ACCES PREMIUM
De ce premium?
Ce a adus nou anul 2021 în domeniul prevenirii spălării banilor
De departe cea mai importantă schimbare apărută în anul curent este reintroducerea declarației anuale privind beneficiarii reali ai firmelor. Însă au mai fost și alte noutăți demne de reținut, cu privire la prevenirea spălării banilor.
Articolul continuă mai jos
1. Reintroducerea declarației anuale cu beneficiarii reali și restrângerea aplicabilității sale. În primăvara acestui an s-a reintrodus declarația anuală cu beneficiarii reali, care este obligatorie pentru toate companiile din România, după ce fusese eliminată în 2020. Cu toate acestea, s-a decis ulterior restrângerea aplicabilității sale, astfel că foarte puține firme o vor mai depune începând din 2022. Însă ideea de bază este că declarația anuală se va păstra, chiar dacă puțini o vor mai depune. În schimb,
declarația anuală rămâne eliminată pentru ONG-uri.
2. Firmele și profesioniștii trebuie să anunțe autoritățile despre neconcordanțele privind beneficiarii reali. Autoritățile au stabilit modelul informării pe care entitățile raportoare, precum firmele și profesioniștii, îl folosesc, mai nou, pentru a anunța neconcordanțele existente între registrele statului și informațiile proprii privind beneficiarii reali. Această obligație a fost introdusă în legislație anul trecut, astfel că acum autoritățile au stabilit în sfârșit modelul care poate fi folosit pentru a face informările.
3. Cum își pot da seama firmele sau specialiștii dacă un client prezintă riscuri de spălare a banilor. Un ghid cu sfaturi și indicii pe care firmele și profesioniștii le pot urma în activitatea lor curentă, pentru a identifica cu precizie riscurile de spălare a banilor, a fost pus la dispoziție de către Oficiul Național pentru Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor. Ghidul este inclus în Ordinul ONPCSB 24/2021 și este disponibil exclusiv online pe site-ul Oficiului. Acesta se adresează în principal firmelor și specialiștilor care au obligații legale în domeniul prevenirii spălării banilor.
4. Cum recunoști inspectorii veniți în control în legătură cu spălarea banilor. Reprezentanții Oficiului Naţional de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor pot face controale la companii pentru a verifica chestiuni ce țin de prevenirea spălării banilor. Pentru ca cei ce merg în control la firme din partea instituției să fie ușor de recunoscut, autoritățile au stabilit un model oficial al actului ce trebuie prezentat la verificări.
Bonus: Controalele autorităților vor fi direcționate în funcție de riscurile identificate. Autoritățile române lucrează în acest moment la evaluarea riscurilor autohtone de spălare a banilor, cu scopul de a-și direcționa, pe viitor, controalele la companiile din domeniile unde sunt șanse mari să apară nereguli, conform strategiei publicate recent de Oficiu. Pentru a ne face o idee despre ce fel de afaceri ar putea fi vizate, ne putem uita la riscurile identificate acum doi ani de autoritățile europene.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.