Prin intermediul Legii nr. 178/2004, s-a modificat regimul juridic al Fondului de Garantare a depozitelor din sistemul bancar. Potrivit noii modificarilor introduse, in cazul în care pentru o instituþie de credit s-a deschis procedura falimentului, Fondul plãteºte depozitele garantate în moneda naþionalã - leu, sub forma compensaþiilor, în limita plafonului de garantare, cãtre deponenþii garantaþi, indiferent de moneda de constituire a depozitului ori de numãrul depozitelor.
Începând cu data de 1 iulie 2004, deponenþii garantaþi sunt atât persoanele fizice, cât ºi persoanele juridice, inclusiv entitãþile fãrã personalitate juridicã, altele decât titularii depozitelor menþionaþi în anexa la legea de modificare ºi completare a prezentei ordonanþe. Plafonul per deponent garantat se stabileºte dupã cum urmeazã:
a) începând cu data intrãrii în vigoare a legii de modificare ºi completare a prezentei ordonanþe, echivalentul în lei a 6.000 euro;
b) începând cu 1 ianuarie 2005, echivalentul în lei a 10.000 euro;
c) începând cu 1 ianuarie 2006, echivalentul în lei a 15.000 euro;
d) începând cu 1 ianuarie 2007, echivalentul în lei a 20.000 euro.
Echivalentul în lei al plafonului de garantare ºi al depozitelor în valutã se calculeazã la data indisponibilizãrii depozitelor, respectiv la data deschiderii procedurii falimentului, prin utilizarea cursurilor de schimb valutar pentru valutele respective, cursuri comunicate de Banca Naþionalã a României pentru aceastã datã.
De asemenea, este interesanta si lista depozitelor negarantate, care suprinde:
1. Depozite plasate de cãtre persoanele aflate în relaþii speciale cu instituþia de credit în faliment, respectiv: administratorii, inclusiv conducãtorii, directorii, cenzorii, auditorii independenþi, acþionarii semnificativi, deponenþii cu statut similar în cadrul altor societãþi din acelaºi grup, familiile persoanelor fizice de mai sus - soþii, precum ºi rudele ºi afinii de gradul întâi, persoanele terþe care acþioneazã în numele deponenþilor menþionaþi, precum ºi societãþile din acelaºi grup
2. Depozite ale persoanelor fizice ºi juridice, inclusiv entitãþi fãrã personalitate juridicã care au obþinut, pe bazã individualã, rate de dobândã ºi concesii financiare care au contribuit la agravarea situaþiei financiare a instituþiei de credit
3. Depozite ale instituþiilor de credit, inclusiv cele provenind din fondurile proprii ale acestora
4. Depozite ale instituþiilor financiare
5. Depozite ale societãþilor de asigurare-reasigurare, inclusiv intermediarii în asigurãri
6. Depozite ale organismelor de plasament colectiv, precum fonduri mutuale, societãþi de investiþii
7. Depozite ale fondurilor de pensii
8. Depozite ale autoritãþilor publice centrale ºi locale
9. Depozite ale regiilor autonome, companiilor naþionale, societãþilor naþionale, societãþilor comerciale, altele decât microîntreprinderile, întreprinderile mici ºi mijlocii
10. Depozite nenominative
11. Depozite colaterale, reprezentând garanþii constituite pentru operaþiunile care au fost desfãºurate de deponent cu instituþia de credit declaratã în stare de faliment
12. Datorii de naturã obligatarã, precum ºi obligaþii care izvorãsc din accepte proprii ºi bilete la ordin emise de instituþia de credit
13. Depozite rezultate din tranzacþii pentru care au fost pronunþate hotãrâri judecãtoreºti definitive de condamnare pentru infracþiunea de spãlare de bani.
Pentur mai multe amanunte, Avocatnet.ro va ofera mai jos, in integralitatea sa, actul normativ in cauza.
Lege nr. 178/2004, pentru modificarea ºi completarea Ordonanþei Guvernului nr. 39/1996 privind înfiinþarea ºi funcþionarea Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 489 din 01/06/2004
Art. I. - Ordonanþa Guvernului nr. 39/1996 privind înfiinþarea ºi funcþionarea Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 141 din 25 februarie 2002, se modificã ºi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Alineatul (2) al articolului 1 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Fondul se constituie ca persoanã juridicã de drept public. Organizarea ºi funcþionarea acestuia se stabilesc prin statut propriu aprobat de Consiliul de administraþie al Bãncii Naþionale a României, la propunerea Consiliului de administraþie al Fondului, cu avizul consultativ al Asociaþiei Române a Bãncilor."
2. Articolul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - (1) Scopul Fondului este:
a) garantarea depozitelor constituite la instituþiile de credit autorizate în condiþiile legii ºi efectuarea plãþilor sub forma compensaþiilor cãtre persoane fizice, persoane juridice ori entitãþi fãrã personalitate juridicã, potrivit condiþiilor ºi limitelor stabilite în prezenta ordonanþã;
b) desfãºurarea activitãþii, în cazul desemnãrii sale ca administrator special ori ca lichidator al instituþiilor de credit; modul de desemnare ºi activitatea Fondului în astfel de calitãþi sunt cele stabilite de lege.
