Legea 101/2021, cea care aprobă OUG 111/2020, a apărut aseară în Monitorul Oficial și se aplică din 30 aprilie 2021. La fel ca în cazul oricărei ordonanțe, aceasta trebuia aprobată prin lege pentru a continua să producă efecte, adică exact ce s-a întâmplat până la urmă.
OUG 111/2020 a adus anul trecut modificări importante legislației pentru prevenirea spălării banilor. Dacă s-ar fi menținut măsura inițială de respingere a ordonanței, toate măsurile cuprinse în OUG 111/2020 ar fi fost anulate. Astfel, prin aprobare, măsurile date prin OUG 111/2020 sunt păstrate mai departe.
Atenție: Legea 101/2021 prevede reintroducerea declarației anuale privind beneficiarii reali și reintroducerea obligației generale de depunere a formularului de către persoanele juridice constituite exclusiv din asociați persoane fizice.
Iată principalele schimbări aduse de OUG 111/2020, care sunt păstrate mai departe în urma aprobării prin lege:
1. Apariția unui registru pe care Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) l-a implementat pentru a avea o evidență cu toate conturile bancare ale persoanelor juridice și fizice din România. ANAF a operaționalizat, între timp, registrul unde să fie conținute datele bancare ale persoanelor menționate mai sus, pe toată perioada de existență a conturilor bancare și inclusiv zece ani după.
2. Entitățile raportoare (cum sunt avocații sau consultanții financiari, de exemplu) trebuie să se asigure că partenerii de afaceri și-au îndeplinit obligațiile privind beneficiarul real. O modificare adusă prin OUG 111/2020 a creat o obligație suplimentară pentru entitățile raportoare de a se asigura, când încep o nouă relație de afaceri, că au informații despre partenerii lor de afaceri și beneficiarul real din spatele acelor parteneri.
3. Informațiile din registrele beneficiarilor reali sunt mai ușor de accesat. Orice persoană poate să acceseze informațiile din registrele beneficiarilor reali (fie că vorbim de informații ce vizează firme, fie că vorbim de informații ce vizează ONG-uri), indiferent de existența unui interes legitim.
4. Firmele care fac tranzacții cu bunuri, în numerar, de cel puțin 10.000 de euro, trebuie să desemneze un responsabil cu prevenirea spălării banilor. OUG 111/2020 a extins obligația de desemnare a unui asemenea responsabil și la asemenea firme.
5. A apărut posibilitatea expresă pentru Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor de a investiga, din proprie inițiativă, orice tranzacție pe care o consideră suspectă. Această posibilitate a fost introdusă prin OUG nr. 111/2020, ea neexistând (expres) înainte.
6. OUG 111/2020 a adus și criptomonedele în sfera de aplicare a legislației privind prevenirea spălării banilor.
7. Beneficiarii reali ai firmelor pot fi sancționați dacă nu oferă informații despre ei. OUG 111/2020 a introdus o obligație expresă pentru beneficiarii reali ai firmelor de a da informații despre ei companiilor pe care le controlează, altcumva riscând amenzi de până la 150.000 lei.
8. Vorbind de beneficiari reali, OUG 111/2020 a clarificat anumite aspecte privitoare la identificarea acestora: conform actului normativ, pentru identificarea beneficiarului real sunt luate în considerare și firmele străine ce dețin participații în companiile românești.
9. Transmiterea declarației cu beneficiarii online fără deplasări: OUG 111/2020 a introdus posibilitatea pentru firme de a depune declarația privind beneficiarul real fără a se mai deplasa la Registrul Comerțului (la acest moment, declarația poate fi depusă și prin poștă sau curier).
10. Agenții imobiliari au o viață mai ușoară: ei nu au obligațiile specifice entităților raportoare dacă intermediază închirieri de imobile de cel mult 10.000 euro.
11. O sancțiune drastică pentru instituții financiare nebancare: interzicerea activității de creditare a acestora, pentru încălcări grave ale legislației pentru prevenirea spălării banilor.