E vorba, mai exact, de Regulamentul Uniunii Europene (UE) nr. 1.150/2019. Cum spuneam și mai sus, acesta reglementează relațiile dintre cei ce administrează o platformă online, ca intermediar între consumatori și comercianți, și cei din urmă. Practic, e vorba de piețele de comerț electronic online, cum sunt eMAG, Okazii și chiar Facebook.
În esență, reglamentul îi va ajuta mai mult pe comercianți, având în vedere poziția privilegiată a platformelor și faptul că există riscul ca cele din urmă să abuzeze de poziția aceasta. Următoarele cinci schimbări le vor fi de ajutor multor comercianți ce vor să își vândă produsele și serviciile online.
1. Comercianților li se va explica exact cum le vor fi ierarhizate produsele sau serviciile. Astfel, atunci când un comerciant va folosi serviciile unei platforme de comerț online, acesta trebuie să știe unde îi va fi plasat produsul sau serviciul pe platformă (pe ce pagină, de exemplu).
2. Dacă ierarhizarea serviciilor sau produselor oferite de un comerciant poate fi influențată contra-cost, comerciantul trebuie să fie informat. Cu alte cuvinte, în afară de faptul că un comerciant trebuie să înțeleagă exact după ce principiu sunt ierahizate produsele sau serviciile oferite, el trebuie să știe și dacă poate obține un avantaj competițional contra-cost.
3. Clauzele contractuale ce nu vor fi suficient de transparente vor fi considerate nule. Astfel, platformele vor fi obligate să folosească, în cadrul termenilor și condițiilor, un limbaj simplu și inteligibil. Modificarea va fi de un real ajutor pentru comercianții mici, mulți neînțelegând exact cum funcționează platformele online pe care încearcă să-și vândă produsele.
4. Comerciantul va trebui să fie informat cu cel puțin 15 zile înainte de a se modifica termenii și condițiile, de către platformă. În plus, comerciantului trebuie să i se dea posibilitatea să se retragă din contract, dacă nu îi convin noile aranjamente. Legând această noutate de punctul anterior, e clar că se urmărește limitarea, pe cât posibil, a surprinderii comercianților, de către administratorul platformei, prin impunerea unor condiții netransparente.
5. Comerciantul va trebui informat cu cel puțin 30 de zile înainte de încetarea relației contractuale. Regula se va aplica pentru situațiile în care încetarea survine din inițiativa platformei. În plus, decizia va trebui motivată.
Atenție! Modificările se vor aplica abia din 12 iulie, data la care Regulamentul UE nr. 1.150/2019 va intra în vigoare în toate statele membre ale UE. Nu este nevoie de reguli de aplicare de la autoritățile române.