(2) În înþelesul prezentei ordonanþe, termenii ºi expresiile de mai jos se definesc dupã cum urmeazã:
a) depozit - orice sold creditor, inclusiv dobânda datoratã, aflate într-un cont bancar de orice tip, inclusiv cont comun, ori din situaþii tranzitorii provenind din operaþiuni bancare ºi pe care o instituþie de credit îl datoreazã titularului de cont, în conformitate cu condiþiile legale ºi contractuale aplicabile, precum ºi orice datorie a instituþiei de credit evidenþiatã printr-un certificat emis de aceasta, cu excepþia obligaþiunilor cumpãrate de organismele de plasament colectiv. În scopul calculãrii soldului creditor, se aplicã regulile ºi reglementãrile privind compensarea conform condiþiilor legale ºi contractuale aplicabile unui depozit;
b) depozit garantat - depozitul a cãrui restituire este garantatã pânã la concurenþa plafonului de garantare;
c) depozit negarantat - depozitul a cãrui restituire nu este garantatã de Fond - depozit exclus - ºi care se recupereazã din averea instituþiei de credit declarate în stare de faliment în procesul lichidãrii, în conformitate cu dispoziþiile legale;
d) depozit indisponibil - depozitul datorat ºi plãtibil, care nu a fost onorat de o instituþie de credit pânã la data deschiderii procedurii falimentului instituþiei de credit;
e) data indisponibilizãrii depozitelor - data deschiderii procedurii falimentului instituþiei de credit debitoare;
f) compensaþie - suma depozitului garantat care, în cazul indisponibilitãþii sale, se plãteºte de cãtre Fond deponentului garantat, pânã la concurenþa obligaþiei totale a unei instituþii de credit faþã de deponentul garantat, dar nu mai mult de limita maximã a plafonului de garantare, indiferent de moneda, numãrul sau mãrimea depozitelor garantate, deschise la o instituþie de credit;
g) deponent garantat - titularul depozitului garantat;
h) plafon de garantare - nivelul maxim al garantãrii per deponent, stabilit conform legii;
i) baza de calcul a contribuþiei - soldul total în lei, reprezentând depozitele garantate, în lei ºi în valutã convertibilã, aflate în evidenþa bãncilor, persoane juridice române, a sucursalelor din România ale bãncilor, persoane juridice strãine, a reþelelor organizaþiilor cooperatiste de credit, respectiv a caselor centrale ale cooperativelor de credit ºi ale cooperativelor de credit afiliate acestora, a altor instituþii de credit.
Soldul total în lei este stabilit pentru data de 31 decembrie a fiecãrui an. Echivalentul în lei al depozitelor în valutã se calculeazã prin utilizarea cursurilor de schimb valutar pentru valutele respective, cursuri comunicate de Banca Naþionalã a României pentru aceastã datã;
j) contribuþie - suma nerambursabilã datoratã Fondului, conform legii, de cãtre instituþiile de credit autorizate sã atragã depozite, care se calculeazã prin aplicarea unei cote procentuale asupra bazei de calcul definite la lit. i), stabilitã pentru anul precedent plãþii contribuþiei;
k) cont comun - contul deschis în numele a douã sau mai multor persoane ori contul asupra cãruia douã sau mai multe persoane au drept de operare, drept ce poate fi exercitat sub semnãtura a cel puþin uneia dintre aceste persoane;
l) instituþia de credit, sucursala, statul membru au înþelesul prevãzut de Legea nr. 58/1998 privind activitatea bancarã, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare."
3. Articolul 3 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 3. - (1) Toate instituþiile de credit autorizate de cãtre autoritatea competentã românã sã primeascã depozite de la public, inclusiv sucursalele acestora cu sediul în strãinãtate, sunt obligate sã participe la constituirea resurselor financiare ale Fondului, în conformitate cu prevederile art. 7. Excepþie fac instituþiile de credit pentru care existã garanþia statului pentru depozitele atrase.
(2) Sucursalele din România ale instituþiilor de credit având sediul în state membre ale Uniunii Europene vor înceta sã participe la constituirea resurselor financiare ale Fondului, începând cu data aderãrii României la Uniunea Europeanã. Participarea poate continua, la cerere, numai în cazul în care respectiva sucursalã participã la o schemã de garantare în þara de origine, membrã a Uniunii Europene, care asigurã un nivel de garantare inferior celui prevãzut de prezenta ordonanþã; participarea va fi numai pentru diferenþa de garanþie pentru cele douã niveluri.
(3) Sucursalele din strãinãtate ale instituþiilor de credit cu sediul în România, începând cu data aderãrii României la Uniunea Europeanã, pot participa, la cerere, pentru diferenþa de garanþie, la schema de garantare a depozitelor din statul unde îºi desfãºoarã activitatea, în cazul în care Fondul asigurã un nivel de garantare inferior celui din statul în care opereazã sucursala."
4. Alineatul (2) al articolului 4 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Lista depozitelor negarantate este prevãzutã în anexa care face parte integrantã din legea de aprobare a prezentei ordonanþe."
5. Dupã alineatul (2) al articolului 4 se introduc alineatele (3)-(6) cu urmãtorul cuprins:
"(3) La deschiderea conturilor, titularii de conturi vor declara, pe propria rãspundere, încadrarea sau nu în categoria de clienþi ale cãror depozite sunt garantate sau nu, conform legii.
(4) Titularii de conturi care au conturi deschise în evidenþa instituþiilor de credit, în termen de 3 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi, vor depune la ghiºeul instituþiei de credit unde au deschis contul declaraþia pe propria rãspundere prevãzutã la alin. (3).
(5) Titularii de conturi care au conturi deschise în evidenþa instituþiilor de credit ºi la care, ulterior depunerii declaraþiei pe propria rãspundere, au apãrut modificãri ce au condus la schimbarea încadrãrii iniþiale, au obligaþia ca, în termen de 30 de zile de la modificare, sã prezinte instituþiei de credit o nouã declaraþie în care sã menþioneze noua încadrare.
(6) Instituþiile de credit vor lua mãsurile necesare pentru þinerea evidenþei declaraþiilor ºi încadrarea în termenele prevãzute pentru depunerea acestora."
