Regulamentul ANRE se aplică atât la rezolvarea plângerilor care implică o soluționare simplă, directă, prin formularea unui răspuns, cât și a celor care implică emiterea unei decizii ori a unei hotărâri de către o comisie din cadrul autorității. Soluționarea plângerilor la ANRE este gratuită.
ANRE aplică noul regulament pentru soluționarea:
- reclamațiilor ori sesizărilor la adresa participanților la piața de energie electrică și gaze naturale;
- neînțelegerilor apărute la încheierea contractelor în sectorul energiei;
- plângerilor/ litigiilor/ disputelor contractuale pe piața angro și cu amănuntul apărute între participanții la piața de energie;
- plângerilor/ disputelor/ divergențelor privind accesul la rețelele/ sistemele din domeniul energiei;
- plângerilor/ litigiilor împotriva operatorului de rețea/ sistem din domeniul energiei.
Potrivit regulamentului, la ajutorul ANRE pot apela persoanele fizice și firmele care au neînțelegeri cu entitățile prezente pe piața de energie electrică și cea de gaze naturale și care nu au putut rezolva situația direct cu aceștia sau nu au primit, în termenul legal de 30 de zile, niciun răspuns de la ei.
Ca și în cazul reclamațiilor depuse la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, cei ce vor să sesizeze nereguli la ANRE trebuie să încerce, mai întâi, să rezolve problema direct cu furnizorul de energie electrică sau de gaze naturale.
Procesul de soluționare a plângerilor înregistrate la ANRE cuprinde următorii pași:
- analiza preliminară a documentației transmise și solicitarea completării acesteia, după caz;
- pregătirea audierii și convocarea părților, după caz;
- audierea părților, după caz;
- emiterea/ redactarea răspunsului/ deciziei/ hotărârii și comunicarea acestuia/ acesteia părților.
Reamintim că, din luna iulie, piața gazelor naturale s-a liberalizat, ceea ce a dus și, cel mai probabil, va mai duce la apariția unor neînțelegeri între furnizori și clienți. Acestea pot fi soluționate fără a fi necesară introducerea unei acțiuni în justiție (costisitoare și de durată), prin dialog direct cu furnizorul sau, dacă acest lucru nu dă roade, prin sesizarea ANRE.
Comentarii articol (2)