Lege nr. 227/2006, privind prevenirea ºi combaterea dopajului în sport
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 518 din 15/06/2006
Actul a intrat in vigoare la data de 18 iunie 2006
TITLUL I
Dispoziþii generale
Art. 1. - (1) Prezenta lege reglementeazã prevenirea ºi combaterea dopajului în sport.
(2) Conform reglementãrilor Convenþiei împotriva dopajului, adoptatã în cadrul Consiliului Europei, la Strasbourg la 16 noiembrie 1989, ratificatã prin Legea nr. 171/1998, ºi ale Codului Mondial Anti-Doping, elaborat de Agenþia Mondialã Anti-Doping, denumit în continuare Cod, se interzice dopajul în sport din raþiuni de naturã eticã ºi medicalã.
Art. 2. - (1) Dopajul în sport reprezintã una sau mai multe încãlcãri ale reglementãrilor anti-doping prevãzute la alin. (2).
(2) Constituie încãlcãri ale reglementãrilor anti-doping urmãtoarele fapte:
a) prezenþa unei substanþe interzise sau a metaboliþilor acesteia ori a markerilor ei în proba biologicã provenitã de la un sportiv;
b) utilizarea sau tentativa de a utiliza o substanþã interzisã sau o metodã interzisã;
c) refuzul sau neprezentarea nejustificatã pentru prelevarea de probe dupã primirea invitaþiei la controlul doping, în conformitate cu reglementãrile anti-doping, sau evitarea în orice mod a prelevãrii probelor;
d) încãlcarea reglementãrilor în vigoare referitoare la disponibilitatea sportivului pentru controalele doping în afara competiþiei, prin nedeclararea de cãtre sportiv a informaþiilor necesare despre locurile unde poate fi gãsit ºi neparticiparea la efectuarea controalelor doping în afara competiþiei planificate pe baza dispoziþiilor legale în vigoare;
e) falsificarea sau tentativa de a falsifica orice parte a controlului doping;
f) deþinerea de substanþe ºi/sau de metode interzise;
g) traficarea oricãrei substanþe ºi/sau metode interzise;
h) administrarea sau tentativa de a administra o substanþã interzisã oricãrui sportiv sau utilizarea unei metode interzise asupra oricãrui sportiv ori asistarea, instigarea sau orice formã de complicitate referitoare la orice încãlcare a faptelor prevãzute la lit. a)-g).
Art. 3. - În înþelesul prezentei legi, termenii ºi expresiile de mai jos se definesc dupã cum urmeazã:
1. sportiv - orice persoanã care participã la activitatea sportivã la nivel internaþional, definit ca atare de fiecare federaþie internaþionalã sau la nivel naþional, aºa cum este definit de fiecare organizaþie naþionalã anti-doping, ºi orice altã persoanã care participã la activitatea sportivã la un nivel inferior, dacã este desemnatã de organizaþia sa naþionalã anti-doping;
2. sportiv de nivel internaþional - sportivul desemnat de una sau mai multe federaþii internaþionale ca fãcând parte din eºantionul de testare înregistrat al unei federaþii internaþionale;
3. personal asistent al sportivului - orice antrenor, instructor, manager, agent, personal din conducerea echipei, oficial, personal medical sau paramedical care lucreazã cu sau trateazã sportivi care participã sau se pregãtesc sã participe la competiþii sportive;
4. organizaþie naþionalã anti-doping - acea autoritate naþionalã sau acele autoritãþi naþionale responsabile cu privire la adoptarea ºi implementarea reglementãrilor anti-doping, conducerea activitãþii de prelevare de probe biologice, gestionarea rezultatelor la testele efectuate ºi conducerea audierilor, toate aceste responsabilitãþi fiind la nivel naþional. Dacã aceastã desemnare nu a fost fãcutã de autoritatea sau autoritãþile publice competente, entitatea respectivã va fi comitetul naþional olimpic al þãrii respective sau reprezentantul sãu;
5. control doping - procesul care include planificarea distribuirii testãrilor, recoltarea ºi mânuirea de probe biologice, analiza de laborator, gestionarea rezultatelor, audieri ºi apeluri;
6. control doping în cadrul competiþiei - un test efectuat în cadrul competiþiei ºi în baza cãruia sportivul este selecþionat pentru a fi testat în legãturã cu o anume competiþie, cu excepþia situaþiilor în care se prevede altfel în reglementãrile unei federaþii internaþionale sau ale unei alte organizaþii naþionale anti-doping;
7. control doping în afara competiþiei - orice control doping care nu este realizat în cadrul competiþiei;
8. testãri-þintã - selecþionarea de sportivi pentru testãri, acolo unde anumiþi sportivi aleºi special sau grupuri de sportivi sunt selectaþi pe o bazã guvernatã de reguli specifice, pentru efectuarea de testãri la un anumit moment;
9. control doping fãrã aviz prealabil - un control doping care se desfãºoarã fãrã vreo atenþionare prealabilã a sportivului ºi în care sportivul este însoþit în permanenþã, începând din momentul anunþãrii ºi pânã la prelevarea probei biologice;
10. ofiþer de control doping - un oficial care a fost specializat ºi autorizat de cãtre Agenþia Naþionalã Anti-Doping de a avea, pe bazã de delegaþie, responsabilitatea gestionãrii la faþa locului a ºedinþei de prelevare a probelor;
11. probã biologicã - orice material biologic colectat pentru a fi supus controlului doping;
12. testare doping - parte a procesului de desfãºurare a controlului doping, ce presupune planificarea distribuirii testelor, recoltarea de probe biologice, manipularea lor ºi transportul de probe biologice la laborator;
13. listã interzisã - lista care denumeºte substanþele ºi metodele interzise;