6. Alineatele (1) ºi (2) ale articolului 5 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. - (1) În cazul în care pentru o instituþie de credit s-a deschis procedura falimentului, Fondul plãteºte depozitele garantate în moneda naþionalã - leu, sub forma compensaþiilor, în limita plafonului de garantare, cãtre deponenþii garantaþi, indiferent de moneda de constituire a depozitului ori de numãrul depozitelor. Începând cu data de 1 iulie 2004, deponenþii garantaþi sunt atât persoanele fizice, cât ºi persoanele juridice, inclusiv entitãþile fãrã personalitate juridicã, altele decât titularii depozitelor menþionaþi în anexa la legea de modificare ºi completare a prezentei ordonanþe. Plafonul per deponent garantat se stabileºte dupã cum urmeazã:
a) începând cu data intrãrii în vigoare a legii de modificare ºi completare a prezentei ordonanþe, echivalentul în lei a 6.000 euro;
b) începând cu 1 ianuarie 2005, echivalentul în lei a 10.000 euro;
c) începând cu 1 ianuarie 2006, echivalentul în lei a 15.000 euro;
d) începând cu 1 ianuarie 2007, echivalentul în lei a 20.000 euro.
(2) Echivalentul în lei al plafonului de garantare ºi al depozitelor în valutã se calculeazã la data indisponibilizãrii depozitelor, respectiv la data deschiderii procedurii falimentului, prin utilizarea cursurilor de schimb valutar pentru valutele respective, cursuri comunicate de Banca Naþionalã a României pentru aceastã datã."
7. Alineatele (4) ºi (5) ale articolului 6 vor avea urmãtorul cuprins:
"(4) În cazul unui cont comun, în situaþia în care existã mai mulþi deponenþi, cota-parte a fiecãrui deponent va fi luatã în considerare pentru determinarea limitelor prevãzute la alin. (1), art. 5 alin. (1) ºi (2), ºi art. 18 alin. (1). În absenþa unei prevederi contrare, soldul contului comun va fi divizat în pãrþi egale între deponenþi. Pentru calcularea limitelor menþionate, depozitele contului comun vor fi tratate ca ºi când ar fi fost plasate de un singur deponent.
(5) Dacã deponentul nu este îndreptãþit la sumele aflate într-un cont, persoana care este îndreptãþitã este acoperitã de garanþie, cu condiþia ca aceastã persoanã sã fi fost identificatã sau sã fie identificabilã înaintea datei indisponibilizãrii depozitelor. Dacã existã mai multe persoane care sunt îndreptãþite, cota-parte a fiecãreia, conform mecanismelor prin care sunt administrate sumele, este luatã în considerare la stabilirea limitelor prevãzute la alin. (4). Aceastã prevedere nu se aplicã societãþilor de investiþii colective."
8. Alineatul (1) al articolului 7 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - (1) Fondul are urmãtoarele resurse financiare:
a) contribuþiile iniþiale, anuale, inclusiv contribuþiile majorate ºi speciale ale instituþiilor de credit;
b) încasãrile din recuperarea creanþelor Fondului, provenite din plata de compensaþii la depozitele garantate, ca urmare a subrogãrii în drepturile deponenþilor garantaþi sau ca urmare a recuperãrilor din plãþile efectuate în calitate de administrator special sau în cadrul activitãþii de lichidare, în cazul în care Fondul a fost desemnat în aceste calitãþi;
c) împrumuturi:
1. de la instituþii de credit, de la societãþi financiare ºi de la alte instituþii, cu excepþia Bãncii Naþionale a României;
2. împrumuturi obligatare, prin emisiune de titluri de valoare ale Fondului;
d) alte resurse - donaþii, sponsorizãri, asistenþã financiarã;
e) venituri din investirea resurselor financiare disponibile;
f) alte venituri, stabilite conform legii."
9. Alineatele (1)-(3) ale articolului 8 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - (1) Instituþiile de credit plãtesc Fondului contribuþiile prevãzute la art. 7 alin. (1) în moneda naþionalã - leu.
(2) Plata contribuþiilor iniþiale anuale, a contribuþiilor anuale majorate ºi a celor speciale ale instituþiilor de credit se efectueazã prin creditarea conturilor curente ale Fondului. Cuantumul contribuþiei iniþiale ce trebuie plãtitã de cãtre instituþiile de credit se stabileºte dupã cum urmeazã:
a) bãncile, persoane juridice române, plãtesc o contribuþie iniþialã echivalentã cu 1% din capitalul social subscris ºi vãrsat, prevãzut în actul constitutiv;
b) sucursalele bãncilor, persoane juridice strãine, autorizate sã funcþioneze în România, plãtesc o contribuþie iniþialã echivalentã cu 1% din capitalul de dotare prevãzut în documentele de autorizare;
c) casele centrale ale cooperativelor de credit plãtesc o contribuþie iniþialã de 1% din capitalul agregat vãrsat al reþelei;
d) celelalte instituþii de credit plãtesc o contribuþie iniþialã echivalentã cu 1% din capitalul social subscris ºi vãrsat, prevãzut în actul constitutiv.
(3) Contribuþia iniþialã se plãteºte în termen de 30 de zile calendaristice de la data obþinerii autorizaþiei de funcþionare emise de Banca Naþionalã a României."
10. Alineatele (1), (2), (3), (5) ºi (6) ale articolului 9 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 9. - (1) Fiecare instituþie de credit, cu excepþiile prevãzute la art. 3, va plãti Fondului o contribuþie anualã reprezentând urmãtoarele cote din baza de calcul a contribuþiei stabilite pentru anul precedent anului de platã, dupã cum urmeazã:
a) 0,5% în anul 2005;
b) 0,4% în anul 2006;
c) 0,3% începând cu anul 2007.
(2) Contribuþia anualã a fiecãrei instituþii de credit se stabileºte pe baza declaraþiilor transmise de cãtre aceasta Fondului, prin intermediul unui formular, ale cãrui format ºi datã de raportare se vor stabili de cãtre Fond.
