În Legea sănătății nr. 95/2006, la articolul 267 avem prevăzute momentele când asigurarea la sănătate încetează. Pentru salariați, asigurarea se pierde în trei luni de la data încetării raporturilor de muncă/de serviciu.
Pentru că, în ultima săptămână, s-a vorbit mult despre situația celor aflați în șomaj tehnic care s-au trezit fără asigurare la sănătate, trebuie să facem următoarele observații:
1) acești angajați nu aveau motiv să piardă asigurarea, pentru că raporturile lor de muncă nu încetau;
2) mai mult decât atât, pentru indemnizațiile de șomaj tehnic este obligatorie plata taxelor salariale, prin urmare, CASS se plătește, așadar, nu există motiv de scoatere a acestor angajați din sistem nici chiar după trei luni.
Mai departe, cei care sunt asigurați în sistemul de sănătate public fără să plătească contribuție, cum sunt copiii sau femeile însărcinate, de pildă, pierd calitatea de asigurat în termen de o lună de la momentul de la care nu se mai încadrează în acea categorie de asigurați. Iar cei care se asigură prin declarația unică pierd calitatea de asigurat la data la care expiră termenul legal de depunere al declarației. În același articol 267 se găsesc toate termenele de expirare a calității de asigurat pentru mai multe categorii de persoane în afară de cele pe care le-am menționat deja.
Așadar, chiar dacă e dat afară de la locul de muncă, un angajat mai rămâne asigurat la sănătate o perioadă de timp - trei luni, mai exact. Asta, în ideea în care nu obține ajutorul de șomaj, care îi va da dreptul la asigurare pe toată perioada obținerii sale.
Totuși, salariatul poate să ignore calitatea sa de asigurat și să se trezească, atunci când are nevoie de servicii medicale publice, adică nu la privați, că nu apare în sistem ca asigurat.
Cum poate verifica un angajat dacă e sau nu în sistem? Varianta cea mai la îndemână ar trebui să fie o aplicație de pe site-ul Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS), care însă dă rateuri de funcționare. De pildă, ieri și azi nu a funcționat, din verificări proprii. Orice verificare aș încerca să fac, pentru mine sau pentru altul, aplicația îmi transmite următorul mesaj: "Nu s-a primit un răspuns în timp util. Vă rugăm să încercaţi mai târziu!"
Am folosit însă aplicația în trecut, în ocaziile în care am mai prezentat-o, pentru cititorii avocatnet.ro, de exemplu - în acest material -, iar aceasta a funcționat.
Dacă această aplicație a CNAS nu funcționează, ce alte variante are asiguratul pentru a afla dacă e sau nu în sistem și dacă are sau nu dreptul la serviciile medicale de la stat? Pentru că pot exista situații în care să se numere printre cei cărora angajatorul nu le plătește și nici nu le declară chiar contribuțiile la stat.
Dacă angajatul remarcă faptul că nu figurează în sistem, deși ar trebui, fiind angajat, ar trebui să se adreseze, în primul rând, angajatorului, pentru a afla cauza problemei sale. Dacă angajatorul nu îi plătește contribuțiile, atunci acesta intră, mai mult ca sigur, în zona de evaziune fiscală și, atunci, salariatul trebuie să se adreseze celor de la Inspecția Muncii, mai întâi, apoi, celor de la Fisc.
Dar dacă nu e cazul de evaziune și dacă angajatorul a plătit și declarat contribuțiile pentru salariații săi, angajatul poate afla, practic, doar de la mediul de familie sau de la alt furnizor medical dacă apare sau nu în sistem și să se adreseze apoi casei județene de sănătate.
Pe cei de la Fisc nu îi poate întreba dacă i se plătesc contribuțiile însă. Fiscul ne-a lămurit pe acest subiect acum nu multă vreme, când redacția noastră a adresat o întrebare în legătură cu verificarea plăților pe contribuția la pensie. La pensii, situația e mai complicată pentru că, spre deosebire de sistemul de sănătate, unde poți afla destul de repede dacă ești sau nu asigurat, la pensii vei afla, poate, abia când primești decizia de pensionare și acesta nu reflectă exact stagiul de cotizare.
ANAF ne spunea că, încă din 2004, MFP, prin ANAF, a preluat activitatea de declarare, constatare, control, colectare și soluționare a contestațiilor pentru contribuțiile precum cea la pensii și la sănătate. În ceea ce privește sumele ce reprezintă contribuțiile cu reținere la sursă (cum sunt cele la sănătate pentru salariați) organele fiscale se află în raport de drept procedural fiscal numai cu persoanele juridice și fizice care au calitatea de angajator, nu și cu asigurații, persoane fizice care au calitatea de angajat.
Apoi, ANAF ne explica faptul că organele fiscale nu au în competență soluționarea cererilor care au ca obiect informații asupra situației achitării contribuțiilor sociale aferente raporturilor individuale de muncă. Iar, pentru contribuția la pensii, cei interesați se pot adresa doar caselor de pensii.
Comentarii articol (6)