14. substanþã interzisã - orice substanþã calificatã astfel în cuprinsul listei interzise;
15. metodã interzisã - orice metodã calificatã astfel în cuprinsul listei interzise;
16. substanþe specifice - substanþe care pot constitui obiectul încãlcãrilor, fãrã intenþie, prevãzute la art. 2 alin. (2), deoarece sunt folosite pe scarã largã în realizarea medicamentelor ºi a cãror utilizare în scop de dopaj este puþin probabilã;
17. standard internaþional - un standard adoptat de Agenþia Mondialã Anti-Doping, ce conþine detalii tehnice necesare pentru implementarea dispoziþiilor Codului;
18. rezultate pozitive constatate - un raport de la un laborator sau de la altã entitate cãreia i s-a aprobat efectuarea de testãri, care identificã într-o probã biologicã prezenþa unei substanþe interzise, a metaboliþilor ori a markerilor sãi, inclusiv însemnate cantitãþi de substanþe endogene sau dovezi ale utilizãrii de metode interzise;
19. metabolit - orice substanþã produsã în organism în urma unui proces de metabolizare, biodegradare;
20. marker - un compus, grup de compuºi sau parametri biologici care indicã utilizarea de substanþe sau metode interzise;
21. suspendare - oprirea sportivului sau a altei persoane, pentru o perioadã determinatã de timp, de la participarea în cadrul oricãrei competiþii sau al unei manifestãri sportive ori sponsorizãri, ca urmare a deciziei luate în urma audierii prevãzute la art. 28, conform prezentei legi;
22. descalificare - invalidarea rezultatelor sportivului, obþinute în cadrul unei anumite competiþii sau manifestãri sportive, cu toate consecinþele ce decurg din aceasta, inclusiv retragerea de medalii, puncte ºi premii;
23. falsificare - modificarea rezultatelor analizelor, în scopul inducerii în eroare ºi în vederea împiedicãrii desfãºurãrii normale a procedurilor obiºnuite de testare doping;
24. utilizare de substanþe sau metode interzise - aplicarea, ingerarea, injectarea sau consumul prin orice mijloace al oricãrei substanþe sau metode interzise;
25. scutire pentru uz terapeutic (SUT) - aprobarea utilizãrii în scopuri terapeutice a unei substanþe ºi/sau metode interzise sportivilor care prezintã o afecþiune doveditã medical;
26. terapeutic - tratamentul unei stãri medicale cu agenþi sau metode curative sau care ajutã la vindecare;
27. competiþie - o singurã cursã, meci, joc sau o întrecere sportivã singularã;
28. manifestare sportivã - o serie de competiþii individuale conduse de o singurã entitate conducãtoare;
29. tentativã - angajare comportamentalã deliberatã care constituie un pas important în desfãºurarea unei acþiuni, cu scopul sãvârºirii uneia dintre faptele prevãzute la art. 2 alin. (2);
30. lipsa vinovãþiei sau a neglijenþei efective - demonstrarea de cãtre sportiv a faptului cã nu a ºtiut sau suspectat ºi nici nu ar fi avut posibilitatea sã ºtie sau sã suspecteze, chiar prin exercitarea celei mai atente griji, faptul cã a folosit sau cã i s-au administrat substanþe sau metode interzise;
31. lipsa vinovãþiei sau a neglijenþei semnificative - demonstrarea de cãtre sportiv a faptului cã vinovãþia sau neglijenþa de care a dat dovadã nu a fost semnificativã în ceea ce priveºte încãlcarea legislaþiei anti-doping;
32. participant - orice sportiv sau membru al personalului asistent al sportivului;
33. persoanã - o persoanã fizicã sau juridicã;
34. deþinere - posesia sau controlul exclusiv asupra substanþei sau metodei interzise;
35. eºantion înregistrat de testare - eºantionul de sportivi la nivelul competiþional cel mai înalt, stabilit separat de cãtre fiecare federaþie internaþionalã ºi organizaþie naþionalã anti-doping, care este supus controlului în cadrul ºi în afara competiþiei, ca parte a planului de distribuþie a testãrilor aparþinând organizaþiei sau federaþiei internaþionale respective;
36. sport de echipã - un sport în care înlocuirea jucãtorilor este permisã pe durata desfãºurãrii unei competiþii;
37. comercializare ilicitã - vânzarea, administrarea, transportul, livrarea sau distribuirea unei substanþe interzise sau a unei metode interzise unui sportiv, fie direct, fie prin intermediul unei terþe persoane, cu excepþia vânzãrii sau distribuirii, în scopuri terapeutice, de cãtre personalul medical sau de cãtre alte persoane decât membrii personalului asistent al sportivului a unei substanþe interzise, cu respectarea prevederilor prezentei legi.
TITLUL II
Strategia naþionalã anti-doping
CAPITOLUL I
Agenþia Naþionalã Anti-Doping
Art. 4. - În vederea combaterii fenomenului de dopaj în sport funcþioneazã Agenþia Naþionalã Anti-Doping, denumitã în continuare Agenþia, instituþie publicã cu personalitate juridicã, în subordinea Guvernului, coordonatã de primul-ministru, prin Cancelaria Primului-Ministru, ca organ de specialitate cu autonomie decizionalã în activitatea anti-doping, finanþatã din venituri proprii ºi subvenþii acordate de la bugetul de stat, cu sediul în municipiul Bucureºti, bd. Basarabia nr. 37-39, sectorul 2.
Art. 5. - Agenþia are urmãtoarele obiective:
a) prevenirea ºi combaterea la nivel naþional a fenomenului de dopaj prin adoptarea ºi implementarea politicilor ºi reglementãrilor anti-doping, în conformitate cu prevederile prezentei legi;
b) încurajarea practicãrii unui sport curat, în vederea protejãrii sãnãtãþii sportivilor ºi respectãrii principiilor fairplay-ului în sport;
c) promovarea ºi susþinerea cercetãrilor anti-doping.