(3) Contribuþia anualã pe care trebuie sã o plãteascã o instituþie de credit nou-autorizatã în cursul anului de raportare se va calcula prin înmulþirea cotei de 1/365 din contribuþia determinatã conform prevederilor alin. (1) cu numãrul de zile ce au trecut de la data obþinerii autorizaþiei de funcþionare de la Banca Naþionalã a României pânã la sfârºitul anului. În cazul în care o instituþie de credit este declaratã în stare de faliment, contribuþia anualã care trebuie plãtitã se calculeazã prin înmulþirea cotei de 1/365 din contribuþia determinatã conform prevederilor alin. (1) cu numãrul de zile de la începutul anului pânã la data deschiderii procedurii falimentului; în aceastã situaþie, dacã nu s-a plãtit, contribuþia anualã se recupereazã de cãtre Fond în condiþiile art. 8 alin. (4) ori din averea instituþiei de credit aflate în faliment, atunci când nu s-a putut recupera în condiþiile art. 8 alin. (4).
...............................................................................................
(5) Fondul este autorizat sã majoreze contribuþia anualã ce trebuie plãtitã de o instituþie de credit pânã la urmãtoarele niveluri din baza de calcul a contribuþiei stabilite pentru anul precedent anului de platã dacã, potrivit reglementãrilor emise de Fond ºi reglementãrilor prudenþiale stabilite de Banca Naþionalã a României, rezultã cã aceasta s-a angajat în politici riscante ºi nesãnãtoase:
a) 1,0% în anul 2005;
b) 0,8% în anul 2006;
c) 0,6% începând cu anul 2007.
(6) În cazul în care Consiliul de administraþie al Bãncii Naþionale a României va decide majorarea contribuþiei anuale în condiþiile prevãzute la alin. (5), instituþia de credit respectivã va fi înºtiinþatã despre decizia sa cu cel puþin o lunã înainte de expirarea anului de raportare."
11. Alineatele (1) ºi (2) ale articolului 10 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 10. - (1) În cazul în care, la solicitarea Fondului, Consiliul de administraþie al Bãncii Naþionale a României apreciazã cã resursele Fondului sunt insuficiente pentru onorarea obligaþiilor de platã, acesta poate stabili plata unei contribuþii speciale de cãtre fiecare instituþie de credit, egalã cu pânã la nivelul contribuþiei anuale aferente exerciþiului financiar respectiv. În condiþiile în care plata contribuþiei speciale nu se va efectua la termen, se vor aplica prevederile art. 8 alin. (4).
(2) Cuantumul efectiv al contribuþiei speciale, precum ºi termenul de platã a acesteia se stabilesc de Consiliul de administraþie al Bãncii Naþionale a României."
12. Articolul 11 se abrogã.
13. Alineatul (1) al articolului 12 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - (1) În situaþia în care Fondul a acumulat un nivel de resurse care depãºeºte 10% din totalul depozitelor garantate aflate în sistemul bancar la acea datã, Consiliul de administraþie al Bãncii Naþionale a României poate decide suspendarea plãþii contribuþiilor anuale."
14. Alineatul (1) al articolului 14 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14. - (1) Fondul poate contracta împrumuturile prevãzute la art. 7 alin. (1) lit. c) numai dacã resursele sale nu sunt suficiente pentru acoperirea obligaþiilor de platã."
15. Alineatele (2) ºi (4) ale articolului 14 se abrogã.
16. Articolul 15 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 15. - (1) Fondul poate sã deschidã conturi, dupã caz, la instituþii de credit ºi instituþii financiare din þarã ºi din strãinãtate.
(2) Resursele financiare disponibile, prevãzute la art. 7 alin. (1), pot fi investite de Fond în:
a) titluri de stat, titluri garantate de stat ºi titluri de valoare emise de Banca Naþionalã a României;
b) depozite la termen la instituþii de credit, depozite ce nu pot depãºi 25% din volumul resurselor disponibile. Selectarea instituþiilor de credit pentru depozitele la termen se va face urmãrindu-se minimizarea riscului plasamentelor respective potrivit normelor stabilite de Banca Naþionalã a României. Expunerea Fondului pentru fiecare instituþie de credit nu poate depãºi 10% din volumul resurselor disponibile;
c) titluri de stat emise de statele membre ale Uniunii Europene, titluri emise de bãncile centrale ale acestora ºi titluri emise de Trezoreria Statelor Unite ale Americii, investiþii care pot fi efectuate începând cu data aderãrii României la Uniunea Europeanã.
(3) Profitul Fondului, obþinut ca diferenþã între veniturile prevãzute la art. 7 alin. (1) lit. e) ºi cheltuielile acestuia, este neimpozabil ºi este repartizat pentru constituirea unui fond anual de participare la profit, în limita unei cote de pânã la 1% din profit, cu aprobarea Consiliului de administraþie al Fondului, iar diferenþa va fi utilizatã în totalitate pentru reîntregirea resurselor Fondului destinate plãþii depozitelor garantate."
17. Articolul 16 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 16. - (1) Fondul va efectua plata compensaþiilor pentru depozitele garantate, atunci când acestea devin indisponibile.
(2) Depozitele sunt considerate indisponibile de la data deschiderii procedurii falimentului instituþiei de credit.
(3) Desemnarea instituþiilor de credit, potrivit criteriilor stabilite de Consiliul de administraþie al Fondului, se va face, în termen de pânã la 10 zile de la data deschiderii procedurii, prin licitaþie publicã."
18. Articolul 17 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 17. - (1) În termen de 30 de zile de la data desemnãrii de cãtre instanþã a lichidatorului, altul decât Fondul, acesta transmite Fondului lista cuprinzând persoanele fizice ºi persoanele juridice, conform legii, care au constituit depozite garantate, suma totalã a depozitelor garantate ale fiecãrui deponent ºi a obligaþiilor acestuia faþã de instituþia de credit, în conformitate cu necesitãþile ºi solicitãrile Fondului. Termenul de 30 de zile pentru întocmirea listei este valabil ºi pentru Fond, în situaþia în care acesta a fost desemnat lichidator.
