În zilele în care se discuta din ce în ce mai tare despre partea întunecata a Google, investitorii asteapta cu înfrigurare rezultatele financiare înregistrate de compania americana în trimestrul II al anului. În luna iulie, când acestea vor fi facute publice, Google ar putea resimti o revigorare a ritmului de crestere pentru pretul actiunilor sale. Optimisti, cei care au pariat pe Google nu cred în ipoteza unor rezultate financiare proaste.
În zilele în care se discuta din ce în ce mai tare despre partea întunecata a Google, investitorii asteapta cu înfrigurare rezultatele financiare înregistrate de compania americana în trimestrul II al anului. În luna iulie, când acestea vor fi facute publice, Google ar putea resimti o revigorare a ritmului de crestere pentru pretul actiunilor sale. Optimisti, cei care au pariat pe Google nu cred în ipoteza unor rezultate financiare proaste.
Analistii apreciaza ca rezultatele financiare care urmeaza sa fie anuntate de Google vor atinge estimarile initiale, cu sanse chiar sa le depaseasca. Se mai vorbeste si de un pret de 530 dolari al actiunilor Google, estimat pentru finalul anului 2006.
Proces de maturizare Pentru alti analisti, Google se afla intr-un proces de maturizare, tipic multor companii care fac oferte publice de subscriere de actiuni. De obicei, procesul începe atunci când compania afirma: "Nu ne intereseaza investitorii din Wall-Street". Un motto usor de pastrat când pretul actiunilor creste cu procente bune în fiecare zi. Odata ce procesul de crestere încetineste sau în situatia în care începe descresterea, compania îsi transforma motto-ul, care devine acum: "Tot nu ne pasa de investitori, dar avem de gând sa comunicam cu ei putin mai bine". Odata ce trendul ascendent devine din ce în ce mai lin, iar compania realizeaza ca acea crestere astronomica are tot mai putine sanse sa se produca, declaratia publica urmeaza imediat: „Actionarii nostri sunt o prioritate si ne gândim în fiecare zi sa-i facem fericiti".
Dupa unii, Google s-ar afla între pasul doi si pasul trei, judecând dupa conferintele de presa organizate în ultima vreme. Declaratia lui Eric Schmidt, CEO al Google, adresata mediului de afaceri la Adunarea din martie 2006 a Conferintei Investitorilor, este cum nu se poate mai clara: "Ne dorim sa oferim mai multe oportunitati comunitatii de investitori de a interactiona cu managementul executiv al Google. Speram ca aceasta atitudine va determina investitorii sa ia decizii în cunostinta de cauza". Aceasta schimbare nu va determina pretul actiunilor sa urce, din pacate, însa va face cu siguranta oamenii sa se simta mai bine ca detin actiuni Google.
Valoare in crestere Într-un articol publicat la începutul anului 2006, "New York Times" îl citeaza pe Safa Rashtchy, un analist financiar al companiei Piper Jaffray. Acesta previzioneaza ca pretul actiunilor Google (care a crescut cu mai mult de 350% de la momentul lansarii ofertei publice de actiuni, în 2004) va atinge cota de 600 dolari pâna la sfârsitul anului 2006. La momentul interviului, pretul era de 422,52 dolari pentru o actiune. În prezent, pretul mediu al unei actiuni este de 402 dolari.
Au urmat comentarii în care Safa a fost considerat prea obscur pentru a fi luat în seama. O privire în trecutul analistului ne-ar oferi însa prilejul de a întelege câte ceva despre abilitatile sale de previziune. Saha a fost primul analist care a estimat, dupa anul 2000, ca publicitatea contextuala plasata în paginile motoarelor de cautare va fi aplicatia-bomba pentru publicitatea online. La acel moment, Saha a recomandat cumpararea de actiuni GoTo pentru aproximativ 4 dolari/actiune. În scurt timp, GoTo a devenit Overture, care a fost vânduta catre Yahoo!, în 2003, pentru aproape doua miliarde de dolari. Previziunea s-a adeverit, iar investitorii au primit aproape 25 dolari în schimbul actiunilor Overture.
Estimarea lui Saha în privinta Google ar putea avea însa si câteva parti subrede. Ea se bazeaza în principal pe faptul ca profitul Google se va mentine în jurul procentului de 50%. În al doilea rând, analistul estimeaza ca în urmatorul an Google o sa câstige o cota de piata mai mare în fata concurentilor sai. În sfârsit, o alta presupunere este aceea ca piata businessului de cautare pe Internet (care a devenit în ultimii sase ani o piata de 10 miliarde de dolari) se va tripla în urmatorii cinci ani, ajungând la aproape 30 miliarde dolari.
Dincolo de fictiunea sau realismul care stau în spatele acestor estimari, piata americana este încrezatoare în potentialul Google. Majoritatea analistilor americani de investitii recomanda clientilor sa cumpere actiuni Google, tinta medie pentru 2006 fiind stabilita undeva în jurul cifrei de 488 dolari pentru o actiune.
Cautarea nu e un panaceu Mark Mahaney, unul dintre analistii Citigroup, a publicat recent un raport privind competitivitatea produselor Google care nu se bazeaza pe cautare (Finance, Gmail, Calendar, News, Froogle, Video etc.). Ideea care a stat la baza dezvoltarii acestor aplicatii de catre Google este "dependenta". Oamenii au tendinta sa schimbe un produs doar daca sunt extrem de nemultumiti de acesta. Si, atâta vreme cât Google le poate oferi toate serviciile de care au nevoie, utilizatorii sunt multumiti.
Opinia unui numar important de utilizatori de Internet este ca anumite produse Google, pe lânga serviciul de cautare, sunt cele mai bune existente la acest moment pe piata. Google are grija sa le îmbunatateasca periodic performantele, câstigând astfel cote de piata din ce în ce mai interesante. Multe dintre produsele în cauza au o pozitie internationala (din perspectiva traficului înregistrat) mai buna decât aceea din SUA. Niciunul dintre produsele Google care nu sunt bazate pe cautare nu genereaza venituri la acest moment. Acestea au acum doar rolul de a atrage public. Compania ofera servicii gratuite si prefera sa nu încarce înca ecranele computerelor cu anunturi publicitare. Pe viitor însa, cel mai facil mod de a face bani din aceste aplicatii este publicitatea. Exemplul cel mai bun este Gmail.com, care afiseaza publicitate contextuala, aflata în legatura cu textul e-mail-urilor primite.
Riscuri Cotatia acordata Google este totusi una de "investitie riscanta", datorata în primul rând peisajului extrem de competitiv în care îsi desfasoara activitatea compania. Printre riscurile concrete identificate de analisti se pot aminti: 1) Competitia foarte strânsa cu alte companii mari, ca Yahoo! si Microsoft; 2) Cresterea pretului de achizitie al afacerilor pe care Google are nevoie sa le preia pentru a-si continua ritmul de crestere; 3) Eventualitatea pierderii unor parteneriate importante cum ar fi cel cu Amazon.com (care a înlocuit recent Google cu Microsoft Windows Live pentru "motorizarea" propriei solutii de cautare A9.com); 4) Eventualitatea în care piata de publicitate contextuala dezvoltata de Google ar fi pusa în pericol de pierderea încrederii advertiserilor ca urmare a scandalurilor referitoare la "frauda prin click-uri"; 5) Un eventual esec al Google de a se impune pe piata chineza (la acest moment, compania se afla pe locul 3 în topul cautarilor din China, dupa Baidu.com si Yahoo.com).
Comentarii articol (0)