După cum scrie în comunicatul transmis de ANPC, Tribunalul București a conchis că practica comercială incorectă constă în neinformarea în prealabil a consumatorului despre viitoarele costuri ale produsului financiar, faptă ce poate determina clientul să ia o decizie pe care altfel nu ar fi luat-o.
Cazul a ajuns în atenția presei în urmă cu aproximativ trei ani când au apărut în spațiul public o serie de documente interne ale Reiffeisen Bank din perioada 2006-2007. Din aceste documente rezulta că banca intenționa majorarea unilaterală a dobânzilor la creditele în franci elvețieni, lei și euro, fără a informa consumatorii vizați.
Prin urmare, ANPC a început o serie de controale în urma cărora s-a constat că banca nu a comunicat corespunzător cu consumatorii în privința majorării dobânzilor, dând dovadă de lipsă de preocupare faţă de gradul de îndatorare al acestora.
Mai exact, în perioada februarie - decembrie 2008, Raiffeisen Bank a acordat 914 credite cu dobânda promoţională de 4,6% şi fixase în sistem faptul că, peste un an, rata dobânzii va fi de 5,4% (informaţie care nu a fost comunicată vreunui consumator). De fapt, majorarea a fost de 5,6%. În contract, debitorul avea posibilitatea să opteze pentru dobânzi fixe, însă această opţiune era plasată într-un loc nelizibil, consumatorul fiind determinat să accepte numai varianta dorită de bancă. Din cele sesizate, reiese faptul că banca folosea această practică la întreg portofoliul de credite (inclusiv lei şi euro).
În urma celor constatate, ANPC a amendat Raiffeisen Bank cu 50.000 de lei, decizie pe care banca a contestat-o. Tribunalul București a decis însă că sancțiunea dată de ANPC a fost una corectă, respingând definitiv contestația depusă de bancă.
În trecut, redacția noastră a mai tratat astfel de situații, tocmai pentru că cele mai multe probleme care pot apărea în privința dobânzilor la credite țin de modificarea unilaterală a acestora.
Comentarii articol (2)