Însă, prin modificările aduse de Legea 315/2021 la 1 ianuarie 2022, s-a stabilit că ONPCSB nu mai trebuie anunțat despre neconcordanțe și nici nu se mai ocupă de rezolvarea lor. Rezolvarea trebuie făcută de fiecare entitate care gestionează un registru al beneficiarilor reali. În acest context, ONPCSB a abrogat vineri formularul introdus în septembrie 2021.
Totuși, Legea 315/2021 a stabilit o obligație nouă cu privire la neconcordanțe - dacă firmele și profesioniștii suspectează că anumite operațiuni au legătură cu bunuri provenite din infracțiuni și acestea implică persoane care figurează cu neconcordanțe, trebuie transmis la ONPCSB un raport de tranzacții suspecte.
Iată cum arătau prevederile inițiale introduse la articolul 19 din Legea 129/2019 (alineatele 7^1 și 7^2) și cum s-au schimbat la 1 ianuarie 2022:
Forma introdusă prin OUG 111/2020 | Forma modificată prin Legea 315/2021: |
„Entitățile raportoare, după consultarea registrelor centrale prevăzute la alin. (5), informează Oficiul și autoritățile care gestionează aceste registre cu privire la orice neconcordanță între informațiile disponibile în registrele centrale privind beneficiarii reali și informațiile privind beneficiarii reali pe care le dețin. Pe baza informațiilor transmise de entitățile raportoare, autoritățile care gestionează registrele beneficiarilor reali înscriu în respectivele registre, de îndată, o mențiune provizorie cu privire la existența unei neconcordanțe, iar Oficiul ia măsurile corespunzătoare pentru soluționarea acesteia, în timp util. După soluționarea neconcordanței, Oficiul solicită autorităților care gestionează registrele beneficiarilor reali radierea mențiunii provizorii. Procedura privind înscrierea/radierea mențiunilor în/din registrele beneficiarilor reali se aprobă prin ordin al ministrului justiției sau prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală, după caz.” |
„Entitățile raportoare, după consultarea registrelor centrale prevăzute la alin. (5), informează autoritățile care gestionează aceste registre cu privire la orice neconcordanță între informațiile disponibile în registrele centrale privind beneficiarii reali și informațiile privind beneficiarii reali pe care le dețin. În situația în care entitățile raportoare prevăzute la art. 5 suspectează sau au motive rezonabile să suspecteze că anumite tranzacții, operațiuni sau activități al căror obiect îl constituie bunuri ce provin din săvârșirea de infracțiuni sau au legătură cu finanțarea terorismului și implică persoane cu privire la care există o neconcordanță, transmit un raport pentru tranzacții suspecte exclusiv Oficiului, în condițiile art. 6 alin. (1) lit. a). Pe baza informațiilor transmise de entitățile raportoare, autoritățile care gestionează registrele beneficiarilor reali înscriu în respectivele registre, de îndată, o mențiune provizorie cu privire la existența unei neconcordanțe și iau măsurile corespunzătoare pentru soluționarea acesteia în timp util. După soluționarea neconcordanței, autoritățile care gestionează registrele beneficiarilor reali radiază mențiunile provizorii. Procedura privind înscrierea/radierea mențiunilor în/din registrele beneficiarilor reali și de soluționare a neconcordanțelor se aprobă prin ordin al ministrului justiției sau prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală, după caz.” |
Conform Legii 129/2019, informațiile despre beneficiarii reali sunt prinse, în prezent, în trei registre diferite, gestionate de tot atâtea entități de stat:
- registrul organizat la nivelul Oficiului Național al Registrului Comerțului pentru persoanele juridice care au obligația de înmatriculare în registrul comerțului;
- registrul organizat la nivelul Ministerului Justiției pentru asociații și fundații;
- registrul organizat la nivelul Agenției Naționale de Administrare Fiscală pentru fiducii sau construcții juridice similare acestora.