(2) Fondul este obligat sã publice la sediul tuturor unitãþilor teritoriale ale instituþiilor de credit pentru care s-a deschis procedura falimentului, pe site-ul Fondului ºi în cel puþin douã ziare de circulaþie naþionalã atât informaþii privind indisponibilitatea depozitelor, cât ºi informaþii privind plata compensaþiilor, perioada în cursul cãreia va avea loc plata compensaþiilor, instituþiile de credit, inclusiv unitãþile teritoriale ale acestora, care vor fi mandatate sã efectueze plata. De asemenea, vor fi fãcute publice, respectiv vor fi comunicate deponenþilor, la cerere, informaþii despre documentele ºi condiþiile ce trebuie îndeplinite, precum ºi formalitãþile de urmat pentru obþinerea compensaþiei."
19. Articolul 18 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 18. - (1) Pe baza datelor din lista întocmitã conform prevederilor art. 17 alin. (1) Fondul stabileºte pentru fiecare deponent compensaþia, respectiv lista de platã a compensaþiilor, ce va fi transmisã instituþiei/instituþiilor de credit mandatate sã efectueze plãþile cãtre deponenþii garantaþi. Plata compensaþiilor cãtre deponenþii garantaþi se va efectua în termen de cel mult douã luni de la data primirii de la lichidator a listei prevãzute la art. 17 alin. (1), dar nu mai mult de 3 luni de la data indisponibilizãrii depozitelor. Compensaþiile plãtite sunt exceptate de orice plãþi, precum comisioane, taxe ori impozite.
(2) În situaþii excepþionale ºi în cazuri speciale Fondul poate solicita Bãncii Naþionale a României o prelungire a termenului de platã. Nici o astfel de prelungire nu poate depãºi 3 luni. Banca Naþionalã a României poate, la cererea Fondului, sã acorde cel mult douã prelungiri.
(3) Prelungirile de termene de platã prevãzute la alin. (2) nu vor putea fi invocate de Fond pentru a refuza beneficiul garanþiei unui deponent care nu a fost în mãsurã sã îºi valorifice dreptul sãu la plata unei compensaþii în termenele de mai sus. Fondul va putea plãti compensaþiile ºi dupã expirarea termenelor de mai sus, dar nu mai târziu de 3 ani de la începerea plãþii compensaþiilor.
(4) Dacã un deponent sau orice persoanã îndreptãþitã ori interesatã de suma aflatã într-un cont se aflã în cercetare penalã în legãturã cu o infracþiune decurgând din sau având legãturã cu spãlarea banilor, Fondul poate suspenda orice platã, la solicitarea organelor abilitate legal, pânã la pronunþarea unei hotãrâri judecãtoreºti definitive."
20. Articolul 19 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 19. - Fondul se subrogã în drepturile deponenþilor pentru o sumã egalã cu suma garantatã. În acest scop Fondul înregistreazã, potrivit art. 88 alin. (2) din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizãrii judiciare ºi a falimentului, republicatã, în registrul grefei tribunalului, suma depozitelor pe care urmeazã a le plãti deponenþilor, rezultatã din situaþia întocmitã de lichidatorul bãncii, conform art. 17 alin. (1)."
21. Articolul 20 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 20. - Fondul va furniza deponenþilor, prin cel puþin douã ziare de circulaþie naþionalã ºi pe site-ul Fondului, informaþii referitoare la:
a) încheierea perioadei de platã prin unitãþile instituþiilor de credit mandatate;
b) posibilitatea obþinerii direct de la Fond a compensaþiilor neachitate, precum ºi modalitãþile de platã;
c) termenul-limitã de obþinere a compensaþiilor;
d) documentele, condiþiile ºi formalitãþile necesare pentru obþinerea compensaþiei."
22. Dupã articolul 24 se introduce articolul 241 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 241. - (1) Pentru realizarea obiectivelor procedurii de lichidare, Fondul poate angaja prin contract persoane fizice, firme sau instituþii specializate în activitatea de lichidare ori consultanþã în acest domeniu. Desemnarea instituþiei sau firmei se va face prin licitaþie publicã.
(2) În cazul persoanelor fizice, plata contravalorii prestaþiilor se va stabili prin negociere, sub forma unei sume forfetare ori a unor procente din valoarea recuperatã, procente ce pot fi diferenþiate în funcþie de condiþiile stabilite de Fond pentru prestaþiile respective."
23. Titlul capitolului VII va avea urmãtorul cuprins:
"Conducerea ºi administrarea Fondului"
24. Articolul 26 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 26. - (1) Fondul este administrat de un consiliu de administraþie format din 7 membri.
(2) Consiliul de administraþie este compus din:
a) 3 membri numiþi de Banca Naþionalã a României, dintre care unul va fi numit preºedintele Consiliului de administraþie al Fondului;
b) 2 membri numiþi de Asociaþia Românã a Bãncilor;
c) un membru numit de Ministerul Finanþelor Publice;
d) un membru numit de Ministerul Justiþiei.
(3) Membrii Consiliului de administraþie al Fondului sunt numiþi pentru un mandat de 3 ani, care poate fi reînnoit.
(4) Membrii consiliului de administraþie ale cãror mandate au expirat vor rãmâne în funcþie pânã la numirea succesorilor lor.
(5) Preºedintele Consiliului de administraþie al Fondului poate fi înlocuit, în caz de absenþã sau de imposibilitate temporarã de a participa, de un membru al consiliului de administraþie numit de el sau, în absenþa acestei numiri, de cel mai în vârstã membru al consiliului de administraþie.
