Trei tipuri de ajutor de stat au fost propuse cu mult entuziasm firmelor și întreprinzătorilor individuali anul trecut: microgranturi, granturi pentru capital de lucru și granturi pentru investiții. Dacă pentru acestea din urmă înscrierile sunt încă în derulare, pentru celelalte două s-au terminat demult. Lucrurile nu au mers însă foarte bine, plățile continuă să întârzie, ca să nu mai spunem de cererile încă neprocesate. Am discutat în acest material recent despre ce se prefigurează cu cererile în lucru, dar și despre ce șanse sunt să vedem redeschise înscrierile pentru capital de lucru.
Ministerul a strâns aici toate răspunsurile ce privesc platforma imm.gov.ro, pentru toate cele trei măsuri de finanțare:
Contul odată creat poate fi folosit la depunerea proiectului la momentul lansării apelului? Sau este nevoie să cream alt cont atunci?
R: Contul creat în etapa de pre-înregistrare rămâne valabil în aplicație.
De unde se descarcă declarația IMM pentru a fi încărcată?
R: Declarația IMM poate fi descărcata de pe site-ul imm.gov.ro (aici) și se va putea descărca și din aplicație.
Dacă un PFA a primit indemnizația în stare de urgență poate aplica pentru grantul de 2000 euro?
R: Microgranturile se acordă Beneficiarilor care nu depăşesc plafonul de 800.000,00 Euro pe Cadrul temporar pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei în contextul actualei epidemii de COVID-19 aprobat de către Comisia Europeană.
ONG-urile cu activitate economică și CAEN 9312 pot beneficia de microgranturi?
R: ONG-urile cu activitate economică în unul din domeniile de activitate prevăzute în anexa nr. 1 la OUG 130/2020 pot aplica la Măsura 1 – Microgranturi.
În OUG 130, art 6, litera b) este precizată una dintre condițiile de acordare: “au obținut o cifră de afaceri în exercițiul financiar anterior depunerii cererii de finanțare de cel puțin echivalentul în lei a 5.000 euro la data depunerii cererii de finanțare, cu excepția beneficiarilor ajutorului de stat prevăzuți la art. 5 lit. b) și c)”. Puteți să-mi spuneți dacă beneficiarii pot fi și entitățile prevazute la art. 5 lit. b) și c), chiar dacă nu au înregistrat o cifră de afaceri de cel puțin echivalentul în lei a 5.000 euro la data depunerii cererii de finanțare?
R: Va fi eliminată cerința referitoare la înregistrarea unei cifre de afaceri de cel puțin echivalentul în lei a 5.000 euro la data depunerii cererii de finanțare prin emiterea unei ordonanțe de modificare a OUG 130/2020.
În OUG 130 art. 7, litera c) sunt precizate tipurile de cheltuieli pentru care se pot utiliza aceste microgranturi: “c) cheltuieli privind chiria pe bază de contract încheiat”. Este valabil și pentru plata retroactivă a chiriei, pentru perioada în care nu s-a putut desfășura activitatea în spațiul închiriat?
R: Cheltuielile privind chiria pe bază de contract încheiat se consideră cheltuieli eligibile.
Dacă firma a beneficiat de șomaj tehnic pentru angajați, putem accesa fonduri europene nerambursabile pentru imm-uri?
R: Schema de ajutor de stat este destinată susținerii activității IMM-urilor afectate de pandemie și nu se cumulează cu măsurile de sprijinire a resursei umane.
Pentru capital de lucru am la o societate un nr de 0 angajați la 2019, spune în norme că trebuie să mențină numărul de salariați sau să suplimenteze. Ce înseamnă să mențină(daca e 0 acum) și ce înseamnă să suplimenteze(1, 2, 3)?
R: Granturile de capital de lucru se acordă cu respectarea condiției de menținere sau, după caz, suplimentare a numărului de salariați, față de data depunerii cererii, pe o perioadă de minimum 6 luni de la data acordării grantului.
Care este formatul parolei, câte caractere trebuie să conțină, din care câte caractere speciale?
R: Parola asociată noului cont trebuie să conțină literă mare, literă mică, cifră și caracter special. În cazul în care vă apare un chenar roșu, înseamnă că nu ați introdus toate tipurile de caractere solicitate. Acest lucru se aplică indiferent dacă ați primit mesajul că parola creată este puternică.
În aplicația informatică exista o secțiune "Locația implementării" care are un câmp (obligatoriu) "Denumire". La ce se refera acest câmp? Denumirea societății sau ce? Oricum, orice scrii in aceasta secțiune apare o "eroare de server".