Art. 6. - În vederea realizãrii obiectivelor prevãzute la art. 5, Agenþia îndeplineºte urmãtoarele atribuþii:
a) elaboreazã strategia naþionalã anti-doping, în conformitate cu obiectivele ºi prevederile Codului ºi ale standardelor internaþionale;
b) iniþiazã proiecte de acte normative pentru armonizarea legislaþiei naþionale anti-doping cu reglementãrile internaþionale în domeniu;
c) iniþiazã, susþine financiar ºi/sau promoveazã, dupã caz, programe educative ºi de prevenire a dopajului în sport;
d) asigurã aplicarea de mãsuri concrete pentru sancþionarea dopajului în sport;
e) iniþiazã, susþine financiar ºi/sau încurajeazã programe de promovare a fairplay-ului în sport;
f) încurajeazã structurile sportive, Agenþia Naþionalã pentru Sport ºi Comitetul Olimpic ºi Sportiv Român în adoptarea unor programe de testare coerente ºi uniforme;
g) colaboreazã cu autoritãþile ºi instituþiile publice, cu organizaþiile guvernamentale ºi neguvernamentale naþionale ºi internaþionale cu atribuþii în domeniu;
h) propune autoritãþilor ºi instituþiilor publice mãsuri specifice, în sensul intensificãrii luptei împotriva traficului ilicit de substanþe ºi/sau metode interzise;
i) aprobã, publicã anual ºi revizuieºte lista substanþelor ºi a metodelor interzise, în conformitate cu lista Agenþiei Mondiale Anti-Doping;
j) publicã ºi reactualizeazã anual, în colaborare cu Ministerul Sãnãtãþii Publice ºi cu Agenþia Naþionalã a Medicamentului, lista cu specialitãþile farmaceutice autorizate ºi comercializate în România care au în componenþã substanþe ºi/sau metode interzise;
k) stabileºte programul naþional anual anti-doping, în competiþie ºi în afara competiþiei, care cuprinde toþi sportivii de nivel naþional ºi internaþional;
l) întocmeºte lista cu sportivii de nivel naþional ºi internaþional, adresele acestora ºi locurile de pregãtire;
m) organizeazã ºi efectueazã controalele doping atât în cadrul competiþiilor, cât ºi în afara acestora, cu excepþia controalelor efectuate de federaþiile internaþionale în timpul competiþiilor internaþionale organizate pe teritoriul României;
n) încurajeazã procesul de testare reciprocã între organizaþiile naþionale anti-doping;
o) planificã ºi asigurã desfãºurarea audierilor sportivilor ºi ale altor persoane susceptibile de dopaj, într-un cadru corect ºi echitabil, în conformitate cu legislaþia în vigoare ºi cu standardele internaþionale;
p) aprobã scutirile de uz terapeutic pentru sportivii de nivel naþional, la solicitarea scrisã a comisiilor anti-doping din federaþiile sportive naþionale ºi/sau ligi. Pentru sportivii de nivel internaþional avizeazã ºi trimite dosarele depuse, spre aprobare, federaþiei internaþionale responsabile ºi Agenþiei Mondiale Anti-Doping;
q) comunicã Agenþiei Mondiale Anti-Doping cazurile de dopaj depistate în rândul sportivilor români, pe plan naþional ºi/sau internaþional;
r) elaboreazã normele metodologice privind organizarea ºi desfãºurarea controlului doping;
s) asigurã instruirea ºi perfecþionarea ofiþerilor de control doping, precum ºi eliberarea unui atestat în acest sens;
t) prezintã anual un raport de activitate Guvernului ºi Parlamentului;
u) organizeazã periodic acþiuni privind informarea, prevenirea ºi combaterea fenomenului de dopaj în sport;
v) iniþiazã, promoveazã ºi desfãºoarã activitãþi de cercetare pentru eradicarea dopajului în sport.
Art. 7. - Posturile publice de radio ºi de televiziune pun la dispoziþie Agenþiei un spaþiu de emisie de minimum 30 de minute sãptãmânal, din care 50% la ore de maximã audienþã, pentru difuzarea de materiale promoþionale de prevenire ºi combatere a dopajului în sport.
Art. 8. - (1) Pe lângã Agenþie funcþioneazã Consiliul director, ca organ consultativ.
(2) Conducerea Agenþiei este asiguratã de un preºedinte, numit pe o perioadã de 5 ani, prin decizie a primului-ministru, din rândul specialiºtilor în domeniu, pe baza îndeplinirii cerinþelor de competenþe profesionale ºi manageriale, precum ºi a criteriului de independenþã politicã ºi de independenþã faþã de structurile sportive.
Art. 9. - (1) Consiliul director al Agenþiei are în componenþã 9 membri, dupã cum urmeazã:
a) preºedinte;
b) 2 reprezentanþi ai Cancelariei Primului-Ministru, desemnaþi de ºeful Cancelariei;
c) un reprezentant al Agenþiei Naþionale pentru Sport, desemnat de preºedintele acesteia din rândul angajaþilor sãi;
d) un reprezentant al Comitetului Olimpic ºi Sportiv Român;
e) un reprezentant din domeniul farmacologiei sau toxicologiei, desemnat de Ministerul Sãnãtãþii;
f) un reprezentant din domeniul medicinei sportive, desemnat de Ministerul Sãnãtãþii;
g) un reprezentant al sportivilor de performanþã, desemnat de Comitetul Olimpic ºi Sportiv Român;
h) un reprezentant al federaþiilor sportive naþionale, desemnat de Comitetul Olimpic ºi Sportiv Român.
(2) Competenþele Consiliului director se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului.
(3) Activitatea Consiliului director este condusã de un preºedinte care este ºi preºedintele Agenþiei.
(4) Mandatul membrilor Consiliului director este de 5 ani.
(5) Membrii Consiliului director sunt obligaþi sã respecte secretul profesional ºi vor semna declaraþii de confidenþialitate ºi conflict de interese.
(6) Consiliul director se întruneºte în ºedinþe ordinare lunare ºi în ºedinþe extraordinare ori de câte ori este nevoie, la solicitarea preºedintelui sau a cel puþin douã treimi din numãrul membrilor sãi.
(7) Convocarea ºedinþelor de Consiliu director se face cu cel puþin 5 zile lucrãtoare înainte ºi va cuprinde în mod obligatoriu ordinea de zi ce urmeazã a fi dezbãtutã ºi documentaþia necesarã.
(8) Deciziile Consiliului director sunt adoptate cu votul a cel puþin douã treimi din numãrul membrilor sãi.
(9) Membrii Consiliului director, care participã la ºedinþe, cu excepþia preºedintelui, beneficiazã de indemnizaþie de ºedinþã de 20% din indemnizaþia lunarã a preºedintelui. Totalul sumelor cuvenite unui membru al Consiliului director, ca urmare a participãrii la ºedinþe, nu poate depãºi într-o lunã 20% din indemnizaþia lunarã a preºedintelui.
