ACTUALIZARE (31 decembrie 2020): Proiectul a fost clasat, astfel că nu se poate aplica.
__________
Propunerea se regăsește de puțin timp înregistrată pentru dezbatere la Senat, dar mai are un drum lung până să devină lege.
Ideea ar fi ca niciun tarif stabilit la nivel local să nu depășească:
- pentru mașinile mici (adică până la cinci tone): 100 de lei pentru ridicare, 3 lei/kilometru pentru transport și 2,5 lei pentru fiecare oră de depozitare;
- pentru mașinile mari: 150 de lei pentru ridicare, 4,5 lei/kilometru pentru transport și 5 lei pentru fiecare oră de depozitare.
Iar pentru a forța autoritățile să respecte aceste tarife maxime stabilite prin lege, parlamentarii care au venit cu acest document propun o serie de amenzi (aplicabile, având în vedere că ceea ce se modifică e Codul rutier, de către poliția rutieră): o sancțiune între 21 și 100 de puncte-amendă (140 de lei punctul) pentru nerespectarea tarifelor și o alta, la fel, pentru neanunțarea proprietarului, la momentul ridicării, cu privire la costuri.
Din când în când, aceste tarife maxime vor putea fi indexate de către Guvern.
Cei trei parlamentari care au venit cu ideea spun că din cauza lipsei unor standarde de cost, se ajunge la situații excesive, în care se percep prea mulți bani ca tarif de ridicare, recuperare ș.a.m.d.
Într-adevăr, la momentul actual, fiecare consiliu local poate stabili, în funcție de firma cu care contractează pentru serviciile respective, tarife mai mici sau mai mari, însă au apărut discrepanțe importante între tarifele stabilite într-un oraș sau în altul, atunci când măsura a început să fie pusă încet, încet în aplicare, prin țară. În 2017, redacția noastră căuta nivelul acestor tarife și unde anume se ridicau mașini în țară - iată ce am găsit la momentul respectiv.
Cât despre București, ridicarea mașinilor în baza unei decizii luate la nivelul consiliului general al Bucureștiului se face de un an încoace (dar se aplica și până atunci în unele sectoare) - se impunea în august 2019 o taxă de 200 de lei pentru simpla ridicare, una de 150 de lei pentru transport și una de 150 de lei/zi de depozitare.
Prin urmare, față de ce propun cei trei parlamentari, în prezent se aplică tarife nu doar cu mult mai mari, destul de diferite de la județ la județ, dar sunt aplicate taxe ce se calculează într-un mod mult mai drastic: de exemplu, se plătește o zi întreagă de depozitare, deși, poate, șoferul își recuperează mașina în câteva ore, sau se percepe un tarif de transport fix, independent de alte variabile de calcul, cum ar fi distanța unde este dus. Propunerea din Parlament ar putea avea însă probleme de aplicare în practică, întrucât calcularea traseului s-ar face cu mare aproximație, iar asta va genera cu siguranță discuții între proprietarul mașinii, care va susține că se putea opta pentru un traseu mai scurt, și firma de ridicare și transport.
Comentarii articol (0)