R: O posibilă cauză pentru imposibilitatea de a finaliza etapa de preînscriere este omiterea selectării din listă a județului și localității. Dacă întâmpinați probleme în acest sens, vă recomandăm să încercați un alt browser de internet și, din nou, să selectați din lista afișată localitatea și județul.
La locația implementării puteți completa sediu sau punct de lucru, în funcție de caz.
O persoana poate fi împuternicită să semneze și să reprezinte două societăți. În faza validării persoanei fizice însă, nu pot fi introduse datele aceleași persoane pentru doua conturi. În aceasta situație, este nevoie de doua persoane fizice, doua semnături electronice pentru a crea doua conturi. Mai departe însă, în faza identificării persoanei juridice, împuternicitul pare să fie în situația de a putea semna pentru ambele conturi. Aceasta discrepanță generează probleme în situația unei persoane, administrator la două societăți, împuternicită cu drept de reprezentare și semnătura electronică, mai ales daca cei care au semnat împuternicirea nu dețin semnătură electronică. Mai departe, este generata întrebarea: Se accepta două semnături electronice în același cont - una a persoanei fizice înregistrate și una a împuternicitului pentru persoane juridică?
R: Unei semnături electronice îi pot fi asociate mai multe societăți.
Dacă nu ați reușit să încărcați documentul semnat electronic, există posibilitatea ca datele introduse în profil și datele posesorului semnăturii electronice să nu corespundă. Vă recomandăm să faceți verificări în baza de date (CNP, seria și numărul actului de identitate introduse), pentru a corespunde cu posesorul semnăturii electronice.
În situația în care ați creat un cont cu altă persoană, nu mai pot fi făcute alte modificări și, prin urmare, trebuie că creați un alt cont.
De ce primesc eroarea "Certificatul cu care ai semnat documentul nu a fost emis de o autoritate de certificare calificată"?
R: Toate documentele încărcate în sistemul informatic Granturi IMM 2020 trebuie să fie asumate prin semnarea fiecăruia cu un certificat digital calificat deținut de utilizator. Certificatele calificate pentru semnătură electronică sunt cele emise de către prestatorii calificați de servicii de încredere. Lista prestatorilor calificați de servicii de încredere în România: AlfaTrust Certification S.A., Centrul de Calcul S.A., Certsign S.A., DigiSign S.A., Trans Sped S.R.L., Namirial S.p.A.
De ce primesc eroarea "Există o persoană adăugată."?
R: Există deja un cont creat pentru persoana actuală. Se poate crea un singur cont asociat unui CNP valid și unei adrese de email valide.
De ce primesc eroarea "Persoană inexistentă."?
R: Contul curent nu are o persoană asociată. Completați corect datele din Profilul meu.
De ce primesc eroarea "Există deja un cont cu această adresă de email."?
R: Se poate crea un singur cont asociat unei adrese de email. Adresa actuală a fost deja folosită pentru crearea altui cont.
De ce primesc eroarea "Prenume/ Nume de familie invalid."?
R: Nu a fost completat câmpul Prenume/ Nume.
De ce primesc eroarea "Adresă email invalidă."?
R: Nu a fost completat câmpul E-mail sau nu are un format corect.
De ce primesc eroarea "CNP invalid."?
R: Nu a fost completat câmpul CNP sau nu are un format corect.
De ce primesc eroarea "Număr act identitate invalid."?
R: Nu a fost completat câmpul Număr pentru actul de identitate.
De ce primesc eroarea "Serie act identitate invalidă."?
R: Nu a fost completat câmpul Serie pentru actul de identitate.
De ce primesc eroarea "Date de identificare invalide."?
R: Nu au fost completate toate datele sau nu au fost completate corect datele de identificare din secțiunea Profilul meu sau din secțiunea Reprezentant legal.
De ce primesc eroarea "Țară/ Județ/ Localitate invalidă."?
R: Nu a fost completat câmpul Țară/ Județ/ Localitate.
De ce primesc eroarea "Stradă invalidă."?
R: Nu a fost completat câmpul Stradă sau nu are un număr de caractere suficient. În cazul în care adresa nu are stradă se va completa cu "-" câmpul Stradă.
De ce primesc eroarea "Număr de stradă invalid."?
R: Nu a fost completat câmpul Număr asociat străzii introduse. În cazul în care adresa nu are stradă sau număr, se va completa cu "-" câmpul Număr.
De ce primesc eroarea "Număr de telefon invalid."?
R: Nu a fost completat câmpul Număr de telefon sau nu are un format corect. Numărul de telefon trebuie să fie format din 10 cifre.
De ce primesc eroarea "Există o persoană cu același CNP."?
R: Codul numeric personal este asociat profilului unei alte persoane. Nu se pot crea mai multe conturi asociate unor persoane cu același CNP.
