Procedura, introdusă prin Ordinul Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) nr. 128/2020, se aplică exclusiv disputelor apărute la momentul încheierii contractelor (care ar putea să se multiplice, acum, că s-a liberalizat piața gazelor, urmând ca, de la anul, să se liberalizeze și cea a energiei electrice). Cele care apar ulterior încheierii contractelor, adică în timpul derulării lor, sunt soluționate conform unor alte proceduri.
Acest lucru a fost confirmat și de către Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (după ce redacția avocatnet.ro a trimis o serie de întrebări Autorității), care a precizat și că procedura se aplică și neînțelegerilor apărute între consumatori și furnizori, la momentul încheierii contractelor.
ANRE este obligată să încheie procedura de soluționare a neînțelegerilor în 90 de zile
Principala noutate este că Ordinul nr. 128/2020 reunește, sub aceeași procedură, soluționarea disputelor apărute la momentul încheierii contractelor, atât în domeniul gazelor, cât și în cel al energiei electrice (Ordinul nr. 35/2013, cel înlocuit de Ordinul nr. 128/2020, prevedea câte o procedură specifică pentru fiecare sector).
Ordinul nr. 128/2020 prevede că soluționarea neînțelegerilor se va face, la început, la nivelul furnizorului, unde consumatorul și furnizorul se vor întâlni pentru soluționarea neînțelegerii. Abia dacă acest lucru nu se întâmplă, se va putea merge mai departe, în vederea soluționării problemei, la nivelul ANRE. Aici, lucrurile nu s-au schimbat foarte mult față de vechiul ordin.
Trebuie să se organizeze în cel mult 20 de zile lucrătoare de la momentul depunerii cererii o ședință comună a părților, pentru a soluționa neînțelegerea. Dacă aceasta e soluționată, se redactează o minută și, în cel mult cinci zile lucrătoare de la redactare, trebuie încheiat contractul. În cazul nesoluționării, se va merge, mai departe, la sesizarea ANRE, acest lucru trebuind să aibă loc în cel mult 30 de zile lucrătoare de la înregistrarea cererii inițiale adresate furnizorului de energie (deci nu de la momentul redactării minutei la care m-am referit mai sus).
În următoarea etapă, ANRE trebuie să soluționeze neînțelegerea în cel mult 30 de zile lucrătoare (dar este posibilă prelungirea cu câte 30 de zile lucrătoare, fără a se depăși un număr maxim de 90 de zile lucrătoare). Vechea procedură nu conținea un termen maximal, însă conținea termene în care alte etape trebuiau să aibă loc - de exemplu, audierea părților.
Alte noutăți sunt legate de o detaliere mai clară a procedurii - de exemplu, ce informații trebuie să conțină decizia Comisiei ANRE care soluționează neînțelegerea dintre părți.
Ținând cont că, de la 1 iulie, s-a liberalizat piața gazelor (și, de la 1 ianuarie 2021, urmează să se liberalizeze și piața energiei electrice), s-ar putea să crescă numărul litigiilor apărute între furnizori și consumatori - practic, liberalizare înseamnă că acordurile de furnizare vor putea fi negociate și, astfel, pot apărea diverse probleme, cum ar fi cele legate de preț, de exemplu.
Comentarii articol (1)