Ce trebuie să știi?
Trebuie menționat faptul că printre principalele probleme cu care s-ar putea confrunta o astfel de afacere se numără: probleme privind dezvoltarea unui produs, angajarea unor indivizi calificați în domeniul în care afacerea își desfășoară activitatea, creșterea capitalului firmei, dar, nu în ultimul rând, gestionarea problemelor care implică aspecte ale IP-ului. Chiar dacă la început acest ultim aspect ar putea părea costisitor sau nu și-ar găsi eficiența în planul de business, el se va dovedi a fi unul dintre cele mai importante atunci când vine vorba despre dezvoltarea respectivului business.
Avantajul cel mai de preț al acestui aspect este reprezentat de obținerea capitalului de risc, acesta ajutând business-ul în privința împiedicării concurenților să concureze pe nedrept cu dumneavoastră.
Principalele implicații
Dacă un business reușește să creeze orice formă de proprietate intelectuală, indicat ar fi ca aceasta să fie transferată companiei prin intermediul unui acord scris între persoana fizică (autorul creației) și companie. Chiar și în momentul în care vine vorba despre consultanți sau parteneri de afaceri ai companiei ar trebui să se semneze o serie acorduri de confidențialitate pentru ca aceștia să fie de acord cu obligativitatea de a atribui drepturile de proprietate intelectuală pentru companie.
Nu trebuie să ignorați valoarea dată de drepturile de proprietate intelectuală deoarece acestea pot crește valoarea business-ului exponențial în momentul în care se pune problema furtului intelectual. Fie că este vorba despre software-uri, protejarea mărcilor, secrete comerciale etc.
Managing Partner-ul de la Cosmovici Intellectual Property, Paul Cosmovici, recomandă: “Dacă ar fi să iau o singură decizie de IP pentru un start-up, aș începe cu protejarea numelui, ca brand, în țările de interes. Dacă ar fi să iau o decizie globală, pe termen mai lung, aș începe cu valoarea tehnologiei și eventual discuția legată de o brevetare posibilă. Apoi aș trece prin protecția codului sursă și, la final, aș gândi variantele de brand. Indiferent de situație, brandurile și tehnologia ar trebui să meargă împreună din punctul de vedere al protecției.”
Nu în ultimul rând, trebuie evitate greșelile de tipul: gestionarea aspectelor ce țin de IP de unul singur, crearea unor documente necorespunzătoare, dar cea mai mare greșeală care s-ar putea realiza este reprezentată de eșecul de a crea și de a implementa, totodată, o strategie corectă și completă de IP.