De ce primesc eroarea "Există o persoană cu aceeași adresă de email."?
R: Adresa de email introdusă este asociată profilului unei alte persoane. Nu pot exista mai mulți utilizatori cu aceeași adresă de email.
De ce primesc eroarea "Date de contact lipsă."?
R: Nu au fost completate toate datele de contact din secțiunea Profilul meu -> Date de corespondență.
De ce primesc eroarea "Date de identificare lipsă."?
R: Nu au fost completate toate datele de identificare din secțiunea Profilul meu -> Date de identificare.
De ce primesc eroarea "Tipul fișierului este invalid."?
R: Extensia fișierului încărcat trebuie să fie de tipul .pdf .
De ce primesc eroarea "Documentul nu are numărul de semnături necesare."?
R: Documentele încărcate în sistem trebuie semnate cu un certificat digital valid. Nu pot fi încărcate documente care nu sunt semnate.
De ce primesc eroarea "Fișierul semnat lipsește."?
R: Nu a fost încărcat în sistem fișierul semnat cu un certificat digital valid.
De ce primesc eroarea "CUI invalid."?
R: Nu a fost completat câmpul CUI.
De ce primesc eroarea "Entitatea juridică a fost deja înrolată."?
R: O persoană juridică poate fi înscrisă o singură dată.
De ce primesc eroarea "Ponderea acționarului nu are o valoare validă."?
R: În câmpul Ponderea acționarului trebuie introdusă o valoare între 1 și 100.
De ce primesc eroarea "Există deja o cerere de înregistrare pentru această adresă de email."?
R: Se poate crea un singur cont cu o adresă de email. Pentru adresa de email curentă a fost deja înregistrată o cerere pentru crearea contului.
De ce primesc eroarea "Există un cont validat pentru această adresă de email."?
R: O adresă de email poate fi asociată unui singur cont. Nu pot exista mai multe conturi cu aceeași adresă de email.
De ce primesc eroarea "Formatul adresei de email este invalid."?
R: Formatul adresei de email nu este corect. Acesta trebuie să fie de tipul text@text.text .
De ce primesc eroarea "Apelul este în afara perioadei de valabilitate."?
R: Apelul este închis.
De ce primesc eroarea "Documentul semnat lipsește."?
R: Nu a fost încărcat în sistem documentul semnat cu un certificat digital valid.
De ce primesc eroarea "Există deja o cerere transmisă pentru același CUI și același apel."?
R: În modulul Depunere poate fi transmisă o singură cerere pe același apel pentru aceeași persoană juridică.
De ce primesc eroarea "Aplicantul nu are adăugat niciun acționar."?
R: Cererea nu poate fi finalizată dacă aplicantul nu are introduși acționari/asociați/titulari. Este necesară introducerea de acționari în secțiunea Acționari/Asociați/Titulari din meniul persoanei juridice curente.
De ce primesc eroarea "Ponderea totală a acționarilor este sub 100%."?
R: Însumate, valorile din coloana Pondere capital, secțiunea Acționari/Asociați/Titulari, trebuie să fie 100.
De ce primesc eroarea "Nu a fost selectată o locație a implementării."?
R: Pentru cererea actuală, nu a fost încă aleasă locația implementării din secțiunea omonimă.
De ce primesc eroarea "Categoria fișierului nu suportă operațiunea curentă."?
R: Asupra fișierului curent nu se pot realiza operațiuni de salvare/ ștergere.
Contul odată creat poate fi folosit la depunerea proiectului la momentul lansării apelului? Sau este nevoie să creăm alt cont atunci?
R: Contul creat în etapa de pre-înregistrare rămâne valabil în aplicație.
De unde se descarcă declarația IMM pentru a fi încărcată?
R: Declarația IMM poate fi descărcata de pe site-ul imm.gov.ro link: aici și se va putea descărca și din aplicație.
Dacă un PFA a primit indemnizația în stare de urgență poate aplica pentru grantul de 2000 euro?
R: Microgranturile se acordă Beneficiarilor care nu depăşesc plafonul de 800.000,00 Euro pe Cadrul temporar pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei în contextul actualei epidemii de COVID-19 aprobat de către Comisia Europeană.
ONG-urile cu activitate economică și CAEN 9312 pot beneficia de microgranturi?
R: ONG-urile cu activitate economică în unul din domeniile de activitate prevăzute în anexa nr. 1 la OUG 130/2020 pot aplica la Măsura 1 – Microgranturi.