Art. 10. - (1) Mandatul membrilor Consiliului director înceteazã înainte de termen în urmãtoarele situaþii:
a) renunþarea la calitatea de membru;
b) transferarea în cadrul altei autoritãþi sau instituþii publice;
c) aplicarea unei sancþiuni disciplinare;
d) neîndeplinirea obligaþiilor ce îi revin;
e) pierderea calitãþii pentru care au fost numiþi;
f) deces.
(2) În cazurile prevãzute la alin. (1) se desemneazã un nou membru, al cãrui mandat dureazã pânã la expirarea mandatului celui în locul cãruia a fost numit.
Art. 11. - (1) Preºedintele Agenþiei are rang de secretar de stat ºi este ajutat în activitatea sa de un vicepreºedinte, cu rang de subsecretar de stat, numit pe o perioadã de 5 ani, în condiþiile legii, prin decizie a primului-ministru, pe baza îndeplinirii cerinþelor de competenþe profesionale ºi manageriale, precum ºi a criteriului de independenþã politicã ºi de independenþã faþã de structurile sportive.
(2) În exercitarea atribuþiilor sale preºedintele Agenþiei emite ordine ºi instrucþiuni.
(3) Ordinele ºi instrucþiunile cu caracter normativ emise de preºedintele Agenþiei se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 12. - (1) Pe lângã Agenþie se constituie Comisia de acordare a scutirilor pentru uz terapeutic, Comisia de audiere a sportivilor ºi a personalului asistent al sportivilor care au încãlcat reglementãrile anti-doping, Comisia de apel ºi Comitetul pentru stabilirea sancþiunilor.
(2) Componenþa ºi competenþele comisiilor ºi comitetului prevãzute la alin. (1) se aprobã prin ordin al preºedintelui Agenþiei.
(3) Membrii comisiilor ºi comitetului prevãzute la alin. (1), care participã la ºedinþe, beneficiazã de indemnizaþie de ºedinþã de 20% din indemnizaþia lunarã a preºedintelui. Totalul sumelor cuvenite unui membru al comisiilor, respectiv al comitetului, ca urmare a participãrii la ºedinþe, nu poate depãºi într-o lunã 20% din indemnizaþia lunarã a preºedintelui.
(4) Pentru activitatea prestatã de Comisia de acordare a scutirilor pentru uz terapeutic, de Comisia de audiere a sportivilor ºi a personalului asistent al sportivilor care au încãlcat reglementãrile anti-doping ºi de Comisia de apel se percep taxe al cãror cuantum se stabileºte anual prin decizie a Consiliului director, aprobatã prin hotãrâre a Guvernului.
Art. 13. - (1) Finanþarea cheltuielilor curente ºi de capital ale Agenþiei se asigurã din venituri proprii ºi din subvenþii acordate de la bugetul de stat.
(2) Modul de utilizare a veniturilor proprii ale Agenþiei se stabileºte prin hotãrâre a Guvernului.
(3) Finanþarea activitãþii Agenþiei se realizeazã, începând cu anul 2006, din prevederile bugetare aprobate Cancelariei Primului-Ministru.
Art. 14. - (1) Personalul Agenþiei beneficiazã de spor de confidenþialitate în cuantum de 15%, aplicat la salariul de bazã brut lunar.
(2) Categoriile de personal ºi condiþiile de acordare a sporului prevãzut la alin. (1) se stabilesc, în limitele prevãzute de lege, prin actul administrativ al ordonatorului principal de credite, cu avizul Ministerului Finanþelor Publice ºi al Ministerului Muncii, Solidaritãþii Sociale ºi Familiei.
(3) Agenþia constituie un fond de stimulente prin aplicarea unui coeficient de 35% la sumele încasate pentru bugetul de stat, reprezentând amenzi, ca urmare a controlului.
(4) Modul de constituire ºi de utilizare a fondului de stimulente, precum ºi categoriile de personal care beneficiazã de fondurile prevãzute la alin. (3) se stabilesc prin norme metodologice aprobate prin hotãrâre a Guvernului.
CAPITOLUL II
Publicarea ºi revizuirea listei interzise
Art. 15. - Lista interzisã, în conformitate cu cea a Agenþiei Mondiale Anti-Doping, se aprobã prin ordin al preºedintelui Agenþiei ºi se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 16. - (1) Agenþia va revizui lista interzisã ori de câte ori vor apãrea modificãri în lista publicatã de Agenþia Mondialã Anti-Doping.
(2) Agenþia are obligaþia sã informeze în scris toþi factorii responsabili din miºcarea sportivã asupra oricãror revizuiri ale listei interzise.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL III
Scutiri pentru uz terapeutic
Art. 17. - (1) Agenþia aprobã scutirile pentru uz terapeutic pentru sportivii de nivel naþional, la solicitarea scrisã a comisiilor anti-doping din federaþiile sportive naþionale, din cluburi ºi/sau din ligile profesionale, în conformitate cu procedura descrisã în Standardul internaþional pentru scutiri de uz terapeutic (SUT) al Agenþiei Mondiale Anti-Doping.
(2) Agenþia avizeazã ºi transmite spre aprobare Agenþiei Mondiale Anti-Doping ºi federaþiei internaþionale de specialitate dosarele pentru scutiri pentru uz terapeutic, în cazul sportivilor de nivel internaþional.
(3) Agenþia va raporta Agenþiei Mondiale Anti-Doping acordarea scutirilor pentru uz terapeutic, atât pentru sportivii de nivel naþional, cât ºi pentru cei de nivel internaþional, care sunt înscriºi în lotul sãu de testare înregistrat.
CAPITOLUL IV
Asistenþa medicalã a sportivilor
Art. 18. - Medicii cu specialitatea medicinã sportivã ºi asistenþii medicali din personalul asistent al sportivilor trebuie sã acorde o atenþie deosebitã tratamentului medical al acestora ºi sã respecte urmãtoarele reguli:
a) sã nu recomande, sã nu prescrie ºi sã nu administreze medicamente ce au în compoziþie substanþe interzise, atunci când acestea pot fi înlocuite cu altele care nu conþin astfel de substanþe;
b) sã nu recomande, sã nu prescrie sau sã nu colaboreze la utilizarea unor metode interzise care sunt incluse pe lista interzisã;
c) sã previnã folosirea de cãtre sportivi a substanþelor ºi/sau a metodelor interzise;
d) sã informeze sportivii ºi federaþiile sportive naþionale responsabile asupra medicaþiei administrate, a compoziþiei ºi efectelor asupra organismului;
e) sã informeze federaþia sportivã naþionalã responsabilã, precum ºi Agenþia în cazul în care suspecteazã un sportiv cã ar folosi substanþe ºi/sau metode interzise, pentru ca acesta sã fie supus unor testãri-þintã.