(6) În caz de incompatibilitate sau imposibilitate definitivã de exercitare a mandatului de cãtre unul dintre membrii Consiliului de administraþie al Fondului, numirea înlocuitorului se face în condiþiile alin. (2) pentru durata rãmasã a mandatului. Se considerã imposibilitate definitivã de exercitare a mandatului orice împrejurare care creeazã o indisponibilitate cu o duratã de 90 de zile consecutive.
(7) Membrii Consiliului de administraþie al Fondului primesc o indemnizaþie în limita a 20% din salariul directorului general executiv al Fondului."
25. Articolul 27 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 27. - Membrii Consiliului de administraþie al Fondului trebuie sã fie rezidenþi în România, licenþiaþi în domeniul economic sau juridic, cu o bunã reputaþie ºi onorabilitate ºi cu experienþã profesionalã de minimum 5ani în domeniul financiar-bancar, sã nu li se fi retras în ultimii 5 ani aprobarea de conducãtori, în cazul celor care au fost numiþi anterior conducãtori de instituþii financiare."
26. Articolul 29 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 29. - (1) Calitatea de membru al Consiliului de administraþie al Fondului înceteazã în urmãtoarele situaþii:
a) la încheierea mandatului;
b) prin demisie;
c) în caz de incompatibilitate;
d) prin înlocuire, conform art. 26 alin. (6);
e) în cazurile prevãzute la art. 28 alin. (1);
f) prin revocare.
(2) Revocarea din funcþie a oricãrui membru al Consiliului de administraþie al Fondului se face în aceleaºi condiþii ca ºi la numirea acestora, caz în care conducãtorul instituþiei al cãrei reprezentant a fost revocat va face o nouã propunere în termen de 10 zile."
27. Alineatul (9) al articolului 30 va avea urmãtorul cuprins:
"(9) Procesul-verbal al ºedinþei, care conþine ordinea deliberãrilor, deciziile luate, numãrul de voturi întrunite ºi opiniile separate, dacã este cazul, se semneazã de cãtre toþi membrii prezenþi la ºedinþã."
28. Articolul 31 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 31. - Atribuþiile Consiliului de administraþie al Fondului sunt urmãtoarele:
a) analizeazã, avizeazã ºi propune Consiliului de administraþie al Bãncii Naþionale a României spre aprobare:
1. statutul Fondului ºi reglementãrile elaborate de Fond în aplicarea legii;
2. structura organizatoricã ºi de personal, precum ºi politica salarialã;
3. bugetul de venituri ºi cheltuieli al Fondului;
4. majorarea contribuþiilor, în conformitate cu art. 9 alin. (5);
5. suspendarea ºi reluarea contribuþiilor, în conformitate cu art. 12;
6. stabilirea contribuþiilor speciale, nivelul acestora ºi termenul de platã, în conformitate cu prevederile art. 10 alin. (1) ºi (2);
7. propunerile cu privire la efectuarea împrumuturilor, inclusiv prin emiterea de titluri de valoare, de cãtre Fond;
8. raportul anual de activitate ºi situaþiile financiare anuale;
b) analizeazã ºi aprobã:
1. numirea ºi eliberarea din funcþie a directorului general ºi a adjuncþilor acestuia;
2. modalitãþile, plafoanele maxime, termenele ºi condiþiile de plasare, în scopul fructificãrii resurselor financiare disponibile ale Fondului, precum ºi rapoartele referitoare la operaþiunile de investire a resurselor financiare ale acestuia;
3. desemnarea Fondului ca administrator special ori ca lichidator la instituþiile de credit;
4. contractarea, cu persoane fizice ºi juridice, române sau strãine, de servicii privind activitatea de lichidare, servicii de asistenþã ºi consultanþã de specialitate, pe bazã de licitaþie publicã;
5. cererile de ofertã ºi ofertele instituþiilor de credit, în cazul tranzacþiilor privind achiziþionarea de active ºi asumarea de pasive, conform reglementãrilor legale privind procedura falimentului instituþiilor de credit;
6. rapoartele întocmite de Fond, în calitate de lichidator sau de administrator special, conform prevederilor legale;
7. raportul cu privire la selectarea auditorilor financiari pe bazã de licitaþie;
8. sistemul de control intern, inclusiv auditul intern;
9. implicaþiile asupra Fondului ale hotãrârii judecãtoreºti privind începerea procedurii falimentului ºi stabilirea mãsurilor de luat, pe baza propunerilor directorului general, cu privire la modalitãþile de lichidare a instituþiilor de credit declarate în stare de faliment, respectiv cu privire la plata compensaþiilor cãtre deponenþi;
10. solicitãrile Fondului cu privire la primirea de la Banca Naþionalã a României ºi de la instituþiile de credit participante a documentelor ºi informaþiilor necesare funcþionãrii în bune condiþii a acestuia;
11. exercitã orice alte sarcini prevãzute de lege sau date de Consiliul de administraþie al Bãncii Naþionale a României."
29. Articolul 32 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 32. - (1) Preºedintele Consiliului de administraþie al Fondului are urmãtoarele atribuþii:
a) stabileºte ordinea de zi ºi convoacã consiliul de administraþie în conformitate cu prevederile legii;
b) conduce lucrãrile ºedinþelor Consiliului de administraþie al Fondului;
c) solicitã directorului general sau, în lipsa acestuia, înlocuitorilor sãi, prezentarea materialelor ce constituie obiectul ordinii de zi;
d) numeºte un membru al Consiliului de administraþie al Fondului, care îl înlocuieºte în cazul imposibilitãþii temporare de participare;
e) face propuneri de numire în funcþie pentru directorul general ºi adjuncþii acestuia;
f) semneazã contractele de muncã cu membrii conducerii executive ºi le stabileºte salariile de încadrare, precum ºi indemnizaþiile respective;
g) acordã prime ºi alte stimulente conducerii executive ºi aprobã propunerile de premiere a personalului, prezentate de directorul general;
h) asigurã prezentarea la Consiliul de administraþie al Fondului a bugetului de venituri ºi cheltuieli, situaþiilor financiare anuale, raportului anual de activitate, precum ºi a propunerii privind alocarea profitului Fondului;
i) controleazã activitatea directorului general;
j) asigurã ducerea la îndeplinire a hotãrârilor Consiliului de administraþie al Fondului ºi informarea în plen asupra modului de realizare a acestora;
k) exercitã orice alte sarcini în aplicarea prevederilor legale sau date de Consiliul de administraþie al Bãncii Naþionale a României ori Consiliul de administraþie al Fondului.