În OUG 130, art 6, litera b) este precizată una dintre condițiile de acordare: “au obținut o cifră de afaceri în exercițiul financiar anterior depunerii cererii de finanțare de cel puțin echivalentul în lei a 5.000 euro la data depunerii cererii de finanțare, cu excepția beneficiarilor ajutorului de stat prevăzuți la art. 5 lit. b) și c)”. Puteți să-mi spuneți dacă beneficiarii pot fi și entitățile prevazute la art. 5 lit. b) și c), chiar dacă nu au înregistrat o cifră de afaceri de cel puțin echivalentul în lei a 5.000 euro la data depunerii cererii de finanțare?
R: Va fi eliminată cerința referitoare la înregistrarea unei cifre de afaceri de cel puțin echivalentul în lei a 5.000 euro la data depunerii cererii de finanțare prin emiterea unei ordonanțe de modificare a OUG 130/2020.
În OUG 130 art. 7, litera c) sunt precizate tipurile de cheltuieli pentru care se pot utiliza aceste microgranturi: “c) cheltuieli privind chiria pe bază de contract încheiat”. Este valabil și pentru plata retroactivă a chiriei, pentru perioada în care nu s-a putut desfășura activitatea în spațiul închiriat?
R: Cheltuielile privind chiria pe bază de contract încheiat se consideră cheltuieli eligibile.
Dacă firma a beneficiat de șomaj tehnic pentru angajați, putem accesa fonduri europene nerambursabile pentru imm-uri?
R: Schema de ajutor de stat este destinată susținerii activității IMM-urilor afectate de pandemie și nu se cumulează cu măsurile de sprijinire a resursei umane.
Pentru capital de lucru am la o societate un nr de 0 angajați la 2019, spune în norme că trebuie să mențină numărul de salariați sau să suplimenteze. Ce înseamnă să mențină(daca e 0 acum) și ce înseamnă să suplimenteze(1, 2, 3)?
R: Granturile de capital de lucru se acordă cu respectarea condiției de menținere sau, după caz, suplimentare a numărului de salariați, față de data depunerii cererii, pe o perioadă de minimum 6 luni de la data acordării grantului.
Care este formatul parolei, câte caractere trebuie să conțină, din care câte caractere speciale?
R: Parola asociată noului cont trebuie să conțină literă mare, literă mică, cifră și caracter special. În cazul în care vă apare un chenar roșu, înseamnă că nu ați introdus toate tipurile de caractere solicitate. Acest lucru se aplică indiferent dacă ați primit mesajul că parola creată este puternică.
În aplicația informatică exista o secțiune “Locația implementării” care are un câmp (obligatoriu) “Denumire”. La ce se refera acest câmp? Denumirea societății sau ce? Oricum, orice scrii in aceasta secțiune apare o “eroare de server”.
R: O posibilă cauză pentru imposibilitatea de a finaliza etapa de preînscriere este omiterea selectării din listă a județului și localității. Dacă întâmpinați probleme în acest sens, vă recomandăm să încercați un alt browser de internet și, din nou, să selectați din lista afișată localitatea și județul. La locația implementării puteți completa sediu sau punct de lucru, în funcție de caz.
Cine semnează împuternicirea?
R: Împuternicirea trebuie să fie semnată olograf de către reprezentantul legal al întreprinderii și apoi electronic de către împuternicitul deținător al semnăturii electronice.
O persoana poate fi împuternicită să semneze și să reprezinte două societăți. În faza validării persoanei fizice însă, nu pot fi introduse datele aceleași persoane pentru doua conturi. În aceasta situație, este nevoie de doua persoane fizice, doua semnături electronice pentru a crea doua conturi. Mai departe însă, în faza identificării persoanei juridice, împuternicitul pare să fie în situația de a putea semna pentru ambele conturi. Aceasta discrepanță generează probleme în situația unei persoane, administrator la două societăți, împuternicită cu drept de reprezentare și semnătura electronică, mai ales daca cei care au semnat împuternicirea nu dețin semnătură electronică. Mai departe, este generata întrebarea: Se accepta două semnături electronice în același cont – una a persoanei fizice înregistrate și una a împuternicitului pentru persoane juridică?
Unei semnături electronice îi pot fi asociate mai multe societăți.Dacă nu ați reușit să încărcați documentul semnat electronic, există posibilitatea ca datele introduse în profil și datele posesorului semnăturii electronice să nu corespundă. Vă recomandăm să faceți verificări în baza de date (CNP, seria și numărul actului de identitate introduse), pentru a corespunde cu posesorul semnăturii electronice. În situația în care ați creat un cont cu altă persoană, nu mai pot fi făcute alte modificări și, prin urmare, trebuie că creați un alt cont.
De ce primesc avertizarea "Societatea nu este eligibilă în cadrul programului deoarece este supusă concordatului preventiv, procedurilor de lichidare, insolvență sau faliment."?
