„Soluția identificată asigură resursele necesare de bani pentru a acoperi în întregime bugetul celor trei măsuri de sprijin pentru antreprenori, inclusiv măsura 3. Vineri, 15 ianuarie, a avut loc întrevederea cu Comisia Europeană pentru notificarea schemelor de ajutor de stat în forma așteptată de către zecile de mii de antreprenori care au depus aplicații. În săptămâna 22 – 26 ianuarie vom avea acceptul pentru măsuri (...)
După suplimentarea care a avut loc în octombrie anul trecut, măsurile nu mai aveau toată finanțarea asigurată. Concret, lipseau 500 de milioane de euro din fonduri europene. Prin urmare, au existat mai multe discuții între cei doi miniștri precum și între aceștia și Comisia Europeană, pentru a identifica o soluție.
Pasul următor este ca bugetul să fie adoptat de către parlament, cu noile modificări. De asemenea, în ultimele zile, în cadrul ministerului Economiei și a agențiilor din subordine, ritmul de procesare a crescut considerabil la aproape 845 de dosare/zi. Toate acestea înseamnă că, odată cu noul buget, banii vor intra în conturile aplicanților admiși într-un timp mult mai redus”, scrie într-un comunicat recent.
Microgranturile
Granturile de 2.000 de euro ce pot fi cerute de PFA-uri, cabinete medicale, dar și de cei care lucrează ca întreprinzători individuali, și de SRL-uri au avut deja sesiunea de înscriere anul trecut. Pentru că au rămas destui bani, Guvernul a decis în decembrie să mai organizeze o sesiune de înscrieri (ocazie cu care a lărgit și sfera de beneficiari potențiali) și a și prevăzut asta la nivel legislativ, prin OUG nr. 199/2020.
Doar că mai era nevoie de ceva pentru ca noua sesiune să se deschidă: de aprobarea Comisiei Europene. Prin urmare, așteptăm vestea că aprobarea e venit, iar procedura de înscriere e deschisă oficial. Cu toate acestea, afirma recent ministrul economiei, Claudiu Năsui, prioritatea nu e redeschiderea măsurii 1, ci măsurile 2 și 3.
Microgranturile se pot folosi, în esență, pentru datorii față de furnizori și stat, cheltuieli cu chiria, cheltuieli cu echipamente de protecție medicală, cheltuieli cu stocuri și chiar cheltuieli cu achiziția de servicii și reparații. Majoritatea solicitărilor înregistrate la prima sesiune de înscrieri au fost din partea firmelor cu zero angajaţi.
Într-un recent interviu, ministrul economiei, Claudiu Năsui, afirma că în cazul microgranturilor situația cererilor este aproape finalizată, toate cele depuse fiind procesate deja („Toate sunt fie în clarificări, fie admise, fie respinse”). Mai rămân însă circa 3.000 de solicitări de plată de onorat. Odată ce clarificările pe cererile cu semne de întrebare vor fi făcute, se va putea da drumul la bani, a asigurat ministrul, problema nefiind fondurile insuficiente, așa cum s-a vehiculat.
Granturile pentru capital de lucru
Spre deosebire de cele de mai sus, cererea pentru granturile pentru capital de lucru a fost mult mai ridicată în sesiunea de înscrieri organizată (și finalizată, desigur). În plus, Parlamentul a decis anul trecut să lărgească sfera beneficiarilor și să includă, de pildă, contabili și avocați.
Practic, o nouă sesiune de înscrieri va trebui să demareze anul acesta, în considerarea interesului crescut pentru aceste granturi, dar și a faptului că a fost lărgită sfera de beneficiari. Doar că, înainte, Guvernul are nevoie de aprobarea Comisiei Europene pentru acest ajutor de stat.
La vremea adoptării acelor modificări, ministrul economiei anunța și adopta suplimentarea bugetului pentru aceste granturi, promițând că toți cei care au fost interesați în prima sesiune și n-au mai apucat fonduri le vor primi, într-un final.
Grantul pentru capital de lucru este acordat beneficiarilor de ajutor de stat sub forma unei sume forfetare ca procent din cifra de afaceri înregistrată în 2019. Potrivit OUG-ului, pentru aceste granturi se pot înscrie doar IMM-urile a căror activitate a fost afectată de răspândirea virusului SARS-CoV-2 sau a căror activitate a fost interzisă sau redusă prin ordonanțe militare pe perioada stării de urgență și/sau pe perioada stării de alertă.
Problema, actualmente, mai mult decât deschiderea unei noi sesiuni de înscrieri, este blocajul în care se regăsesc cererile deja formulate. Despre stadiul acestora a vorbit recent ministrul Năsui pentru StartUpCafe: „În schimb, la Măsura 2, erau 18.000, acum mai sunt 17.000 și ceva de cereri în procesare. Din păcate, ritmul este foarte lent. Sunt foarte multe probleme administrative, începând cu sistemul informatic, care ar trebui automatizat și sper să reușim lucrul acesta. Am avut o întâlnire cu directorul STS, să discutăm despre această problemă. Am adus mai mulți oameni din alte direcții la direcția care se ocupă de ajutoarele de stat ca să poată procesa mai multe cereri”.
Întrebat de cei de la StartUpCafe dacă, în ritmul acesta, solicitanții ar putea să vadă banii abia în vară, dacă nu chiar mai târziu, ministrul a dat asigurări că se face tot posibilul pentru ca întârzierile să nu ajungă acolo.
În aceste condiții, ideea redeschiderii sesiunii pentru măsura 2 astfel încât să poată aplica și categoriile nou-introduse în lege (contabili, avocați și alți profesioniști) pare o problemă secundară și e posibil ca noua sesiune să vină mult mai târziu decât se așteaptă cei interesați.
Granturile pentru investiții
Înscrierile la măsura 3 din OUG nr. 130/2020 sunt încă în derulare - termen-limită: 29 ianuarie 2021 (până la ora 20:00).
IMM-urile pot solicita granturi cuprinse între 50.000 și 200.000 de euro, iar finanțarea poate acoperi maximum 85% sau 70% din proiect. Solicitanții trebuie să acopere și ei minimum 15% din valoarea proiectului, dacă vorbim de regiuni mai puțin dezvoltate ale României, sau minimum 30% din valoarea proiectului, dacă vorbim de regiunea București-Ilfov.
Cu ocazia aceluiași interviu, ministrul Năsui a declarat că e nevoie de un aviz al Comisiei Europene pentru ca finanțările pe măsura 3 să poată fi „viabile”.
Mai jos, datele privind procesarea cererilor pentru masurile de ajutor de stat, așa cum au fost prezentate acum câteva zile de ministrul Năsui:
Granturile pentru sectorul HoReCa
În ultima zi din 2020 a fost oficializată OUG nr.224/2020, prin care se dorește acordarea unor noi tipuri de granturi agențiilor de turism, unităților de cazare (hoteluri, de exemplu) sau structurilor de alimentație (restaurante, de pildă). Aceste ajutoare ar putea ajunge, în cazul firmelor cel mai puternic afectate, și până la 800.000 de euro. Ajutorul efectiv ce va fi dat va fi de 20% din totalul pierderilor suferite în 2020. Finanțarea propriu-zisă va fi disponibilă abia după aprobarea ei, de către Comisia Europeană.
Cu toate acestea, ministrul economiei a declarat recent că trebuie să intervină deja pe ordonanța publicată de Revelion. Mai exact, că e necesară deja o ordonanță care să o modifice.