Noile prevederi sunt incluse în Hotărârea Guvernului nr. 877/2016 pentru modificarea și completarea HG nr. 500/2011 privind registrul general de evidență a salariaţilor și pentru aplicarea unitară a unor dispoziții legale. Aceasta a fost publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 963 din 28 noiembrie 2016 și se aplică de la data apariției.
Regulile pentru înregistrarea în evidențele oficiale ale Inspecției Muncii au fost schimbate semnificativ, așa cum reiese din documentul indicat. Mai exact, pentru salariații din mediul privat (adică cei angajați cu contract individual de muncă), angajatorii folosesc Registrul privat, iar pentru persoanele plătite din fonduri publice (adică cei care exercită o funcție în baza unui contract individual de muncă, a unui act administrativ de numire ori a unui alt fel de act emis în baza legii), instituțiile și autoritățile folosesc Registrul public. Cu alte cuvinte, Revisal a fost împărțit în două: un registru pentru salariați și un registru pentru bugetari.
„Fiecare dintre angajatori are obligația să transmită către inspectoratul teritorial de muncă în a cărui rază teritorială își au sediul/domiciliul datele în registrul privat/public după încheierea fiecărui contract individual de muncă sau emiterea actului administrativ de numire ori, după caz, a unui alt fel de act emis în condițiile legii pentru exercitarea unei funcții. (...) Au obligația de a întocmi, completa și transmite datele în registrul privat/public la inspectoratul teritorial de muncă și misiunile diplomatice și oficiile consulare ale altor state în România, respectiv, după caz, institutele culturale și reprezentanțele comerciale și economice ale altor state în România, pentru personalul angajat local care are cetățenia română sau reședința permanentă în România”, este explicat în hotărârea Executivului.
Până pe 27 noiembrie, Revisal era dedicat exclusiv persoanelor angajate în baza unui contract individual de muncă, indiferent că angajatorul era din mediul public sau din cel privat. Astfel, bugetarii care lucrează în baza unui act diferit de contractul individual nu erau înregistrați în evidențele Inspecției Muncii.
Registrul privat se completează în ordinea încheierii contractelor individuale de muncă, iar Registrul public se completează în ordinea încheierii contractelor individuale de muncă, a actelor administrative de numire pentru funcționarii publici sau a altor acte privind exercitarea funcției de către personalul plătit din fonduri publice. Ambele tipuri de registre trebuie întocmite în format electronic și apoi transmise (tot electronic) către inspectoratul teritorial de muncă.
Atenție! Dacă angajatorii din mediul privat sunt obligați să întocmească pentru fiecare salariat un dosar personal, instituțiile și autoritățile publice trebuie să întocmească pentru fiecare bugetar un dosar profesional.
Registrul public va trebui transmis în curând
În cazul persoanelor plătite din fonduri publice, transmiterea Registrului public va trebui făcută în maximum zece zile la la intrarea în vigoare a unui viitor ordin al Ministerului Muncii (aflat acum abia în dezbatere publică), despre care am scris deja aici. Excepție de la această regulă va face personalul din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională.
Totuși, va fi nevoie de o nouă aplicație pentru transmiterea Registrului public și a Registrului privat. După realizarea acesteia, se va emite o procedură comună pentru transmiterea datelor în cele două părți ale Revisalului. „La data realizării noului sistem informatic gestionat de Inspecția Muncii pentru transmiterea datelor în registrul privat/public de către angajatori va fi emis un nou ordin al ministrului muncii, familiei, protecției sociale și persoanelor vârstnice privind procedura de transmitere a datelor în registrul privat/public, comună pentru toți angajatorii persoane fizice și juridice de drept privat, precum și instituții/autorități publice (...)”, scrie în HG nr. 877/2016.
În nota de fundamentare ce a însoțit noua hotărâre de Executiv în forma sa de proiect, inițiatorii explicau faptul că autoritățile nu dețin informații despre salariile tuturor bugetarilor, astfel că nu pot să identifice toate disfuncționalitățile existente și nu pot nici să evalueze eventualul impact financiar al unei noi legi a salarizării personalului plătit din fonduri publice.
„Modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 500/2011 a apărut necesară datorită lipsei de date privind salariile în plată ale personalului bugetar, această lipsă de informații conducând la imposibilitatea de a identifica toate disfuncționalitățile salariale existente și la imposibilitatea de a evalua corect impactul financiar al posibilelor măsuri pentru toate familiile ocupaționale. Având în vedere necesitatea elaborării unei noi legi a salarizării personalului plătit din fonduri publice (...), pe baza unor date concrete care să permită evaluarea impactului financiar al măsurilor preconizate, s-a propus modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 500/2011, astfel încât Inspecția Muncii să gestioneze atât registrul general de evidență a salariaților care lucrează în mediul privat, cât și registrul general de evidență a personalului plătit din fonduri publice”, era lămurit în document.
Introducerea Registrului public în legislație a fost făcută în vară, prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 20/2016, astfel că modificarea HG nr. 500/2011 era necesară pentru a avea un cadru complet referitor la evidența salariaților din mediul privat și evidența bugetarilor plătiți din bani publici.
Important! De-acum, la încetarea actului în baza căruia un salariat sau un bugetar și-a desfășurat activitatea plătită, angajatorul este obligat să elibereze o adeverință de vechime, chiar dacă persoanele în cauză nu cer acest lucru în mod expres. Mai multe despre acest subiect găsiți aici.
Comentarii articol (8)