Art. 19. - Sportivul de nivel naþional sau internaþional are obligaþia sã îºi precizeze calitatea la orice consultaþie medicalã, de orice naturã.
CAPITOLUL V
Controlul doping
Art. 20. - Controlul doping, în competiþie ºi în afara competiþiei, se efectueazã conform Programului naþional anual anti-doping, cu respectarea Standardului internaþional pentru testãri.
Art. 21. - (1) Controlul doping se solicitã Agenþiei de cãtre:
a) Agenþia Naþionalã pentru Sport;
b) Comitetul Olimpic ºi Sportiv Român;
c) federaþiile sportive naþionale, cluburi sau ligi profesioniste;
d) alþi organizatori de manifestãri sportive, care nu sunt cuprinºi într-un cadru federal.
(2) Procedura de desfãºurare a controlului doping este reglementatã în normele metodologice privind organizarea ºi desfãºurarea controlului doping, care se elaboreazã de Agenþie, în conformitate cu Standardul internaþional pentru testãri, emis de Agenþia Mondialã Anti-Doping.
(3) În cazul sesizãrilor de urgenþã, preºedintele Agenþiei poate sã dispunã efectuarea unui control doping.
Art. 22. - (1) Sportivul participant la o competiþie sportivã este obligat sã se supunã controlului doping, în conformitate cu prevederile prezentei legi.
(2) Recordurile naþionale se pot omologa numai în urma efectuãrii controlului doping asupra sportivului în cauzã.
(3) Testãrile-þintã ºi cele în afara competiþiilor pot fi efectuate oricând ºi fãrã preaviz, în toate locurile ºi incintele în care se desfãºoarã activitãþi fizice ºi sportive, iar sportivii au obligaþia sã se supunã acestor testãri.
Art. 23. - (1) Testarea doping se efectueazã în spaþii adecvate numite staþia de control doping, compuse din camerã de aºteptare, camerã unde se desfãºoarã ºedinþa de colectare a probelor, grup sanitar cu douã cabine, complet utilate, în conformitate cu prevederile Standardului internaþional pentru testãri.
(2) În termen de 6 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, administratorii de baze sportive au obligaþia sã amenajeze staþii de control doping în conformitate cu prevederile Standardului internaþional pentru testãri.
Art. 24. - Testãrile doping pot fi efectuate numai de cãtre ofiþerii de control doping care au absolvit un curs de perfecþionare ºi deþin un atestat în acest sens, eliberat de Agenþie.
Art. 25. - Rãspunderea privind recoltarea ºi transportarea probelor la laborator aparþine Agenþiei.
CAPITOLUL VI
Gestionarea rezultatelor
Art. 26. - (1) Rezultatul analizei de laborator este emis sub forma unui buletin de analizã, semnat de directorul Direcþiei cercetare ºi laborator control doping din cadrul Agenþiei sau, în lipsa acestuia, de adjunctul sãu.
(2) Analiza probelor biologice ºi emiterea buletinului de analizã se efectueazã de cãtre Direcþia cercetare ºi laborator control doping, în conformitate cu Standardul internaþional pentru laboratoare al Agenþiei Mondiale Anti-Doping.
(3) Rezultatul controlului doping se comunicã preºedintelui Agenþiei.
(4) În cazul unui rezultat pozitiv, Agenþia verificã dacã a survenit una dintre urmãtoarele situaþii:
a) a fost acordatã o scutire pentru uz terapeutic;
b) existã o suspiciune cu privire la încãlcarea Standardului internaþional pentru testãri sau existã o analizã de laborator care sã infirme validitatea rezultatului constatat.
(5) Dacã verificarea menþionatã la alin. (4) nu evidenþiazã una dintre situaþiile prevãzute, Agenþia informeazã sportivul în cauzã ºi federaþia sportivã naþionalã responsabilã, Agenþia Naþionalã pentru Sport, Comitetul Olimpic ºi Sportiv Român ºi Agenþia Mondialã Anti-Doping asupra:
a) rezultatului constatat;
b) reglementãrii anti-doping încãlcate;
c) drepturilor sportivului.
Art. 27. - Sportivul are urmãtoarele drepturi:
a) de a cere contraexpertizã sau, în cazul în care renunþã, sã dea o declaraþie scrisã în acest sens;
b) de a fi prezent personal sau prin reprezentant la contraexpertizã, dacã aceasta este solicitatã;
c) de a solicita copii ale documentaþiei de laborator pentru proba sa, care include informaþiile prevãzute de Standardul internaþional pentru laboratoare al Agenþiei Mondiale Anti-Doping.
CAPITOLUL VII
Dreptul la o audiere echitabilã
Art. 28. - (1) Agenþia organizeazã o procedurã de audiere pentru sportivul sau personalul asistent al acestuia, învinuit de una dintre încãlcãrile prevãzute la art. 2 alin. (2).
(2) Procesul de audiere se desfãºoarã cu respectarea urmãtoarelor principii:
a) organizarea audierii într-un interval de timp rezonabil;
b) o comisie de audiere echitabilã ºi imparþialã;
c) dreptul de a fi reprezentat pe cheltuiala persoanei;
d) dreptul de a fi informat corect ºi la timp despre învinuirea adusã de violare a reglementãrilor anti-doping;
e) dreptul de a se apãra în faþa învinuirii aduse de violare a reglementãrilor anti-doping;
f) dreptul fiecãrei pãrþi de a prezenta probe, de a chema ºi interoga martori;
g) dreptul persoanei la un interpret pe durata audierii;
h) dreptul la o decizie în formã scrisã, motivatã ºi comunicatã într-un timp rezonabil.
