor formulate;
- prospectului de emisiune de acþiuni;
- proiectului de fuziune/divizare;
- cererilor de radiere formulate conform art.25 din Legea nr.26/1990 privind
registrul comerþului, republicatã, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare;
- dobândirii de cãtre societate a unui bun de la un fondator sau acþionar;
- registrelor societãþilor pe acþiuni sau în comanditã pe acþiuni;
- registrului independent al acþionarilor;
- prelungirii valabilitãþii sediului firmei sau a sediilor secundare;
- cererilor de renunþare la soluþionare/repunere pe rol;
- specimenului de semnãturã;
- certificatelor de garanþie legalã pentru administratori ºi cenzori;
- dovezii vãrsãmântului de capital social;
- oricãrui alt act prevãzut de lege, depus ulterior înregistrãrii în registrul
comerþului.
Comentarii articol (0)