R: Persoana juridică este supusă concordatului preventiv, procedurilor de lichidare, insolvență sau faliment.
De ce primesc avertizarea "Societatea nu este eligibilă în cadrul programului deoarece împotriva societății există decizii de recuperare a unui ajutor de stat ce nu au fost executate și recuperate integral."?
R: Împotriva persoanei juridice există o decizie de recuperare a unui ajutor de stat.
De ce primesc avertizarea "Societatea nu este eligibilă în cadrul programului deoarece nu îndeplinește condiția privind data înființării."?
R: Data înființării societății trebuie să fie: - anterioară datei de referință, care se calculează ca fiind cu un an înainte de data deschiderii schemei (pentru depunerile pe apelurile: "Microgranturi acordate din fonduri externe nerambursabile (tip cerere: Întreprinderi mici și mijlocii care nu dețin salariați la data de 31.12.2019/ PFA, ONG-uri cu activitate economică în unul din domeniile de activitate prevăzute în anexa nr.1)", "Granturi pentru capital de lucru acordate beneficiarilor", "Granturi pentru investiții acordate IMM-urilor") - exemplu: dacă data deschiderii schemei "Microgranturi acordate din fonduri externe nerambursabile" a fost 12.10.2020, atunci data de referință este 12.10.2019; - sau anterioară datei de 01.02.2020 (pentru depunerile de cereri de tipul "PFA/CMI implicate în activități COVID").
De ce primesc avertizarea "Societatea nu este eligibilă în cadrul programului deoarece a avut angajați la 31.12.2019."?
R: Se încearcă depunerea unei cereri pe apelul "Microgranturi acordate din fonduri externe nerambursabile", tipul cererii "Întreprinderi mici și mijlocii care nu dețin salariați la data de 31.12.2019", dar societatea are un număr de angajați mai mare ca 0 la 31.12.2019.
De ce primesc avertizarea "Societatea nu este eligibilă în cadrul programului deoarece nu deține niciun cod CAEN care să facă parte din anexa codurilor eligibile."?
R: Societatea nu deține niciun cod CAEN eligibil pentru finanțare. În cadrul întrebarilor frecvente se pot găsi listele de coduri CAEN acceptate pentru schema pe care se dorește să se realizeze depunerea.
De ce primesc avertizarea "Societatea nu este eligibilă în cadrul programului deoarece activitatea este exceptată de la finanțare."?
R: Codul CAEN deținut de societate face parte din lista codurilor CAEN exceptate. Lista codurilor CAEN exceptate poate fi găsită în cadrul întrebarilor frecvente.
De ce primesc avertizarea "Societatea nu este eligibilă în cadrul programului deoarece nu îndeplinește condiția privind codul CAEN autorizat."?
R: Codul CAEN nu face parte din lista codurilor CAEN acceptate. În cadrul întrebarilor frecvente se pot găsi listele de coduri CAEN acceptate pentru apelul pe care se dorește să se facă depunerea.
De ce primesc avertizarea "Societatea nu este eligibilă în cadrul programului deoarece nu îndeplinește condiția privind cifra de afaceri."?
R: A. Cifra de afaceri a societății la 31.12.2019 este mai mică de 5000 euro. Pentru depunerile pe apelul "Granturi pentru capital de lucru acordate beneficiarilor", tipul cererii: "ONG-uri cu activitate economică în domeniul învățământului", cifra de afaceri a societății la 31.12.2019 trebuie să fie mai mare de 5000 euro. B. Cifra de afaceri a societății la 31.12.2019 este mai mică de 24000 euro. Pentru depunerile pe apelurile Microgranturi acordate din fonduri externe nerambursabile(tip cerere: Întreprinderi mici și mijlocii care nu dețin salariați la data de 31.12.2019, Granturi pentru capital de lucru acordate beneficiarilor (tip cerere: ONG-uri cu activitate economică în unul din domeniile de activitate prevăzute în anexa nr.1) ), cifra de afaceri a societății la 31.12.2019 trebuie să fie mai mare de 24000 euro.
De ce primesc avertizarea "Societatea nu este eligibilă în cadrul programului deoarece societatea este în dificultate."
