avocatnet.ro: O documentare pe internet punctează următoarele lucruri despre tine: coordonezi activitatea ACCA din țările Europei de Sud-Est, ai petrecut ultimii 15 ani construind ACCA România de la zero. Te-ai implicat în diverse activități din zona de voluntariat și schimbare socială. Internetul, totuși, spune doar o parte a poveștii. Dacă ar fi să te descrii în câteva paragrafe, ce ne-ai spune despre tine?
Andreia Stanciu: Mă văd în primul rând ca un integrator de idei și de oameni. Sunt o fire foarte curioasă, ”colecționez” informații și întotdeauna sunt foarte darnică în a le dă mai departe. Cred că din această circulație a informației apar ideile inovatoare și creștem și noi ca indivizi.
Faptul că îmi place să cunosc, să lucrez cu mulți oameni și de asemenea să creez legături între ei, m-a făcut un candidat foarte bun pentru a înființa și dezvolta biroul ACCA din București (care acum este responsabil pentru activitățile ACCA în Europa de Sud-Est).
Nu am crescut totuși biroul ACCA de la zero – în 2006 când am început activitatea aici, am găsit o comunitate deja închegată de peste 300 de membri și studenți care deja promovau ACCA prin simpla lor prezență și activitate în cadrul companiilor lor și care organizau deja evenimente profesionale de succes.
avocatnet.ro: Acum un an, as fi pariat că viitorul nostru e cel în care oamenii au doua joburi active. Cel clasic (în care supracalificarea va deveni esențială) și cel suplimentar (activitățile din așa-numita ”gig-economy” - uber, fivver și alte platforme online sau offline pentru lucrătorii independenți). În contextul acesta, valoarea unei certificări precum cea oferită de ACCA e unul dintre pașii vitali în obținerea și menținerea unui job clasic. Crezi că schimbă pandemia, într-un fel, tendința asta? Sau o accentuează?Andreia Stanciu: Într-adevăr, trăim astăzi ”noua realitate”, cea dată de schimbarea paradigmei pentru fiecare dintre noi, a priorităților, a modului în care ne raportăm la sănătate, la job, la vacanțe, la economii, la achiziții. Schimbările produse de epidemia de Covid-19 sunt profunde și ne influențează atât viața personală, cât și cea profesională.
Modul de recrutare, trainingurile de induction, includerea unui nou membru în echipă, interacțiunea în cadrul echipelor se vor schimba. Asistăm deja la schimbări; să nu mai vorbim de lucrul de acasă care a devenit deja o obișnuință în ultimele șase luni.
Cred că astăzi putem spune că nu mai învățăm istoria, ci o scriem, și din punct de vedere al educației și activității profesionale.
Din perspectiva mea, este cel mai bun moment să investim în noi. Fie că este vorba de un hobby mai vechi sau de o calificare profesională, ca în cazul ACCA. Timpul pe care nu îl mai petrecem pe drum sau în trafic îl putem dedica proiectelor personale. Cred că ar trebui să transformăm acest moment de pauză temporară în oportunitatea de a reflecta și de a investi în dezvoltarea noastră.
Dacă în trecut diploma ACCA te ajuta să obții un job mai bun în cadrul aceleași companii sau să faci pasul spre o altă companie, să obții un o poziție într-un birou din altă țară sau să te muți din finance în accounting, cu atât mai mult acum, când numărul celor care își vor căuta un loc de muncă începe să fie în creștere, pe fondul restrângerii activității multor companii, ea devine un « must ».
Calificarea ACCA este, practic, cheia care deschide porțile profesionale pentru specialiștii în finance-accounting. Fiind o asociație profesională internațională, recunoscută în peste 181 de țări și lucrând cu angajatori la nivel global care au încredere în calitatea cunoștintelor studenților și membrilor ACCA, dispunem de o rețea de angajatori acreditați ACCA; aceștia susțin financiar pregatirea studenților ACCA și susținerea examenelor atât în România, cât și la nivel global. Avem și o platformă de joburi special creată pentru studenții și membrii ACCA unde aceștia pot accesa joburi disponibile în domeniul financiar contabil din întrega lume.
