Declarațiile notariale despre lipsa veniturilor sunt prezente în aproape toate listele actelor necesare afișate, pe site-urile proprii, de liceele din țară. Cerința unei declarații în acest sens poate fi justificată. Pretenția de a fi autentificată este, însă, atât în afara prevederilor actului normativ care reglementează sprijinul financiar, cât și total inutilă scopului în care este dată: ștampila notarului nu îi dă nici valoare de adevăr, pentru că la biroul notarial nu se verifică dacă omul a avut sau nu venituri, și nici plusvaloare față de o simplă foaie scrisă și semnată de cel ce declară. Consecințele unei declarații mincinoase, indiferent de forma sa (autentificată sau nu) sunt aceleași: declarantul e obligat să restituie sumele încasate și poate răspunde penal pentru fals în declarații.
Răspunzând la o solicitare de clarificare trimisă de redacția noastră, Ministerul Educației a precizat următoarele:
,,Actul normativ care reglementează Programul național de protecție socială ,,Bani de liceu" nu conține prevederi referitoare la declarații notariale pentru fiecare membru de familie major, ci numai la acte doveditoare, în original, privind veniturile membrilor de familie. Având în vedere dispozițiile legale în vigoare, nu se poate da o interpretare sintagmei menționate de dumneavoastră (declarație notarială pentru fiecare membru de familie major – n.red.), întrucât aceasta nu este prevăzută în cadrul reglementativ la care se face referire.''
Atunci cum au apărut pe lista documentelor necesare?
Am pus această întrebare mai multor licee din țară, din județe diferite:
În ce bază legală sau potrivit cărui act administrativ ați introdus declarațiile notariale în lista documentelor pe care trebuie să le aducă elevii în vederea obținerii sprijinului financiar numit ,,Bani de liceu''?
Răspunsurile primite au fost diverse, de la reproșuri că nu știm legea până la îndemnul de a milita, mai bine, pentru schimbarea tarifelor notarilor, însă toate aveau un punct comun: fără acele declarații atentificate, dosarele sunt considerate incomplete cu ocazia controalelor financiare, iar dascălilor li se impută sumele aprobate.
Doar unul dintre licee ne-a oferit o explicație concretă: au fost introduse pe listă la cererea Inspectoratului Școlar Județean Suceava, în urma unor controale efectuate de Curtea de Conturi prin Camera de Conturi Suceava.
În acest context, am trimis două întrebări la Curtea de Conturi (CC):
Există cazuri în care Curtea de Conturi a constatat, cu ocazia auditurilor efectuate la licee, existenţa unor abateri de la legalitate în aprobarea dosarelor pentru banii de liceu și, prin urmare, producerea unor prejudicii care urmau să fie/au fost recuperate de la membrii comisiilor responsabile cu verificarea lor? Dacă da, vă rog să-mi spuneți dacă, printre abaterile de la legalitate, Curtea de Conturi a inclus și faptul că declarațiile din dosare privind veniturile (ne)realizate de membrii familiei NU sunt autentificate de un notar public.
Iată ce ni s-a răspuns:
,,Din datele furnizate de camerele de conturi teritoriale rezultă faptul că prejudiciile au fost recuperate de la beneficiarii programului, și nu de la membrii comisiilor constituite potrivit Ordinului ministrului educației și cercetării nr. 4839/01.10.2004, cu modificările și completările ulterioare.
Totodată, facem precizarea că instituția noastră nu a stabilit ca abatere de la legalitate neautentificarea de către un notar public a declarațiilor din dosare privind veniturile (ne)realizate de către membrii familiei elevului solicitant.
În acest sens, considerăm că s-a creat o confuzie între actele întocmite de Camera de Conturi Suceava și cele cuprinse în Raportul de audit public intern întocmit de salariații Inspectoratului Școlar Județean Suceava, în acesta din urmă făcându-se afirmația că declarațiile ar fi trebuit depuse în formă autentică.''
Concluzia, pe scurt: Din răspunsurile primite de la cele două instituții, una emitentul actului normativ ce reglementează ajutorul financiar (MEC), iar cealaltă organul de control al legalității acordării lui (CC) rezultă că, din cauza modului defectuos de aplicare a unui ordin de ministru neclar, familiile copiilor care pot beneficia de banii de liceu sunt obligate să facă niște cheltuieli inutile.
,,Desigur că am renunțat la dosar deoarece, sincer să fiu, părinții mei nu își puteau permite să plătească la notar la fiecare trei luni acești bani"
Într-un mail primit după publicarea primelor două articole pe care le-am scris pentru semnalarea acestei probleme cu ajutorul financiar „Bani de liceu”, (le puteți găsi aici și aici), unul dintre elevii (foști) beneficiari ai acestui sprijin scria:
,,(...) O altă problemă constă în faptul că fiecare declarație în parte costa 30 de lei pe membru de familie care și subliniez aici, trebuia refăcută la fiecare 3 luni ca toate hârtiile necesare dosarului (...) Am avut dosarul făcut doar pentru primele 3 luni, în care menționez că suma primită lunar fluctua în funcție de cât de plină era luna școlară, având vacanțe sau nu. Îmi aduc aminte că într-o lună am primit 35 de lei. Desigur că am renunțat la dosar deoarece, sincer să fiu, părinții mei nu își puteau permite să plătească la notar la fiecare 3 luni acești bani de când am devenit și eu major (...)."
Comentarii articol (2)