R: Societatea este în dificultate în următoarele cazuri: A. SRL, SA, SCA - date din 2019: - dacă pierderile de capital > 50%*capital social subscris și vărsat rezultă că solicitantul este în dificultate Pierderi de capital = Pierderi reportate (sold ct.117) + (+/-) Rezultatul exercițiului financiar (sold ct.121) + Prime de capital (ct.104)+ Rezerve din reevaluare (ct.105)+ Rezerve (ct.106), unde: → Rezultatul exercițiului financiar poate fi Profit sau Pierdere exercițiu financiar → Pierderea se ia în calcul cu semnul (-) B. SNC si SCS: - dacă capitalurile proprii totale(N) < 50% * (capitalurile proprii totale(N-1)) (condiția este una și aceeași cu ((capitalurile proprii totale(N-1)) - capitalurile proprii totale(N)) > 50% * (capitalurile proprii totale(N-1)) atunci întreprinderea este în dificultate)
De ce primesc avertizarea "Societatea nu este eligibilă în cadrul programului deoarece nu deține informațiile fiscale necesare calculului dificultății întreprinderii."?
R: În datele preluate de la ANAF nu există informațiile necesare calculului dificultății întreprinderii (pierderi reportate, capitale proprii).
De ce primesc avertizarea "Societatea nu este eligibilă în cadrul programului deoarece nu îndeplinește condiția privind deținerea certificatului CSU."?
R: Societatea nu deține un certificat CSU. În cadrul programului pot participa doar societățile care dețin certificat CSU.
De ce primesc avertizarea "Societatea nu este eligibilă în cadrul programului deoarece nu îndeplinește condiția privind înscrierea în program cu o singură societate."?
R: Asociatul/acționarul a mai aplicat cu aceeași firmă sau este asociat/acționar la altă firmă care a transmis formularul de inscriere.
De ce primesc avertizarea "Societatea nu este eligibilă în cadrul programului deoarece nu îndeplinește condiția privind venitul din exploatare."?
R: Profitul de exploatare al societății este 0. Este necesar ca societatea să fi inregistrat profit din exploatare in bilantul 2018 sau 2019.
De ce primesc avertizarea "Societatea nu este eligibilă în cadrul programului deoarece codul CAEN ales nu se regăsește în lista codurilor acceptate din Anexa nr. 1 din OUG 130/2020."?
R: Lista codurilor acceptate din Anexa nr. 1 din OUG 130/2020 se regăsește la întrebări frecvente.
De ce primesc avertizarea "Societatea nu este eligibilă în cadrul programului deoarece codul CAEN ales nu se regăsește în lista codurilor acceptate din Anexa nr. 2 din OUG 130/2020."?
R: Lista codurilor acceptate din Anexa nr. 2 din OUG 130/2020 se regăsește la întrebări frecvente.
De ce primesc avertizarea "Societatea nu este eligibilă în cadrul programului deoarece codul CAEN ales nu se regăsește în lista codurilor acceptate din Anexa nr. 3 din OUG 130/2020."?
R: Codul CAEN nu se află în lista de activități acceptate (Anexa 3 la OUG). Lista codurilor acceptate din Anexa nr. 3 din OUG 130/2020 se regăsește la întrebări frecvente.
De ce primesc avertizarea "Societatea nu este eligibilă în cadrul programului deoarece codul CAEN ales se regăsește în lista codurilor exceptate."?
R: Lista codurilor CAEN exceptate se regăsește la întrebări frecvente.
De ce primesc avertizarea "Societatea nu este eligibilă în cadrul programului deoarece nu îndeplinește condiția privind înscrierea în program cu o singură societate."?
R: Pentru o persoană juridică poate fi depusă o singură cerere pe o măsură.
Criteriile de selecție la finanțare ale proiectelor de investiții aferente măsurii 3
Criterii de evaluare a rentabilității proiectelor de investiții (RIR) - 25 puncte
Indicatori tehnico-economici: • RIR: < 5% - 25 puncte • RIR: ≥ 5,00% și < 7,5% - 15 puncte • RIR: ≥ 7,50% - 10 puncte Criterii privind cofinanțarea proiectelor de investiții - maximum 35 puncte • peste 35% - 35 puncte • ≥ 25% și < 35% - 30 puncte • ≥ 20% și < 25% - 20 puncte • > 15% și < 20% - 10 puncte Pentru regiunea București-Ilfov, criteriile privind cofinanțarea proiectelor de investiții - maximum 35 puncte se calculează după cum urmează: • peste 45% - 35 puncte • ≥ 40% și < 45% - 30 puncte • ≥ 35% și < 40% - 20 puncte • > 30% și < 35% - 10 puncte Raportul dintre cuantumul grantului solicitat și profitul operațional înregistrat în anul fiscal anterior depunerii cererii de finanțare - 30 puncte • ≤ 3 - 30 puncte • > 3 și ≤ 4 - 15 puncte • > 4 - 5 puncte În cazul în care aplicantul nu a înregistrat profit operațional în anul fiscal anterior, va fi punctat cu zero puncte. Apartenența domeniului de activitate pe codul CAEN la soldul negativ al balanței comerciale, respectiv importurile sunt mai mari decât exporturile, potrivit datelor furnizate de Institutul Național de Statistică (INS) - 10 puncte • Sold negativ - 10 puncte • Sold pozitiv - 0 puncte
Informații despre Măsura 3 “Granturi pentru investiții acordate IMM-urilor”
Indicatorii previzionați: venit (cifra de afaceri), profit brut, nr. angajați, flux numerar previzionat, trebuie calculați exclusiv pentru activitatea cuprinsă în codul CAEN pentru care se face investiția sau sunt previzionați pentru întreaga activitate a companiei?
