Despre trasabilitatea deșeurilor a explicat mai multe Daniela Dobre, director executiv Green Environment Support, în cadrul unui webinar organizat de avocatnet.ro pentru abonații premium
Trasabilitatea deșeurilor înseamnă ce se întâmplă cu deșeurile din momentul în care sunt preluate de la generator, până în momentul în care sunt reciclate. Acel deșeu poate să treacă pe lanț prin mai mulți agenți economici.
Există varianta în care îți poți atinge ținta de reciclare - aceea de 60% din Legea nr. 249/2015 - prezentând dovada trasabilității deșeurilor pe care tu le-ai generat. Acest lucru se aplică în cazul ambalajelor care vin din import (și care rămân în România) sau a celor recuperate de către comerciant de la clienți.
Să zicem că achiziționez materie primă din afara țării. Toată materia primă va veni ambalată și îmi rămâne o cantitate foarte mare de carton pe amplasament, cantitate pe care eu o voi da unui colector, el mai departe o va da spre reciclare și îmi poate oferi documentele din spate astfel încât eu să demonstrez că acea cantitate de carton preluată de la mine a fost reciclată și eu am contribuit la atingerea țintei de reciclare.
Ce este important de reținut? Într-un astfel de scenariu trebuie să existe un contract dublu cu acel colector, un contract de vânzare de deșeuri și un contract de prestări servicii în care colectorul își ia obligația să îi ofere generatorului toată lista de documente valabile pentru această trasabilitate astfel încât, dacă va veni un control din partea Administrației Fondului pentru Mediu, documentele să fie corecte și să se scadă de la plata contribuției de 2 lei / kg pentru cantitățile reciclate.
Sunt mai multe alternative de atingere a țintei de reciclare impuse de Legea 249, dosarul de trasabilitate fiind una dintre ele
(1) Prima opțiune este aceea de a plăti către Administrația Fondului pentru Mediu, cei 2 lei / kg. Este însă și cea mai scumpă.
(2) Dacă eu introduc pe piață o cantitate mare de ambalaje va fi mult mai eficient pentru mine din punct de vedere costuri, să închei un contract cu o Organizație de Transfer de Responsabilitate. Aceste organizații practic realizează ținta de reciclare de 60% în numele meu - se ocupă în numele meu în contractul pe care l-am semnat și atunci responsabilitatea mea este de a achita suma respectivă lunar și de a declara mai departe către Administrația Fondului pentru Mediu cantitățile de ambalaje pe care le-am pus pe piață.
(3) O altă variantă, cea de-a treia practic, este trasabilitatea. Aceasta este și cea mai complexă din punctul de vedere al actelor pe care trebuie să le verificăm. Practic este necesar să mă asigur că deșeul pe care eu l-am predat către colectori și care provenea de la achizițiile mele din afara țării a ajuns pentru a fi reciclat și toate documentele de pe acest lanț sunt corecte.
De multe ori se întâmplă ca acele deșeuri să fie reciclate în afara României, ceea ce înseamnă că actele pe care eu trebuie să le primesc sunt diferite decât în cazul celor pe care le primesc dacă am reciclat deșeul în România. În această situație în care un agent economic decide să își atingă ținta de reciclare individual prin intermediul dosarului de trasabilitate este foarte important ca persoana care se ocupă de declarații la Administrația Fondului pentru Mediu să aibă cunoștințele necesare și să fi verificat toate aceste documente conform legii. Să nu omită nimic pentru că dacă lipsește un singur document, dosarul respectiv este considerat invalid și Administrația Fondului pentru Mediu va obliga agentul economic să plătească cei 2 lei / kg pentru cantitățile de ambalaje.
Pentru unii agenți economici poate să fie mai ieftin să meargă pe varianta dosarului de trasabilitate, dar aici menționez că nu toți pot să beneficieze de această variantă pentru că dacă aduc din afara țării niște produse finite și exact așa cum îmi intră în țară pleacă mai departe la client sau, să zicem, îmi rămân pe amplasament doar ambalajele de transport, eu niciodată nu voi putea atinge ținta de 60% doar având această metodă. Va trebui să suplimentez fie plătind către Administrația Fondului cei 2 lei / kg, fie având un contract cu o Organizație de Transfer de Responsabilitate pentru diferența care îmi trebuie până la atingerea țintei de reciclare.
Nota redacției: În august anul acesta a apărut în Monitorul Oficial Ordinul ministrului mediului nr. 1595/2020 pentru aprobarea Instrucțiunilor de utilizare a aplicației informatice Sistemul informatic de asigurare a trasabilității deșeurilor (SIATD), în vederea monitorizării și verificării corectitudinii tranzacțiilor cu deșeuri de ambalaje în sistemul răspunderii extinse a producătorului. SIATD se utilizează de către organizațiile care implementează răspunderea extinsă a producătorului, operatorii economici care desfășoară activități de colectare, salubrizare, sortare, tratare, asociații de dezvoltare intracomunitară, unități administrativ-teritoriale și de către operatorii economici care desfășoară activități de valorificare/reciclare. Începând cu data de 1 ianuarie 2021, utilizarea SIATD este obligatorie pentru toate aceste entități, în măsura în care gestionează deșeuri de ambalaje ale căror costuri nete și/sau costuri de colectare/valorificare/sortare/tratare/raportare sunt finanțate de către OIREP.
Comentarii articol (0)