Dintre cele patru mari mecanisme de gestionare a datoriilor la stat, care sunt disponibile actualmente, doar trei pot fi accesate de către persoanele fizice autorizate (PFA).
Este vorba, mai precis, de
cele două mecanisme de eșalonare (
cel clasic, din Codul de procedură fiscală, și
cel simplificat, din OUG 181/2020) și de
amnistia fiscală (din OUG 69/2020). Restructurarea financiară,
al patrulea mare mecanism, este destinat exclusiv companiilor.
Dacă amnistia fiscală vizează datoriile principale restante la data de 31 martie 2020, indiferent de cuantum, cele două tipuri de eșalonare vizează numai datoriile principale și accesorii restante de cel puțin 500 de lei. În cazul eșalonării simplificate, este vorba de datoriile scadente începând cu data de 17 martie 2020.
Ce mecanism ar trebui să aleagă PFA-urile?
Depinde de situația lor financiară curentă, de datoriile pe care le au la stat și de condițiile pentru accesarea unuia dintre cele trei mecanisme.
„În concret, vom recomanda o anumită facilitate unei persoane fizice raportat la criterii precum vechimea datoriilor, dimensiunea și structura obligațiilor fiscale restante, posibilitatea de a constitui o garanție, precum și capacitatea financiară preconizată în viitor de a plăti lunar o anumită rată eșalonată”, a explicat, pentru avocatnet.ro,
Emanuel Băncilă, partener la Radu și Asociații.
În esență, specialistul
recomandă ori amnistia fiscală, dacă PFA-urile pot plăti rapid principalul ca să beneficieze de anularea accesoriilor aferente (dacă vorbim de datorii restante la 31 martie),
ori eșalonarea simplificată, care este mult mai accesibilă decât eșalonarea clasică (dacă vorbim de datorii restante începând cu 17 martie 2020).
„Astfel, dacă persoana fizică înregistra la data de 31 martie 2020 obligații fiscale accesorii restante aferente unor obligații bugetare principale cu scadență anterioară datei de 31 martie 2020, desigur că recomandarea este să fie urmată procedura anulării obligațiilor fiscale accesorii, dacă persoana fizică are disponibilul necesar pentru achitarea obligațiilor bugetare principale. În schimb, dacă datoriile sunt reprezentate de obligații bugetare cu termen sau scadență după declararea stării de urgență, devine oportună accesarea eșalonării simplificate”, a opinat avocatul.
Amnistia fiscală se referă la anularea obligațiilor accesorii, dacă sunt achitate obligațiile principale care erau restante la data de 31 martie 2020. Termenul-limită pentru depunerea cererii de anulare a accesoriilor este
15 decembrie 2020.
Eșalonarea clasică este
disponibilă oricând și se acordă pentru o perioadă de până la cinci ani, dar numai dacă se constituie garanții. Fără garanții, mecanismul poate fi valabil maximum șase luni.
Eșalonarea simplificată vizează eșalonarea pe maximum 12 luni a obligațiilor fiscale principale și accesorii care au devenit scadente începând cu data de 17 martie 2020. Mecanismul a fost gândit ca o alternativă la eșalonarea clasică, pentru că este mai ușor de accesat și nu necesită constituirea de garanții. Termenul-limită pentru depunerea cererii de eșalonare este tot
15 decembrie 2020.
Citește și: Un datornic la stat nu prea poate accesa concomitent mai multe mecanisme pentru gestionarea creanțelor.