Proiectul de lege a trecut în vară de Parlament, însă a fost reclamat la CCR, iar judecătorii l-au declarat azi ca fiind neconstituțional, potrivit unui comunicat de presă. Ca să se aplice, acesta trebuie adoptat din nou de Parlament, dar cu modificările impuse de observațiile din decizia CCR.
Printre infracțiunile de mediu ce ar fi fost cercetate de Direcția de Investigare a Infracțiunilor de Mediu se numărau poluarea aerului și a apei și colectarea necorespunzătoare a deșeurilor periculoase.
Potrivit expunerii de motive a proiectului de lege, înființarea unei autorități care să se ocupe de problemele de mediu era necesară, având în vedere că, "în România, problematica de mediu a fost vreme îndelungată ignorată ori chiar negată şi doar după aderarea la Uniunea Europeană (şi după intrarea in dezbaterea şi conştiinţa publică a cazului de la Roşia Montană) a început să fie conştientizată şi discutată în societate la o scară mai largă".
Tot în expunerea de motive se mai arăta că, anual, peste 20.000 de persoane își pierd viața din cauza poluării, iar la ora actuală nu există o sancționare drastică nici pentru firmele care poluează, nici pentru instituțiile publice cu atribuții în domeniu.
Pe lângă problemele legate de poluarea apei și a aerului, Direcția de Investigare a Infracțiunilor de Mediu s-ar mai fi ocupat și de reducerea suprafeței fondului forestier, de defrișările ilegale, de folosirea dispozitivelor speciale de marcat fără drept, de pășunatul în zonele în care nu este permis acest lucru, de distrugerea faunei, florei sălbatice și a ariilor naturale protejate.
Potrivit textului proiectului legislativ, Direcţia de Investigare a Infracţiunilor de Mediu ar fi avut o serie de atribuții concrete, printre care:
- efectuarea urmăririi penale pentru infracţiunile de mediu;
- conducerea, supravegherea şi controlul actelor de cercetare penală;
- sesizarea instanţelor judecătoreşti pentru judecarea cauzelor și pentru exercitarea căilor de atac;
- participarea la şedinţele de judecată sesizate;
- conducerea, supravegherea şi controlul activităţilor de ordin tehnic în cadrul urmăririi penale;
- studierea cauzelor care generează săvârşirea infracţiunilor de mediu, elaborarea propunerilor în vederea eliminării acestora și perfecționarea legislației penale în domeniu;
- constituirea şi actualizarea bazei de date vizând infracţiunile de mediu;
- solicitarea şi acordarea asistenţei judiciare internaţionale.
Din Direcția de Investigare a Infracțiunilor de Mediu ar fi făcut parte specialiști din domeniile informatic, silvic, calității apei, calității aerului, calității solului, gestiunii deșeurilor, emisiilor industriale, precum şi din alte domenii care țin de protecția mediului, pentru clarificarea unor aspecte tehnice sau de specialitate în activitatea de urmărire penală.
Atenție! Prevederile proiectului de lege prezentat în acest material nu se aplică momentan. Pentru a intra în vigoare, acesta trebuie adoptat din nou de Parlament, promulgat de președintele statului și publicat în Monitorul Oficial.