(3) Preºedintele Agenþiei poate decide organizarea unei proceduri de audiere în regim de urgenþã, atunci când împrejurãrile o cer.
CAPITOLUL VIII
Confidenþialitate
Art. 29. - Identitatea sportivilor ale cãror probe biologice sunt pozitive sau a sportivilor ori personalului asistent al acestora, care sunt suspectaþi de una dintre încãlcãrile prevãzute la art. 2 alin. (2), poate fi fãcutã publicã de cãtre preºedintele Agenþiei sau, în lipsa acestuia, de cãtre înlocuitorul sãu, numai dupã soluþionarea definitivã a cazului.
CAPITOLUL IX
Sancþiuni
Art. 30. - (1) Orice încãlcare prevãzutã la art. 2 alin. (2) sãvârºitã de cãtre sportiv în timpul sau în legãturã cu o manifestare sportivã ºi/sau unei competiþii sportive, doveditã conform procedurii prevãzute de prezenta lege, atrage de drept descalificarea, invalidarea rezultatelor individuale obþinute în acea competiþie ºi retragerea medaliei, a punctelor sau a premiilor.
(2) Sportivii strãini sunt sancþionaþi conform prezentei legi numai în cazul în care participã la o competiþie sportivã ºi/sau manifestare sportivã organizatã pe teritoriul României.
Art. 31. - Cu excepþia substanþelor specifice, faptele prevãzute la art. 2 alin. (2) lit. a), b) ºi f) se sancþioneazã cu suspendarea din activitatea sportivã pe o perioadã de 2 ani la prima abatere ºi cu suspendarea pe viaþã la cea de-a doua abatere.
Art. 32. - În situaþia în care un sportiv demonstreazã cã utilizarea unei substanþe specifice nu a avut ca scop mãrirea performanþei sportive, perioada de suspendare prevãzutã la art. 31 va fi înlocuitã dupã cum urmeazã:
a) la prima încãlcare, cel puþin un avertisment ºi o mustrare severã, fãrã acordarea unei perioade de suspendare, sau cel mult un an de suspendare;
b) la a doua încãlcare, 2 ani de suspendare;
c) la a treia încãlcare, suspendare pe viaþã.
Art. 33. - (1) Faptele prevãzute la art. 2 alin. (2) lit. c) ºi e) se sancþioneazã conform art. 31.
(2) Pentru încãlcarea dispoziþiilor art. 2 alin. (2) lit. g) ºi h), perioada de suspendare va fi de minimum 4 ani la prima abatere ºi suspendarea pe viaþã la a doua abatere.
(3) Pentru încãlcarea dispoziþiilor art. 2 alin. (2) lit. d), perioada de suspendare va fi de minimum 3 luni ºi maximum 2 ani, conform normelor metodologice de organizare ºi efectuare a controlului doping.
Art. 34. - Urmãtoarele fapte vor fi sancþionate direct cu suspendarea pe viaþã din activitatea sportivã:
a) orice încãlcare prevãzutã la art. 2 alin. (2), când aceasta presupune implicarea unui sportiv minor;
b) orice încãlcare prevãzutã la art. 2 alin. (2) de cãtre un membru al personalului asistent al sportivului minor.
Art. 35. - (1) Perioada de suspendare începe de la data emiterii deciziei de suspendare.
(2) Perioadele de suspendare provizorie se deduc din perioada totalã de suspendare.
(3) În cazul întârzierii pronunþãrii deciziei de suspendare din motive neimputabile sportivului, perioada de suspendare poate începe de la data prelevãrii probelor biologice.
(4) Pe perioada suspendãrii sportivii nu pot participa în nicio calitate în cadrul unei competiþii sau manifestãri sportive.
(5) Pe perioada suspendãrii sportivii respectivi nu mai beneficiazã, pentru activitatea sportivã, de sume de la bugetul de stat sau de la bugetele locale.
Art. 36. - (1) În vederea reluãrii activitãþii sportive sportivii suspendaþi trebuie sã se supunã testãrilor doping în afara competiþiei, realizate de Agenþie.
(2) Pe perioada suspendãrii sportivii au obligaþia de a comunica Agenþiei adresa exactã unde pot fi gãsiþi.
Art. 37. - Prescripþia aplicãrii sancþiunii în cazul sãvârºirii uneia dintre încãlcãrile prevãzute la art. 2 alin. (2) este de 8 ani de la data la care a avut loc încãlcarea reglementãrilor anti-doping.
CAPITOLUL X
Consecinþe pentru echipe
Art. 38. - (1) Atunci când un membru al unei echipe sportive a încãlcat sau este susceptibil de vreuna dintre încãlcãrile prevãzute la art. 2 alin. (2) în legãturã cu o manifestare sportivã, echipa va fi supusã testelor-þintã stabilite pentru acea manifestare sportivã.
(2) În situaþia în care mai mult de un membru al unei echipe sportive este gãsit vinovat de una dintre încãlcãrile prevãzute la art. 2 alin. (2) în timpul unei manifestãri sportive, echipa poate fi supusã sancþiunii de descalificare sau unei alte sancþiuni disciplinare.
(3) În privinþa acelor discipline sportive care nu prevãd existenþa unor echipe, dar premierea se acordã acestora, descalificarea sau orice altã mãsurã disciplinarã luatã împotriva echipei, când unul sau mai mulþi membri ai acesteia au comis o încãlcare prevãzutã la art. 2 alin. (2), se vor aplica reglementãrile federaþiei internaþionale respective.
CAPITOLUL XI
Încetarea sau reducerea perioadei de suspendare pe
baza unor circumstanþe excepþionale
Art. 39. - (1) Sportivul este responsabil de prezenþa în proba biologicã a oricãrei substanþe interzise sau a metaboliþilor ori a markerilor ei, nefiind necesar sã se demonstreze intenþia sau culpa pentru a se stabili o încãlcare a reglementãrilor anti-doping.
(2) În cazul în care sportivul dovedeºte lipsa vinovãþiei sau a neglijenþei efective cu privire la faptele prevãzute la art. 2 alin. (2) lit. a) ºi b), sancþiunea cu suspendarea nu se aplicã.