De asemenea, pe lângă examenele pe care le oferim, punem foarte mare accent pe dezvoltarea profesională a studenților și membrilor noștri. Oferim gratuit accesul la toate resursele publicate de departamentul nostru intern de cercetare Professional insights și, periodic, organizăm webinarii tehnice și evenimente de dezvoltare profesională cu ultimele noutăți din domeniul financiar contabil. De exemplu, am organizat un Târg Virtual de joburi în luna martie. În cadrul său, am reunit oportunitățile angajatorilor din domeniul contabil și financiar cu energia, entuziasmul, inteligența și pregătirea celor care doresc să se dezvolte și să se specializeze în sectorul serviciilor financiare; am oferit posibilitatea participanților de a-și îmbunătăți propriile abilități de angajare cu sfaturi și seminarii gratuite despre rolurile viitorului în profesia financiară, despre cum să își construiască o carieră de succes în acest domeniu și cum să aibă cel mai atractiv CV.
Nu în ultimul rând, calificarea noastră este în continuă schimbare în funcție de cerințele și feedback-ul studenților și al angajatorilor cu care lucrăm, ceea ce înseamnă că studenții ACCA pot folosi imediat cunoștintele dobândite la locul de muncă.
Aș concluziona că timpurile se schimbă, valoarea certificării ACCA nu: ea rămâne vitală în obținerea sau consolidarea unei poziții de top în domeniul financiar-contabil oriunde în lume.
avocatnet.ro: Mii de oameni au absolvit cursurile voastre și ați construit, deja, o comunitate importantă de specialiști. La nivelul Europei de Est, sub coordonarea ta există o comunitate care, probabil, se apropie de 8.000 de oameni. Știu că ați organizat un sondaj menit să afle părerea specialiștilor ACCA din întreaga lume, despre hopurile care ne așteaptă în perioada următoare. Ne poți da câteva detalii despre rezultatele studiului?Andreia Stanciu: Comunitatea ACCA în tările Europei de Est pe care le coordonez (Albania, Bulgaria, Macedonia de Nord, Republica Moldova, România) numără astăzi, într-adevăr, peste 2000 de membri și peste 6000 de studenți. Suntem toți mândri că facem parte dintr-o comunitate care crește și se dezvoltă în fiecare an, iar noi le suntem alături tuturor membilor comunității la fiecare pas – fie că sunt studenți, afiliați sau membri - oferindu-le resurse diverse care să îi sprijine în evoluția lor profesională.
Cel mai recent studiu ACCA legat de efectele Covid-19 și care dă o prognoză asupra a ceea ce ar putea să ne rezerve viitorul, desfășurat în luna iunie este, de fapt, o continuare a celui din martie. Acesta ne arată că organizațiile se confruntă cu provocări operaționale din ce în ce mai mari ca urmare a efectului de domino al Covid-19.
Analizând opiniile celor 224 de experți financiari din Europa Centrală și de Est care au răspuns chestionarului, datele arată că 61% dintre respondenți afirmă că solicitările clienților au scăzut. În plus, 36% spun că întâmpină probleme cu fluxul de numerar.
Și mai specific, la nivelul României, datele studiului dezvăluie că:
- 59% consideră că intervențiile guvernamentale nu sunt eficiente pentru activitatea lor
- 8% se așteaptă la scăderea veniturilor în comparație cu anul financiar precedent
- 52% au întâmpinat probleme legate de fluxul de numerar față de 48% la nivel global
Cu toate acestea, există și vești bune:
- 88% dintre organizații din România au efectuat o nouă prognoză financiară de la izbucnirea pandemiei, ceea ce înseamnă că se pregătesc pentru ceea ce urmează.
