Pe plan fiscal
Potrivit Ordinului ANAF nr. 2.668/2020, începând cu achizițiile făcute în februarie 2021, orice contribuabil, indiferent că este mare, mijlociu sau mic, trebuie să conecteze aparatele în ziua instalării. Singura excepție ține de casele de marcat care vor fi folosite în zone neacoperite de rețele de internet, pentru care va trebui transmisă o declarație la ANAF în cel mult două zile lucrătoare de la data instalării. Prin declarație, contribuabilii informează autoritățile că aparatele n-au cum să fie conectate la sistemul de monitorizare din cauza lipsei unei rețele de internet și că vor funcționa offline.
Raportarea aranjamentelor fiscale „istorice”
De anul acesta, tranzacțiile prin care firmele își optimizează taxele trebuie raportate la Fisc. Obligația a fost introdusă prin OUG nr. 5/2020, cea care transpune, de fapt, o directivă europeană (DAC6) și vizează fiscaliștii care sfătuiesc firmele, contabilii sau consultanții fiscali (ca intermediari), avocați, notari, dar, uneori, și companiile în sine. În 28 februarie 2021 esta stabilit un termen-limită pentru raportarea aranjamentelor al căror prim pas în implementare a fost efectuat în perioada 25 iunie 2018 - 30 iunie 2020.
Noutăți la regimul fiscal aplicabil tichetelor cadou
Tichetele cadou date altor salariați decât cei proprii sunt venituri din alte surse pentru care se datorează numai impozit. Deși mulți contribuabili aplicau tratamentul fiscal introdus acum prin Legea 296/2020, inspectorii fiscali au considerat, în urma controalelor, că trebuie declarate și plătite inclusiv contribuții sociale pentru pensii și sănătate. Practic, tichetele cadou acordate partenerilor de afaceri erau văzute ca venituri salariale, nu din alte surse.
Dacă oferă mașini de serviciu, plătitorii de impozit micro și specific sunt scutiți acum de taxe
De asemenea, luna asta, firmele pot aplica efectiv noua facilitate introdusă în Codul fiscal anul trecut: „avantajele sub forma utilizării în scop personal a vehiculelor (...) care nu sunt utilizate exclusiv în scopul activităţii economice, aflate în proprietatea sau folosinţa persoanelor juridice ce aplică regimul de impozitare al microîntreprinderilor sau impozitul specific unor activități”, vor fi scutite de impozitul pe venit (în cotă de 10%) și de contribuțiile la sănătate (în cotă de 10%) și pensii (în cotă de 25%). Până acum, aceste scutiri nu existau pentru plătitorii de impozit micro și de impozit specific. Doar plătitorii de impozit pe profit se bucurau de o deductibilitate limitată la acordarea mașinilor de serviciu.
Pentru angajatori
Firmele pot deconta efectiv, de luna, până la 400 de lei pe lună pentru telesalariați, fără a plăti impozit și contribuții socialeConform Codului fiscal, mai nou, angajatorii care dau bani telesalariaților, într-o anumită limită lunară, pentru plata utilităților și achiziția de echipamente de birou scapă de plata taxelor salariale aferente, începând cu veniturile lunii ianuarie 2021.
Taxarea banilor de vacanță peste un anumit plafon
Potrivit unor recente modificări la Codul fiscal, salariații care primesc bani de la angajator pentru a se duce în vacanță sau la tratament, în timpul concediului de odihnă, datorează, de luna asta, pentru aceste venituri, inclusiv impozit și contribuții sociale, dacă suma depășește valoarea salariului mediu brut din anul respectiv. Practic, Parlamentul limitează banii netaxabili pe care-i pot primi salariații de la angajator pentru serviciile turistice sau pentru cele de tratament, inclusiv transportul, pentru ei și pentru familiile lor, atunci când pleacă în concediul de odihnă.
Ajutoarele netaxabile pentru salariații care adoptă
Noul tip de ajutor financiar netaxabil a fost introdus recent prin Legea 296/2020. Acesta prevede că ajutoarele pentru adopție pot fi acordate salariaților fără a se plăti la stat pentru ele impozit pe venit și contribuții sociale. Regula se aplică începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2021.
Tot începând de luna asta, firmele pot pune în aplicare scutirea de taxare a costurilor pentr testarea și, eventual, vaccinarea salariaților.
Începe prima sesiune parlamentară pe 2021
În februarie, parlamentarii revin la muncă, unde numeroase proiecte de legi moștenite din vechile sesiuni, respectiv legislaturi își așteaptă. Ca să menționăm câteva chestiuni importante care ar putea vedea votul decisiv în Parlament începând de luna asta și până la vară: legalizarea canabisului în scop medicinal, o nouă lege a gestionarilor, sau, dacă ne gândim la recentele declarații ale ministrului muncii, modificări pe legea salarizării bugetarilor și modificări pentru viitoarea lege a pensiilor.
În februarie ar trebui să vedem, totodată, adoptată și legea bugetului de stat pe 2021, care, printre altele, va reprezenta și un pas în avans pentru măsuri precum granturile pentru investiții sau alte forme de finanțare pentru afaceri.
Alte aspecte relevante
Teoretic, din 14 februarie, orice persoană interesată va putea cere informații din registrul beneficiarilor reali ai firmelor. Legea nr. 129/2019 le permite oricăror persoane fizice și juridice, chiar și fără a dovedi un interes, să acceseze registrul. Aceste persoane, însă, vor trebui să suporte anumite tarife, dacă vor dori să obțină informații relevante: solicitarea de informații privind beneficiarii reali, la zi, va costa 20 lei; cererile de eliberare a unui raport istoric privind beneficiarii reali ai unei companii ori cererile referitoare la o anumită persoană fizică și la calitatea acesteia de beneficiar real vor fi taxate cu 100 lei.
Plata efectivă a alocațiilor majorate în ianuarie
Dublarea în cinci etape a alocațiilor de stat ale copiilor este prevăzută de OUG nr. 123/2020, iar una dintre măriri a avut loc începând cu luna ianuarie 2021 (plata efectivă, de luna asta). Anul acesta ar mai trebui să aibă loc o creștere, în iulie, următoarea fiind însă abia anul viitor.