(3) În cazul încãlcãrilor prevãzute la art. 2 alin. (2) lit. a), b), c) ºi h), perioada de suspendare poate fi redusã, însã aceasta nu va fi mai micã decât jumãtate din perioada de suspendare care s-ar fi cuvenit pentru o astfel de faptã, dacã sportivul demonstreazã lipsa vinovãþiei sau a neglijenþei semnificative.
(4) Pentru aplicarea mãsurilor prevãzute la alin. (2) ºi (3) sportivul trebuie sã demonstreze modalitatea în care substanþa interzisã a pãtruns în corpul sãu.
(5) Dacã sancþiunea aplicabilã este suspendarea pe viaþã, atunci perioada de suspendare redusã aplicatã potrivit alin. (3) nu va fi mai micã de 8 ani.
(6) În cazul în care sportivul acordã Comisiei de audiere a sportivilor ºi a personalului asistent al sportivilor care au încãlcat reglementãrile anti-doping ºi Comisiei de apel un sprijin efectiv în vederea descoperirii sau stabilirii încãlcãrilor reglementãrilor anti-doping de cãtre personalul asistent, perioada de suspendare poate fi redusã, însã aceasta nu va fi mai micã decât jumãtate din perioada de suspendare care s-ar fi cuvenit pentru o astfel de faptã.
CAPITOLUL XII
Reglementãri pentru cazurile de încãlcãri repetate
Art. 40. - (1) În cazul aplicãrii sancþiunilor prevãzute la art. 31, 32 ºi 33, o nouã încãlcare prevãzutã la art. 2 alin. (2) va fi luatã în considerare de Agenþie în vederea aplicãrii de sancþiuni, numai dacã sportivul sau o altã persoanã din rândul personalului asistent al acestuia a sãvârºit aceastã nouã încãlcare dupã ce a fost înºtiinþat de prima.
(2) Dacã Agenþia nu poate stabili acest lucru, atât prima, cât ºi cea de-a doua încãlcare vor fi considerate ca fiind una singurã ºi se va aplica sancþiunea cea mai gravã.
Art. 41. - (1) Dacã la acelaºi control doping un sportiv este gãsit vinovat de utilizarea sau prezenþa unei substanþe specifice ºi a altor substanþe ori metode interzise, sportivul va fi considerat vinovat de o singurã încãlcare a dispoziþiilor art. 2 alin. (2), iar sancþiunea aplicatã este cea mai gravã.
(2) În situaþia în care un sportiv este gãsit vinovat de sãvârºirea a douã încãlcãri diferite prevãzute la art. 2 alin. (2), una implicând o substanþã specificã, iar alta implicând o substanþã sau metodã interzisã ori o altã încãlcare, perioada de suspendare impusã pentru cea de-a doua abatere va fi de minimum 2 ani ºi de maximum 3 ani.
(3) În cazul în care un sportiv este gãsit vinovat de sãvârºirea celei de-a treia încãlcãri, determinatã de orice combinare între abaterea folosirii de substanþe specifice ºi orice altã încãlcare sancþionatã conform art. 31 sau 33, se va aplica sancþiunea suspendãrii pe viaþã.
CAPITOLUL XIII
Infracþiuni
Art. 42. - (1) Procurarea, distribuirea, oferirea, vânzarea, deþinerea fãrã drept ori administrarea de substanþe interzise sportivilor constituie infracþiune ºi se pedepseºte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendã de la 5.000 lei (RON) la 10.000 lei (RON).
(2) Prescrierea sau administrarea de substanþe interzise sportivilor de cãtre medici constituie infracþiune ºi se pedepseºte cu închisoare de la un an la 4 ani sau cu amendã de la 7.500 lei (RON) la 15.000 lei (RON).
(3) În cazul sãvârºirii faptelor prevãzute la alin. (2) se sesizeazã ºi Colegiul Medicilor din România.
Art. 43. - (1) Îndemnul prin orice mijloace la consumul de substanþe interzise în vederea sporirii capacitãþii de performanþã, dacã este urmat de executare, constituie infracþiune ºi se pedepseºte cu închisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amendã de la 7.500 lei (RON) la 15.000 lei (RON).
(2) Dacã îndemnul nu este urmat de executare, pedeapsa este închisoarea de la douã luni la 2 ani sau amendã de la 1.500 lei (RON) la 5.000 lei (RON).
Art. 44. - (1) Constituie circumstanþe agravante urmãtoarele împrejurãri ºi situaþii:
a) sãvârºirea faptei de cãtre o persoanã care are, potrivit prezentei legi, atribuþii în prevenirea ºi combaterea dopajului;
b) oferirea, prescrierea, administrarea de substanþe sau proceduri interzise unui sportiv minor;
c) sãvârºirea faptei împreunã cu un minor;
d) sãvârºirea faptei de cãtre o persoanã care îndeplineºte o funcþie ce implicã exerciþiul autoritãþii publice, iar fapta a fost sãvârºitã în exercitarea acestei funcþii.
(2) Dacã infracþiunile prevãzute la art. 42 ºi 43 sunt sãvârºite în condiþiile vreuneia dintre circumstanþele agravante prevãzute la alin. (1), maximul special al pedepselor se majoreazã cu o treime.
Art. 45. - Persoanelor condamnate pentru infracþiuni prevãzute în prezentul capitol li se pot aplica una sau mai multe pedepse complementare.
Art. 46. - Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infracþiunile prevãzute în prezentul capitol se confiscã.
CAPITOLUL XIV
Apeluri
Art. 47. - Pot fi contestate urmãtoarele decizii:
a) deciziile Agenþiei referitoare la încãlcãrile dispoziþiilor art. 2;
b) deciziile Agenþiei privind autorizarea sau neautorizarea folosirii în scopuri terapeutice a substanþelor ºi/sau a metodelor interzise.
Art. 48. - Procedura soluþionãrii contestaþiilor prevãzute la art. 47 se desfãºoarã în faþa Comisiei de apel, cu respectarea urmãtoarelor principii:
a) dreptul la o audiere echitabilã ºi imparþialã;
b) realizarea unei audieri corecte, imparþiale ºi independente;
c) dreptul persoanei de a fi reprezentatã pe cheltuiala sa;
d) dreptul la o decizie în formã scrisã, motivatã, redactatã ºi comunicatã în timp rezonabil.
