După cum apare într-un comunicat RAR, citat de agerpres.ro, autoritatea transmite că “[d]at fiind interesul public ridicat pentru situaţia autovehiculelor care provin din UK, în contextul Brexit, precizăm şi cu această ocazie că până la data de 31 decembrie 2020 este în vigoare o perioadă de tranziţie stabilită ca urmare a Acordului de retragere, dar care poate fi prelungită”.
Astfel, până la sfârșitul acestui an, se acceptă, în aceleaşi condiţii de până acum, omologările UE emise de Marea Britanie, adică şi autovehiculele cu volan pe partea dreaptă care provin din această țară vor putea primi cartea de identitate a vehiculului, dacă respectă celelalte condiţii aplicabile.
Apoi, de la 1 ianuarie 2021, în condițiile în care, teoretic, se încheie perioada de tranziție, omologarea emisă de Marea Britanie nu va mai fi valabilă în România, iar vehiculele cu volan pe dreapta, provenite din această țară, vor fi tratate, potrivit comunicatului RAR, “asemenea oricărui alt vehicul care provine dintr-un stat terţ din afara UE şi nu vor mai primi CIV, deci nu vor mai putea fi înmatriculate în România”.
Bineînțeles, dacă ceea ce știm astăzi, respectiv că la sfârșitul anului se încheie perioada de tranziție convenită între UE și autoritățile britanice, se schimbă, iar perioada de tranziție se prelungește, și înmatriculările mașinilor cu volan pe dreapta provenite din Marea Britanie va fi posibilă în continuare, în baza omologării emise de această țară.
După cum confirmă și Registrul Auto, când vine vorba despre mașinile cu volanul pe dreapta deja înmatriculate în România, deținătorii lor pot sta liniștiți, deoarece, în prezent, nu există nicio prevedere legală care să-i oblige la modificarea poziţiei postului de conducere pe partea stângă a mașinii.
Prevederile legale ce vizează omologarea individuală, eliberarea cărții de identitate și certificarea autenticității vehiculelor rutiere se găsesc în Ordinul Ministerului Transporturilor, Construcțiilor și Turismului nr. 2.132/2005. În cazul mașinilor cu volanul pe dreapta, acesta stabilește că ele trebuie “echipate cu faruri care emit un fascicul luminos asimetric, orientat spre partea dreaptă a drumului”.
De asemenea, același act normativ prevede că omologarea mașinilor cu volan pe dreapta, dar care au suferit deja “modificări ale caracteristicilor constructive menționate în CIV” se poate face doar dacă se mută și volanul pe partea stângă a mașinii.
Potrivit RAR, “[p]entru clarificarea poziţiei naţionale cu privire la acest subiect, trebuie precizat că legislaţia din România transpune şi pune în aplicare legislaţia UE în domeniu, legislaţie care nu permite introducerea de interdicţii de natură tehnică referitoare la autovehiculele echipate cu volan pe partea dreaptă. Comisia Europeană consideră că introducerea interdicţiei de înmatriculare a unor astfel de autovehicule constituie o barieră pentru libera circulaţie a mărfurilor, fiind o măsură disproporţionată în raport cu obiectivul public de asigurare a siguranţei rutiere şi protecţiei sănătăţii şi vieţii cetăţenilor UE”.
Așadar, după cum subliniază și RAR, în momentul de față nu se ia în calcul introducerea unei restricții pentru omologarea și înmatricularea mașinilor cu volan pe dreapta, deoarece acest lucru nu ar fi în acord cu legislația europeană, iar România ar risca intrarea în procedură de infringement, aplicată de Comisia Europeană.
Comentarii articol (5)