Scurt context
"Avizul privind schimbarea destinației imobilelor colective cu regim de locuință, prevăzut de Legea nr. 196/2018 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari și administrarea condominiilor, cu modificările ulterioare, nu este necesar atunci când administratorul sau, după caz, administratorii declară pe propria răspundere faptul că la sediul social nu se desfășoară activitate", scrie acum în Legea societăților la art. 17(6) - prevederea e nouă, introdusă prin Legea nr. 102/2020, intrată pe 5 iulie în vigoare.
Ce se cere în Legea asociațiilor de proprietari, la art. 40 (1): "Schimbarea destinației locuințelor, precum și a spațiilor cu altă destinație decât aceea de locuință, prezente în proiectul inițial al imobilului, se poate face numai cu avizul scris al comitetului executiv și cu acordul scris, prealabil, al proprietarilor direct afectați cu care se învecinează, pe plan orizontal și vertical, spațiul supus schimbării".
În practică, se depunea la registrul comerțului un document al cărui antet prevedea "Aviz/Accept conform Legii nr. 196/2018", care cuprinde două secțiuni principale - una reprezintă avizul asociației, unde semnătura aparținea fie administratorului, fie președintelui de asociație, iar a doua secțiune cuprinde acceptul proprietarilor direct învecinați, pe plan vertical și pe plan orizontal. Când solicitantul avea toate semnăturile, depunea acest document.
Inițiatorii Legii nr. 102/2020 au vrut să scape antreprenorii de obligația de a obține mereu toate aceste semnături - mereu, adică și în cazurile în care la adresa respectivă nu se desfășura nicio activitate; era, practic, mai mult o adresă de corespondență. În aceste cazuri, necesitatea tuturor acelor semnături era văzută ca un formalism excesiv.
Nu e necesar avizul celor din bloc când nu se desfășoară activitate la sediul social
Aceasta e noutatea importantă adusă de Legea nr. 102/2020. E necesară totuși depunerea unei declarații pe propria răspundere dată de administrator/administratori și care arată așa (model pus la dispoziție de Oficiul Național al Registrului Comerțului):
DECLARAȚIE data în conformitate cu art.17 alin.(6) din Legea nr. 31/1990 |
Subsemnatul (a) ............................................................................................................., cetățean român/............................................................, născut la data de ..................................... în tara:................................................. localitate..........................................................., cu domiciliul în tara: ....................................................
Localitate.................................................................. Str. .................................................................................................nr. ........., bl............., sc........., et........., ap. ......, județ/sector ..................................................................., posesor al CI / BI / PAȘAPORT seria..........nr............................, eliberat(ă) de ............................................................., la data de ......................................., CNP........................................................................, în calitate de administrator al societății ........................................................................................................................, CUI...................................................................................., număr de ordine in registrul comertului .............................................................................., în conformitate cu prevederile art. 17 alin. (6) din Legea societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, declar pe propria răspundere, cunoscând sancțiunile prevăzute de art. 326 Cod penal, că la sediul social, situat în:
Dau prezenta declarație, fiind necesară la Oficiul Registrului Comerțului de pe lângă Tribunalul ........................................................................... |
În schimb, dacă se desfășoară activitate, avizul este necesar, iar modelul documentului este disponibil aici.
Dacă ne uităm însă pe documentele necesare la înmatricularea unei firme, pe site-ul ONRC, o să mai vedem o declarație pe propria răspundere semnată de asociaţi sau de administratori din care rezultă, după caz, că firma nu desfăşoară la sediul social, la sediile secundare sau în afara acestora, activităţile declarate, o perioadă de maximum trei ani (declarație dată în conformitate cu Legea nr. 359/2004. În contextul recentei Legi nr. 102/2020, ONRC precizează:
"NU se mai depune avizul privind schimbarea destinaţiei imobilelor colective cu regim de locuinţă, prevăzut de Legea nr. 196/2018 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari şi administrarea condominiilor, cu modificările ulterioare, în cazul în care la sediul social nu se desfășoară activitate. Administratorul sau, după caz, administratorii va/vor da o declarație pe propria răspundere în acest sens (conform art. 17 alin. (6) din Legea nr. 31/1990, nou introdus prin Legea nr. 102/2020), doar în situaţia în care declarația-tip pe proprie răspundere dată în temeiul Legii nr. 359/2004 este semnată de asociați/acționari/membri".