Proiectul de OUG privind Revisalul pentru sistemul public și sistemul privat a apărut joi în dezbatere publică la MMPS și, ca să se aplice, trebuie adoptat de Executiv și publicat în Monitorul Oficial. În orice caz, regulile pentru funcționarea acestui registru electronic unic ar urma să fie incluse ulterior într-o hotărâre a Guvernului.
„Se înființează Registrul Electronic al Forței de Muncă Angajate, denumit în continuare REFORMA, care cuprinde evidența persoanelor angajate în baza unui contract individual de muncă, a funcționarilor publici încadrați în baza unui raport de serviciu, precum și a personalului (plătit din fonduri publice - n. red.) care prestează activitate lucrativă în baza unui alt tip de contract decât contractul individual de muncă”, scrie în documentul ministerului, cu precizarea că registrul electronic unic va fi cumpărat și administrat de Inspecția Muncii.
Concret, registrul electronic unic ar fi obligatoriu atât pentru angajatorii privați, cât și pentru angajatorii publici (autorități și instituții publice centrale și locale, regii autonome, societăți naționale, companii naționale, societăți comerciale cu capital social deținut integral sau majoritar de stat). Acesta ar cuprinde toate persoanele care lucrează în baza:
- contractului individual de muncă;
- contractului de mandat;
- contractului de management;
- contractului de activitate sportivă;
- convenției individuale de muncă (cooperative);
- deciziei/ordinului de numire în funcție, raportului de serviciu, actului de numire.
Totuși, așa cum subliniam mai sus, proiectul de OUG inițiat de MMPS vine cu câteva mari nelămuriri în raport cu legislația deja aflată în vigoare.
În primul rând, (1) documentul NU precizează în niciun fel ce se va întâmpla cu Revisal, evidența electronică actuală a tuturor persoanelor de la stat și de la privat care lucrează în baza unui contract individual de muncă. Potrivit notei de fundamentare a proiectului de OUG, Revisal ar urma să dispară, însă din proiectul în sine lipsește o referire directă la acest aspect. Desigur, desființarea Revisal ar putea fi stabilită ulterior prin HG-ul cu regulile registrului Reforma.
În al doilea rând, cu toate că MMPS a venit cu ideea acestui registru electronic unic, (2) Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației a propus recent înființarea unui registru electronic exclusiv pentru bugetari. Concret, Codul administrativ deja prevede că trebuie să apară acest registru al bugetarilor, care să fie administrat de Agenția Națională a Funcționarilor Publici. Proiectul de OUG omite și acest aspect - nu se prevede o modificare a Codului administrativ, ceea ce ar putea însemna că registrul unic și registrul bugetarilor ar putea să funcționeze în paralel.
Pentru a obține lămuriri oficiale cu privire la aceste probleme, redacția noastră a trimis o solicitare la MMPS.
Autoritățile de la noi au mai încercat ceva asemănător acum câțiva ani - să facă un registru electronic care să acopere atât bugetarii, cât și salariații din sistemul privat. Mai precis, între decembrie 2016 și decembrie 2017, Revisal a fost împărțit în două: a existat un registru public pentru personalul plătit din fonduri publice și un registru privat pentru salariații din sistemul privat.
În prezent, instituțiile și autoritățile publice sunt obligate să raporteze anual (în luna octombrie, cu datele din luna septembrie), către Fisc, salariile bugetarilor, prin intermediul formularului electronic L153. Raportările se fac inclusiv pentru persoanele care deja sunt trecute în Revisal.
Atenție! Proiectul de OUG nu se aplică acum. Pentru a intra în vigoare, acesta trebuie adoptat de Guvern și publicat în Monitorul Oficial.