- numai 17% dintre repondenți sunt de părere că productivitatea angajaților a fost afectată negativ, față de 48% la nivel global. Chiar și la nivel global, cifra din raportul din iunie este în scădere față de cea prezentată în primul raport global din luna martie (aproape 57%), ceea ce demonstrează că atât companiile, cât și angajații s-au adaptat rapid noii situații proocate de pandemie.
- 85% au adoptat acum strategii flexibile de lucru de acasă, 48% alegând varianta rotației de personal prezent la birou pentru a satisface cerințele de distanțare socială.
Aceste date dezvăluie îngrijorări mai mari cu privire la aspecte care țin de finanțare și de datorii; având în vedere climatul economic global, înseamnând că acestea vor fi probleme dificil de rezolvat. Pandemia a avut un efect profund care va persista dincolo de anul 2020. Criza a ridicat întrebări fundamentale cu privire la viitorul muncii și la viața noastră profesională: 71% dintre respondenții români identificând transformarea practicilor de lucru cu o mai mică dependență de utilizarea spațiului fizic ca fiind cea mai probabilă implicație pe termen lung.
Totuși, conform datelor noastre, există și alte implicații potențiale pe termen lung - inclusiv extinderea investițiilor în mediul digital, o prioritizare continuă a sănătății angajaților și a clienților și o îmbunătățire a răspunsului companiilor la gestionarea crizelor.
avocatnet.ro: Crezi că oamenii fac vremurile sau vremurile îi fac pe oameni? Recunosc, eu cel puțin, am sentimentul că, pe măsură ce situația economică și medicală ne pune în față un viitor sumbru și cu puține perspective optimiste, îmi simt deciziile și acțiunile influențate de apăsarea acestei realități. Putem face ceva, ca societate, să ajutăm oamenii să evadeze din apăsarea generată de prezent?Andreia Stanciu: Citeam de curând un articol despre traumele intergeneraționale și cum acestea afectează chiar și cinci generații de când s-au produs. Cu siguranță nu poți relaționa cu un om fără să îi cunoști contextul trecut și prezent. Clar, vremurile ne influențează. Contează mult cu ce bagaj venim din trecut, ca să putem gestiona aceste situații; cred că, trecând prin comunism și varii tranziții, noi ca nație suntem destul de pragmatici, inventivi și rezistenți în abordarea crizelor.
Oamenii sunt oameni totuși și avem aceleași trăiri în fața crizelor indiferent de faptul că eram acum o mie de ani în timpul valurilor de ciumă, trăind în bordeie de lut sau că suntem acum într-un relativ confort. Poate chiar faptul că ne-am învățat cu acest confort reprezintă acum un dezavantaj pentru noi. Cred deci că vremurile ne influențează mai mult și singura noastră putere în acest moment este să folosim la maxim toate invențiile și progresele tehnologice din ultimii zeci de ani pentru a ne ajuta pe noi și pe ceilalți. Altfel, nu aș fi de acord nici că prezentul este sumbru – avem destul de multe motive să fim mulțumiți de viețile pe care le ducem!
avocatnet.ro: Ai o putere magică. O dată și doar o singură dată, poți șterge un obicei negativ al oamenilor din jurul tău. Ai o singură încercare și atât. Ce-ai schimba?Andreia Stanciu: Aș schimba obiceiul de a vedea în diferențe o sursă de conflict și nu o oportunitate de a crește, de a îmbunătăți o situație sau pur și simplu de a arăta empatie pentru ceilalți.
avocatnet.ro: Primești, zilnic, o groaza de informații din mai multe surse. Cum decizi în care ai încredere și în care nu?Andreia Stanciu: În general, caut informații din surse oficiale. Dacă se întâmplă să primesc informații multe pe care nu le pot verifica imediat nu iau decizii pe baza lor până când nu am lăsat ceva timp să treacă, iar informațiile și gândurile să se așeze. De asemenea, am marea șansă de a fi înconjurată de oameni excepționali la care pot apela oricând pentru un sfat bun și o părere obiectivă.
--
Comentarii articol (0)