Art. 49. - Deciziile contestate îºi pãstreazã efectele pe durata desfãºurãrii procedurii prevãzute la art. 48, cu excepþia situaþiei în care Comisia de apel decide suspendarea acestora.
CAPITOLUL XV
Obligaþiile structurilor sportive naþionale ºi ale Comitetului
Olimpic ºi Sportiv Român
Art. 50. - (1) Federaþiile sportive naþionale au obligaþia de a-ºi modifica ºi completa statutele ºi regulamentele în concordanþã cu dispoziþiile prezentei legi, ale Codului Mondial Anti-Doping, cu reglementãrile federaþiilor sportive internaþionale ºi cu normele metodologice privind organizarea ºi desfãºurarea controlului doping.
(2) Federaþiile sportive naþionale au obligaþia de a constitui o comisie anti-doping proprie, responsabilã cu prevenirea ºi combaterea dopajului, care va colabora cu Agenþia ºi va transmite acesteia datele solicitate.
Art. 51. - (1) Federaþiile sportive naþionale sunt obligate sã comunice Agenþiei, la începutul fiecãrui an calendaristic, informaþii detaliate privind calendarul sportiv intern ºi internaþional, precum ºi planurile de pregãtire a echipelor ºi sportivilor lor, cu precizarea exactã a locurilor ºi orelor de desfãºurare, precum ºi lista cu sportivii de nivel naþional/internaþional ºi adresele acestora.
(2) Federaþiile sportive naþionale au obligaþia de a comunica Agenþiei, cu cel puþin 5 zile înainte, orice modificare intervenitã în calendarul sportiv sau în planul de pregãtire.
Art. 52. - Cluburile sportive, ligile profesioniste ºi Comitetul Olimpic ºi Sportiv Român sunt obligate sã respecte prevederile art. 50 ºi 51.
Art. 53. - (1) În aplicarea sancþiunilor sportivilor sau personalului asistent al sportivilor, federaþiile sportive naþionale trebuie sã respecte prevederile prezentei legi, precum ºi ale reglementãrilor internaþionale în domeniu.
(2) Neîndeplinirea de cãtre federaþiile sportive naþionale a obligaþiilor prevãzute la alin. (1) constituie contravenþie ºi se sancþioneazã cu amendã de la 5.000 lei (RON) la 30.000 lei (RON), retragerea oricãrui sprijin financiar de la bugetul de stat, suspendarea temporarã a certificatului de identitate sportivã sau radierea din registrul sportiv.
Art. 54. - (1) Cluburile sportive ºi ligile profesioniste în cadrul cãrora au fost sancþionate persoane pentru dopaj se sancþioneazã cu amendã de la 5.000 lei (RON) la 30.000 lei (RON).
(2) Nerespectarea prevederilor art. 23 alin. (2) constituie contravenþie ºi se sancþioneazã cu amendã de la 7.500 lei (RON) la 15.000 lei (RON).
(3) Nerespectarea prevederilor art. 51 constituie contravenþie ºi se sancþioneazã cu amendã de la 5.000 lei (RON) la 15.000 lei (RON).
(4) Constatarea contravenþiilor ºi aplicarea sancþiunilor se fac de cãtre personalul anume împuternicit din cadrul Agenþiei.
Art. 55. - Dispoziþiile referitoare la contravenþii, prevãzute la art. 54, se completeazã cu prevederile Ordonanþei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenþiilor, aprobatã cu modificãri ºi completãri prin Legea nr. 180/2002, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare.
Art. 56. - În cazul în care substanþele descoperite pe parcursul controlului doping intrã ºi sub incidenþa Legii nr. 143/2000 privind prevenirea ºi combaterea traficului ºi consumului ilicit de droguri, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, sau a Legii nr. 300/2002 privind regimul juridic al precursorilor folosiþi la fabricarea ilicitã a drogurilor, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, Agenþia are obligaþia de a înºtiinþa Agenþia Naþionalã Antidrog ºi organele de urmãrire penalã.
TITLUL III
Dispoziþii tranzitorii ºi finale
Art. 57. - Pentru informarea ºi educarea personalului implicat în activitãþile anti-doping toate instituþiile de învãþãmânt superior de educaþie fizicã ºi sport din þarã ºi Centrul Naþional de Formare ºi Perfecþionare a Antrenorilor introduc în programele de învãþãmânt cursuri de prezentare a reglementãrilor naþionale ºi internaþionale anti-doping, precum ºi Programul naþional anti-doping.
Art. 58. - Conducerea Agenþiei ºi personalul implicat în controlul doping vor avea acces la toate manifestãrile sportive pe bazã de legitimaþie, eliberatã de Agenþia Naþionalã pentru Sport.
Art. 59. - Se autorizeazã Cancelaria Primului-Ministru sã introducã modificãrile ce decurg din aplicarea prevederilor prezentei legi în anexele la bugetul aprobat acestei instituþii, respectiv în anexele privind cheltuielile cu salariile ºi numãrul maxim de posturi ºi fondul aferent salariilor de bazã, cu avizul Ministerului Finanþelor Publice, precum ºi în bugetele instituþiilor care fac obiectul prevederilor acestei legi.
Art. 60. - În cuprinsul actelor normative în vigoare care cuprind referiri la Agenþia Naþionalã Antidoping, urmãtoarele denumiri se înlocuiesc astfel:
a) Agenþia Naþionalã Antidoping cu Agenþia Naþionalã Anti-Doping;
b) Agenþia Mondialã Antidoping cu Agenþia Mondialã Anti-Doping;
c) Codul Mondial Antidoping cu Codul Mondial Anti-Doping.
Art. 61. - În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, prin hotãrâre a Guvernului, se vor aproba structura organizatoricã ºi regulamentul de organizare ºi funcþionare ale Agenþiei Naþionale Anti-Doping.
Art. 62. - În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a regulamentului prevãzut la art. 61, Agenþia va elabora normele metodologice privind organizarea ºi desfãºurarea controlului doping, care se supun spre aprobare Guvernului.
Art. 63. - La data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abrogã Legea nr. 552/2004 privind prevenirea ºi combaterea dopajului în sport, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.215 din 17 decembrie 2004.
Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 ºi ale art. 76 alin. (1) din
Comentarii articol (0)