(2) Preºedintele Consiliului de administraþie al Fondului împreunã cu directorul general înainteazã ºi prezintã, dupã caz, Consiliului de administraþie al Bãncii Naþionale a României materialele prevãzute la art. 31 lit. a). Propune spre aprobare Consiliului de administraþie al Fondului mãsurile ce se impun pentru ducerea la îndeplinire a sarcinilor trasate de Consiliul de administraþie al Bãncii Naþionale a României."
30. Articolul 33 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 33. - Directorul general al Fondului conduce operativ activitatea curentã a acestuia, asigurã îndeplinirea hotãrârilor Consiliului de administraþie al Bãncii Naþionale a României ºi Consiliului de administraþie al Fondului ºi informeazã asupra modului de realizare a acestora. Directorul general al Fondului are urmãtoarele atribuþii:
a) reprezintã Fondul în raporturile cu Banca Naþionalã a României, instituþiile de credit, ministerele ºi alte organe de specialitate ale administraþiei publice centrale, autoritãþile administraþiei publice locale, alte persoane fizice ºi juridice, române sau strãine, precum ºi în faþa instanþelor judecãtoreºti ºi arbitrale;
b) propune Consiliului de administraþie al Fondului, spre avizare, respectiv spre aprobare, documentele prevãzute la art. 31 lit. a) ºi b);
c) asigurã publicarea listei instituþiilor de credit ai cãror clienþi beneficiazã de garantarea rambursãrii depozitelor ºi a modificãrilor ulterioare ale acesteia;
d) asigurã îndeplinirea tuturor procedurilor necesare pentru efectuarea plãþilor prevãzute de lege, în cazul indisponibilizãrii depozitelor;
e) supravegheazã procesele de administrare specialã, de lichidare ºi de platã a compensaþiilor deponenþilor garantaþi ºi dispune asupra mãsurilor de luat;
f) încheie, modificã ºi desface contractele individuale de muncã ale salariaþilor Fondului;
g) angajeazã cheltuielile legate de funcþionarea Fondului;
h) asigurã organizarea ºi exercitarea controlului intern ºi auditului intern, în conformitate cu normele emise de Fond;
i) încheie contracte de servicii privind activitatea de lichidare, servicii de asistenþã ºi de consultanþã de specialitate cu persoane fizice ºi juridice române ºi strãine;
j) îndeplineºte orice altã atribuþie datã în aplicarea prevederilor legale ori datã în sarcina sa de Consiliul de administraþie al Fondului."
31. Articolul 34 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 34. - Fondul are obligaþia organizãrii ºi conducerii contabilitãþii, potrivit prevederilor Legii contabilitãþii nr. 82/1991, republicatã, ºi ale reglementãrilor proprii în domeniu avizate de Banca Naþionalã a României ºi de Ministerul Finanþelor Publice."
32. Dupã articolul 34 se introduce articolul 341 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 341. - În vederea îndeplinirii atribuþiilor sale, Fondul trebuie sã dispunã de mecanisme adecvate de control intern ºi audit intern, care se vor stabili prin norme proprii, în concordanþã cu reglementãrile legale."
33. Articolul 35 se abrogã.
34. Articolul 36 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 36. - (1) În scopul auditãrii situaþiilor financiare, Fondul va încheia contract cu un auditor financiar, persoanã juridicã autorizatã de Camera Auditorilor Financiari din România, potrivit legii.
(2) Raportul auditorului financiar, împreunã cu opinia sa, va fi prezentat Consiliului de administraþie al Fondului, respectiv Consiliului de administraþie al Bãncii Naþionale a României."
35. Articolul 37 se abrogã.
36. Articolul 38 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 38. - Exerciþiul financiar al Fondului începe la data de 1 ianuarie ºi se terminã la data de 31 decembrie ale fiecãrui an. Primul exerciþiu financiar începe la data constituirii Fondului."
37. Articolul 39 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 39. - (1) Situaþiile financiare anuale se aprobã de Consiliul de administraþie al Bãncii Naþionale a României, la propunerea Consiliului de administraþie al Fondului.
(2) Raportul anual de activitate, împreunã cu situaþiile financiare anuale, aprobate de Consiliul de administraþie al Bãncii Naþionale a României, precum ºi raportul auditorului financiar se vor da publicitãþii potrivit legii."
38. Articolul 40 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 40. - (1) La cererea Consiliului de administraþie al Fondului, Banca Naþionalã a României va comunica orice informaþii disponibile pe care le apreciazã ca necesare pentru îndeplinirea atribuþiilor Fondului.
(2) La cererea Consiliului de administraþie al Fondului, instituþiile de credit vor comunica orice informaþii necesare pentru îndeplinirea atribuþiilor Fondului ºi care nu sunt disponibile la Banca Naþionalã a României.
(3) Informaþiile obþinute vor fi utilizate de cãtre Fond, exclusiv pentru îndeplinirea atribuþiilor sale."