R: Veniturile previzionate, respectiv cifra de afaceri previzionată, așa cum sunt prevăzute în formular, vor fi căutate automat la ANAF pentru respectarea procentelor de 50% în primii doi ani și 100% în anul trei și se referă la indicatorul cifrei de afaceri pentru întreaga activitate.
Care este modalitatea de îndeplinire a condiției de realizare a minimum 50% din valoarea cifrei de afaceri planificate în cadrul formularului de înscriere in primii 2 ani de durabilitate, existând două interpretari posibile și în această situație: în primii 2 ani (cumulat) să fie atinsă o cifră de afaceri reprezentând minimum 50% din suma cifrelor de afaceri planificate pentru anii N+1 și N+2 sau în primii 2 ani (cumulat) să fie atinsă o cifră de afaceri reprezentând minimum 50% din valoarea totală a veniturilor/cifrei de afaceri planificate pentru cei 3 ani de durabilitate? Iar în anul N+3 trebuie realizată diferența nerealizată în anii N+1 și N+2?
R: În primii 2 ani (cumulat) să fie atinsă o cifră de afaceri reprezentând minimum 50% din valoarea totală a veniturilor/cifrei de afaceri planificate pentru cei 3 ani de durabilitate, iar la sfârșitul anului 3 trebuie atinsă minim valoarea totală previzionată pentru cei 3 ani de durabilitate.
Cheltuielile obligatorii prevăzute în procedură (cheltuieli cu activități de publicitate și informare, cheltuieli cu activitatea de audit financiar) trebuie obligatoriu prevăzute în bugetul de investiții, cu toate că se suportă din fonduri proprii?
R: Dacă se vor suporta din fonduri proprii, nu trebuie să fie incluse în bugetul de investiții.
Având în vedere că Procedura de implementare a măsurii “Granturi pentru investiții acordate IMM-urilor” specifică la art. 4.2.1, alin. (2), pct. E3 că "Cheltuielile cu activități de marketing nu sunt eligibile" și la art. 4.2.1, alin. (1) se specifică faptul că sunt eligibile "cheltuieli de promovare", vă rugăm să ne precizați dacă aceste "cheltuieli de promovare" includ doar tipurile de cheltuieli detaliate la art. 4.2.1, alin. (2), pct. F sau sunt eligibile și alt tip de cheltuieli cu promovarea cum ar fi: SEO, Facebook Ads, website etc.?
R: Cheltuielile de promovare se referă la cheltuielile cu publicitatea proiectului, care conform documentației POC, reprezintă cheltuieli obligatorii. Cheltuielile de marketing precum SEO, Facebook Ads nu sunt eligibile.
Având în vedere că Procedura de implementare a măsurii “Granturi pentru investiții acordate IMM-urilor” prevede la art. 4.2.1, alin. (2), pct. E3 ca obligatoriu "Un link către site-ul web al Instrumentelor Structurale în România, www.mfe.gov.ro postat pe site-ul solicitantului", pentru societățile care nu dețin site, crearea acestuia este o cheltuială eligibilă?
R: Da, crearea unui site este cheltuială eligibilă.
Referitor la “Cheltuielile cu activitățile obligatorii de publicitate și informare aferente proiectului", care este modalitatea de publicare a acestor anunțuri/comunicate de presă obligatorii (ex.: în presa scrisă, în publicații online etc.)?
R: Anunțuri/comunicate de presă obligatorii pot fi postate atât în presa scrisă, cât și în publicații online.
Referitor la “Cheltuielile cu activitățile obligatorii de publicitate și informare aferente proiectului", care sunt cerințele explicite privind formatul și conținutul acestor anunțuri/comunicate de presă?
R: Cerințele explicite privind formatul și conținutul acestor anunțuri/comunicate de presă sunt cuprinse în Manualul de identitate vizuală pentru instrumentele structural 2014-2020 în România – versiunea revizuită în luna ianuarie 2018.
Cheltuielile cu participarea la evenimente, conferințe, târguri organizate în strainătate sunt eligibile?
