Momentan, este neclar dacă măsurile de simplificare a înființării firmelor urmează să treacă prin circuitul (mai lung al) legiferării prin Parlament sau prin circuitul (mai scurt al) stabilirii prin ordonanță a Guvernului. În urma dezbaterilor publice, autoritățile vor contura, teoretic, un proiect concret de act normativ.
Astfel, o să fie eliminată obligația de a depune dovada privind rezervarea denumirii în susținerea cererii de înregistrare, posibilitatea rezervării emblemei, dar și obligația de a obține un acord al autorităților pentru folosirea anumitor denumiri (de exemplu, în cazul cuvintelor sau sintagmelor specifice autorităților centrale sau locale - verificarea va fi făcută de ONRC).
Altă simplificare majoră va fi eliminarea acordului asociației de proprietari la stabilirea sediului social sau profesional, în toate situațiile care privesc activitățile înscrise în obiectul de activitate, iar alta - eliminarea depunerii actelor de înregistrare ale fondatorilor, administratorilor, cenzorilor sau auditorilor persoane juridice (în cazul persoanelor pentru care datele pot fi verificate în sistemul ONRC).
De asemenea, urmează să fie redefinită declarația privind beneficiarii reali, care va fi făcută parte a actului constitutiv. Asta va însemna și o simplificare a formalităților pentru depunerea declarației respective. Totodată, nu se vor mai depune documentele deja depuse sau menționate la ONRC.
Mai urmează să fie eliminată obligația de a publica în Monitorul Oficial hotărârile adunării generale, extrasul rezoluției la înmatriculare și notificarea privind depunerea actului constitutiv.
Printre celelalte măsuri propuse de MJ și ONRC se mai numără:
- eliberarea și în format electronic a certificatului de înregistrare cu numărul de ordine din Registrul Comerțului, codul unic de înregistrare fiscală atribuit de Ministerul Finanțelor, identificatorul unic la nivel european și alte date;
- eliminarea cerinței de depunere, în susținerea cererilor de înregistrare, a declarației pe proprie răspundere privind îndeplinirea condițiilor legale privind deținerea unor calități (asociat, administrator, cenzor, membru cooperator ș.a.), precum și a specimenului de semnătură;
- eliminarea obligativității depunerii dovezii privind efectuarea vărsămintelor privind capitalul social și a depunerii actelor de proprietate pentru aporturile în natură, iar în cazul în care printre ele figurează și imobile, a certificatului constatator al sarcinilor de care sunt grevate;
- eliminarea depunerii hotărârii organului statutar privind participarea la constituirea societății a fondatorilor persoane juridice;
- eliminarea depunerii certificatului emis de cenzori care atestă depunerea garanției de către administratori;
- eliminarea depunerii de copii certificate de pe certificatele de înregistrare ale persoanelor juridice care dobândesc calitatea de asociați pentru persoanele juridice române;
- eliminarea depunerii actului de înregistrare a persoanelor juridice române care dețin calitatea de administrator, director sau membru al directoratului.
Lista completă a simplificărilor propuse de MJ și ONRC poate fi consultată aici.
Atenție! Măsurile de simplificare trebuie adoptate prin act normativ și publicate în Monitorul Oficial pentru a se putea aplica.