Am vorbit cu Andreea despre un subiect pe care mulți îl văd ca pe o reușită într-un viitor îndepărtat, deși capătă viață în fiecare zi, tot mai mult, chiar sub ochii noștri. Mașinile autonome (self driving cars) au puterea de-a face lucruri atât de importante, încât e greu să ni le imaginăm acum pe toate: reducerea numărului de accidente, eliminarea ambuteiajelor care astăzi paralizează marile orașe, calmarea oamenilor ok care, atunci când sunt șoferi, devin niște indivizi agresivi. Și impactul nu se oprește aici.
Dar, oricât de utilă ar fi o tehnologie, e mereu important să vorbim despre consecințele utilizării ei. Aceste mașini vor lua decizii, vor colecta, stoca, analiza și furniza date personale despre șofer și ocupanții lor, vor capta mediul înconjurător într-un mod nemaintalnit până acum și așa mai departe. E, aici, un potential de probleme? Sau problemele pălesc în fața beneficiilor pe care le vor aduce aceste mașini?
Am menționat mai jos câteva din întrebările pe care i le-am adresat invitatei noastre. Răspunsurile sunt in videoclipul de mai jos, dar și în format audio, într-un episod din podcastul Legile tehnologiei (detalii mai jos).
- Știu că Volvo dezvoltă deja tehnologie de conducere asistată și are planuri ambițioase pentru viitor. Hai să facem o distincție importantă. Ce face o mașina să fie autonomă (self driving car). Știu că sunt 5 niveluri care fac trecerea de la o mașina obișnuită la una autonomă. Ne poți spune mai multe lucruri despre asta?
- EDPS (European Data Protection Supervizor) spune, într-o analiză publicată recent, că ”according to some estimates, connected cars produce up to 25 gigabytes of data every hour, most of which is data about individuals, such as the driver of the vehicle or its passengers”. Ce fel de date colecteaza o mașină obișnuită, conectată la internet? Nu vorbim neapărat de mașinile care se conduc singure.
- European Data Protection Board spune că majoritatea datelor asociate cu o mașină sunt date personale, în măsura în care este foarte posibil ca aceste date să fie în legătură cu o persoana identificabilă. Cu alte cuvinte, mai toate datele despre care am vorbit noi mai devreme sunt date personale. Producătorul mașinii, dar și furnizorii unor servicii externe (infotainment, localizare gps sau altele) devin operatori de date. Dă acest lucru companiilor auto o altă perspectivă? Cumva, ajung să intre, mai degrabă, în categoria big tech, unde datele în sine sunt mai importante ca orice alt produs ori serviciu vândut.
- Dacă o mașină conectată colectează volumul de date de care vorbeam mai devreme, o mașina ce se conduce singură va colecta, cu siguranță, cu mult mai multe date, mult mai complexe, despre drum, șofer, ocupanții mașinii etc. Unde ți se pare a fi provocarea majoră, din perspectiva asta a datelor personale, în privința mașinilor autonome? Și, hai să luăm în discuție un tip de probleme care ar putea apărea de aici. Asigurări: Cine e de vină pentru accident? Cum poate asigurătorul să acopere acest risc? Ce tip de probe ar trebui să existe pentru a fi utile asigurătorului?
- Mulți vorbesc chiar despre potentialul pe care îl au mașinile de-a deveni adevărate stații meteo ambulante. Cum vezi viitorul, din punctul ăsta de vedere, din perspectiva relației stat - producători auto? Devin producătorii auto un pilon esențial în înțelegerea și dezvoltarea lumii de mâine? (pornind de la fluidizarea traficului, la depistarea gradului de poluare din anumite zone, la redefinirea nevoilor de mobilitate urbană etc.)
- Ca revers, devin mașinile, în țările cu tendințe autoritariste, potențiale mijloace de supraveghere și control?
- Crezi ca vom ajunge, legislativ vorbind, la un viitor în care mașina să definească, prin construcție, anumite limitări pentru șofer? De exemplu, ideea de alcoolmetru permanent, ce obligă șoferul să stea pe margine atunci când a băut. Sau ideea de porțiuni de stradă pe care șoferul trebuie să lase mașina să conducă singură.
- Crezi că misiunea primordială a unei mașini care se conduce singură e să-și apere pasagerii sau să producă, cumulat vorbind, cel mai mic prejudiciu uman? Și, ca să fac întrebarea și mai interesantă, hai să aducem în discuție The trolly problem / Dilema macazului. Ești într-o mașina autonomă. La un moment dat, mașinii i se defectează frâna. În față e un parapet de beton, în stânga și dreapta sunt oameni. Dacă mașina alege să meargă în față, te va ucide pe tine, ocupantul ei, cel mai probabil. Dacă alege să facă stânga sau dreapta, va ucide, cu siguranță, mulți oameni, pentru că trotuarele sunt foarte aglomerate. Ce crezi că ar trebui să facă mașina ta?
Interviul poate fi urmărit atât video, cât și audio
Vă invităm să vedeți interviul mai jos.Pentru cei care doresc să asculte varianta audio, am inclus interviul în podcastul Legile Tehnologiei, pe care îl realizez la avocatnet.ro, alături de Adriana Radu. Podcastul poate fi ascultat pe toate platformele de podcasting, cum ar fi, spre exemplu:
- Spotify (https://spoti.fi/2H2Kbrt),
- Apple (https://apple.co/3hHdahj) sau
- Google (https://bit.ly/35SZhKN)
Comentarii articol (2)