R: Conform art. 4.2.1 alin (2) lit.F sunt eligibile:
Cheltuieli cu accesibilitatea, promovarea, cu participarea la evenimente, conferințe, târguri inclusiv cele organizate in sistem online/virtual:
- taxa de participare
- închirierea stand-ului (fizic sau virtual)
- transportul și cazarea pe perioada evenimentului pentru maximum 2 delegați, transportul și depozitarea mostrelor şi materialelor promoționale.
Conform art. 4.2.1(2) D1 este eligibila achiziția de “terenuri, construcții și instalații - cuprind cheltuieli aferente activităților de achiziție terenuri și construcții, realizarea construcțiilor - construire/extindere a spaţiilor de producţie/ prestare de servicii ale întreprinderii, respectiv cheltuielile aferente execuţiei tuturor obiectelor cuprinse în obiectivul de investitie: clădiri, construcţii speciale (…)”, ce reprezintă sintagma “construcții speciale”?
R: Construcțiile special sunt cele de tipul : Construcții industriale, Construcții agricole, Construcții pentru transporturi poștă și telecomunicatii, Construcții hidrotehnice, Construcții pentru afaceri, comerț, depozitare, Construcții pentru transportul energiei electrice, Construcții pentru alimentare cu apă, canalizare și îmbunătățiri funciare, Construcții pentru transportul și distribuția petrolului, gazelor, lichidelor industriale, aerului comprimat și pentru termoficare.
Conform art. 4.2.1(2) lit D3 alin 3, în cazul achiziției unui teren în limita a 10% din cheltuielile totale eligibile ale proiectului, în scopul efectuării de investiții care includ lucrări de construcții ce se supun autorizării, cum poate aplicantul să facă dovada că deține dreptul de proprietate privată, dreptul de concesiune sau dreptul de superficie asupra imobilului pe care dorește să realizeze construcția, în condițiile în care el dorește să cumpere acel teren?
R: Dovada că deține dreptul de proprietate privată, dreptul de concesiune sau dreptul de superficie asupra imobilului pe care dorește să realizeze constructia, se face doar de către cei care au în proprietate respectivul teren.
În cazul achiziționării unei clădiri, terenul aferent amprentei la sol a clădirii este eligibil în limita a 10% din cheltuielile eligibile totale ale proiectului și va trebui detaliat separat în bugetul de investiții?
R: Dacă terenul aferent amprentei la sol a clădirii nu este inclus în prețul imobilului, fiind facturat separat, este eligibil în limita a 10% din cheltuielile eligibile totale ale proiectului.
Cheltuielile cu consultanța în limita a 10.000 lei sunt plafonate la această sumă din valoarea grantului sau din valoarea eligibilă a proiectului de investitii?
R: Cheltuielile cu consultanța în limita a 10.000 lei sunt plafonate la această sumă din valoarea grantului.
Este eligibilă achiziția mai multor spații în vederea înființării mai multor puncte de lucru în regiuni diferite aparținând mai multor Agenții?
R: Nu, proiectul va avea o singură locație de implementare.
În cazul în care, pe perioada implementării și a monitorizării, se dorește schimbarea structurii asociaților cum se va proceda?
R: Având în vedere că acordul de finanțare este încheiat cu persoana juridică, schimbarea structurii asociaților este posibilă, însă în cazul schimbării reprezentantului legal se va încheia act adițional.
În cazul în care se aplică pe codul CAEN 4520 (Întreținerea și repararea autovehiculelor) și se dorește achiziționarea unui atelier auto mobil (autoutilitară dotată cu toate echipamentele necesare intervenției), este aceasta eligibilă?
R: Toate mijloacele de transport sunt eligibile în cadrul măsurii, numai pentru activitățile de transport marfă sau persoane.
Semiremorcile și remorcile sunt definite ca mijloace de transport; în această accepțiune, sunt acestea eligibile a fi achiziționate prin Grantul pentru investiții conform art. 4.2.1., alin. (4), lit. b) din Procedura de implementare a măsurii “Granturi pentru investiții acordate IMM-urilor”?
R: Toate mijloacele de transport sunt eligibile în cadrul măsurii, numai pentru activitățile de transport marfă sau persoane.
Documentele privind dreptul solicitantului asupra imobilului (ex: contract de vânzare - cumpărare, contract de concesiune, contract de superficie etc.), precum și documentele care atestă faptul că imobilul este liber de sarcini (ex.: extras de carte funciară) trebuie depuse în cadrul formularului de înscriere din cadrul aplicației informatice?
R: Documentele privind dreptul solicitantului asupra imobilului (ex: contract de vânzare - cumpărare, contract de concesiune, contract de superficie etc.), precum și documentele care atestă faptul că imobilul este liber de sarcini (ex.: extras de carte funciară) se vor depune în front-office la momentul decontului.
Comentarii articol (0)