39. Alineatul (1) al articolului 41 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 41. - (1) Pentru îndeplinirea atribuþiilor sale, Fondul va putea sã încheie contracte cu auditori financiari, persoane juridice, membre ale Camerei Auditorilor Financiari din România, pentru examinarea evidenþelor contabile ale unei instituþii de credit. Necesitatea examinãrii ºi desemnãrii auditorilor vor fi supuse aprobãrii Bãncii Naþionale a României."
40. Articolul 42 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 42. - Membrii Consiliului de administraþie al Fondului, salariaþii Fondului, precum ºi celelalte persoane angajate de cãtre Fond au obligaþia de a nu dezvãlui secretul profesional asupra informaþiilor obþinute în cursul activitãþii lor, decât în condiþiile prevãzute de Legea nr. 58/1998, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare."
41. Alineatul (1) al articolului 43 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 43. - (1) Instituþiile de credit sunt obligate sã comunice deponenþilor toate informaþiile referitoare la schema de garantare de care aceºtia au nevoie, în special cele privind tipurile de depozite garantate, respectiv tipurile de depozite excluse de la plata compensaþiilor - depozite negarantate -, nivelul plafonului de garantare, modul de calcul al compensaþiei, documentele, condiþiile ºi formalitãþile ce trebuie îndeplinite pentru a beneficia de compensaþiile plãtite de cãtre Fond, intervalul de timp în care pot fi plãtite compensaþiile pentru depozitele garantate."
42. Articolul 45 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 45. - (1) Dacã o instituþie de credit nu se conformeazã obligaþiilor care îi revin în calitate de participant la Fond, acesta va notifica Bãncii Naþionale a României, în vederea luãrii tuturor mãsurilor necesare, inclusiv limitarea dreptului instituþiei de credit de a atrage depozite de la public ºi retragerea autorizaþiei de funcþionare.
(2) Depozitele constituite la instituþia de credit respectivã înaintea luãrii mãsurilor prevãzute la alin. (1) rãmân garantate de cãtre Fond pânã la data la care acestea devin indisponibile."
43. Articolul 46 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 46. - Instituþia de credit cãreia i s-au aplicat sancþiunile prevãzute la art. 45 alin. (1) va fi obligatã în continuare sã îºi plãteascã obligaþiile corespunzãtoare pentru exerciþiul financiar în cursul cãruia i s-au aplicat aceste sancþiuni."
44. Dupã articolul 46 se introduce articolul 461 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 461. - Fondul ºi Banca Naþionalã a României, dupã caz, sunt împuternicite sã emitã reglementãrile necesare pentru a pune în aplicare ºi a impune respectarea prevederilor legislaþiei referitoare la activitatea Fondului. Reglementãrile elaborate de Fond pot fi sub formã de regulamente, norme, ordine, circulare ºi comunicate ºi se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I. Reglementãrile sub formã de regulamente ºi norme se aprobã de Banca Naþionalã a României."
45. Articolele 47 ºi 49 se abrogã.
46. Articolul 50 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 50. - Prima întrunire a Consiliului de administraþie al Fondului se va þine în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a legii de modificare ºi completare a prezentei ordonanþe."
47. Articolul 51 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 51. - Fondul va elabora statutul sãu ºi reglementãri în aplicarea prevederilor legii de modificare ºi completare a prezentei ordonanþe, în termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a acesteia."
48. Articolul 52 se abrogã.
Art. II. - Sintagmele societate bancarã/bancã ºi derivatele acestora din textul Ordonanþei Guvernului nr. 39/1996, republicatã, vor fi înlocuite cu sintagma instituþie de credit.
Art. III. - (1) Prezenta lege intrã în vigoare la data de 1 iulie 2004.
(2) Ordonanþa Guvernului nr. 39/1996, republicatã, cu modificãrile ulterioare, inclusiv cu modificãrile ºi completãrile aduse prin prezenta lege, va fi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouã numerotare.
ANEXÃ
LISTA DEPOZITELOR NEGARANTATE
1. Depozite plasate de cãtre persoanele aflate în relaþii speciale cu instituþia de credit în faliment, respectiv: administratorii, inclusiv conducãtorii, directorii, cenzorii, auditorii independenþi, acþionarii semnificativi, deponenþii cu statut similar în cadrul altor societãþi din acelaºi grup, familiile persoanelor fizice de mai sus - soþii, precum ºi rudele ºi afinii de gradul întâi, persoanele terþe care acþioneazã în numele deponenþilor menþionaþi, precum ºi societãþile din acelaºi grup
2. Depozite ale persoanelor fizice ºi juridice, inclusiv entitãþi fãrã personalitate juridicã care au obþinut, pe bazã individualã, rate de dobândã ºi concesii financiare care au contribuit la agravarea situaþiei financiare a instituþiei de credit
3. Depozite ale instituþiilor de credit, inclusiv cele provenind din fondurile proprii ale acestora
4. Depozite ale instituþiilor financiare
5. Depozite ale societãþilor de asigurare-reasigurare, inclusiv intermediarii în asigurãri
6. Depozite ale organismelor de plasament colectiv, precum fonduri mutuale, societãþi de investiþii
7. Depozite ale fondurilor de pensii
8. Depozite ale autoritãþilor publice centrale ºi locale
9. Depozite ale regiilor autonome, companiilor naþionale, societãþilor naþionale, societãþilor comerciale, altele decât microîntreprinderile, întreprinderile mici ºi mijlocii
10. Depozite nenominative
11. Depozite colaterale, reprezentând garanþii constituite pentru operaþiunile care au fost desfãºurate de deponent cu instituþia de credit declaratã în stare de faliment
12. Datorii de naturã obligatarã, precum ºi obligaþii care izvorãsc din accepte proprii ºi bilete la ordin emise de instituþia de credit
13. Depozite rezultate din tranzacþii pentru care au fost pronunþate hotãrâri judecãtoreºti definitive de condamnare pentru infracþiunea de spãlare de bani.
Comentarii articol (0)