Legea 296/2020 include și reguli concrete pentru taxarea tichetelor cadou acordate salariaților partenerilor de afaceri. Clarificarea tratamentului fiscal era necesară deoarece, așa cum atrăgeau atenția specialiștii EY România, firmele aplicau până acum soluții diferite și riscau să aibă probleme la controalele fiscale.
În esență, biletele de valoare sub forma tichetelor cadou acordate altor categorii de beneficiari, pentru campaniile de marketing, studiul pieței, promovarea pe piețe existente sau noi, pentru protocol, pentru reclamă și publicitate, au fost incluse în categoria veniturilor din alte surse. Pentru aceste tipuri de venituri, se datorează la stat numai impozit pe venit, nu și contribuții sociale la pensii și sănătate. Regula se aplică începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2021.
„(...) rezultă, astfel, o clarificare care confirmă faptul că tichetele cadou acordate, conform legii, altor persoane decât salariaților proprii sunt venituri din altă sursă din perspectivă fiscală, pentru care nu se datorează contribuții sociale”, a punctat Monica Țariuc, senior manager la Deloitte România, într-o opinie remisă azi redacției noastre. Informația a fost confirmată, printr-o alertă recentă, și de specialiștii NNDKP: „Tichetele cadou acordate persoanelor care nu sunt salariați proprii pentru marketing, protocol și reclamă se impozitează ca venituri din alte surse”.
Cum s-a ajuns aici? Deși mulți contribuabili aplicau tratamentul fiscal introdus acum prin Legea 296/2020, inspectorii fiscali au considerat, în urma controalelor, că trebuie declarate și plătite inclusiv contribuții sociale pentru pensii și sănătate. Practic, tichetele cadou acordate partenerilor de afaceri erau văzute ca venituri salariale, nu din alte surse.
„Conform Normelor metodologice de aplicare a Codului Fiscal, în categoria veniturilor din alte surse sunt incluse, printre altele, tichetele cadou acordate persoanelor fizice în afara unei relații generatoare de venituri din salarii. În cazul acestora, documentele oficiale emise de autoritățile fiscale fie contribuabililor, în nume propriu, fie cu caracter general, publicate sub formă de ghiduri în spațiul public, atestă impunerea drept venit din altă sursă a tichetului cadou acordat în afara unei relații generatoare de venituri din salarii. Cu toate acestea, numeroase inspecții antifraudă s-au finalizat cu reclasificarea tichetelor cadou acordate terților, persoane fizice, drept venituri salariale și estimarea multor milioane de euro drept contribuții de asigurări sociale obligatorii ce ar fi fost datorate de contribuabili”, a detaliat Monica Țariuc.
De fapt, chiar Mirela Călugăreanu, președintele Fiscului, i-a sfătuit public, astă-iarnă, pe contribuabili să corecteze tratamentul fiscal aplicat. Aceasta a spus, practic, că firmele ar trebui să plătească la stat nu doar impozit pe venit, ci și contribuții sociale pentru tichetele cadou acordate partenerilor de afaceri.
„Pe acest subiect, vă sfătuiesc să vă faceți o analiză profundă a modului în care s-au fiscalizat aceste sume. Am întâlnit în practică situații în care au fost tratate fie ca cheltuială nedeductibilă la calculul impozitului pe profit, fie că au fost impozitate ca impozit pe venit, dar evident că în majoritatea cazurilor nu s-au calculat și plătit și contribuțiile sociale aferente. Așa că sfatul nostru este să vă reanalizați singuri aceste operațiuni, să veniți să vi le corectați -- să depuneți declarații rectificative -- și atunci cu siguranță că nici noi nu mai avem obiectul verificărilor”, a zis Mirela Călugăreanu la o conferință PwC România de la începutul anului.
Monica Țariuc a atras atenția că, acum, există mulți contribuabili care ar dori să-și recupereze banii plătiți statului sub forma contribuțiilor sociale: „Contribuabili care s-au conformat voluntar în mod eronat, ca urmare a inspecțiilor antifraudă din trecut, caută acum soluții pentru a recupera sumele plătite. Printre ei, și câțiva contribuabili care au scăpat și nu vor să redeschidă subiectul și alții care ar vrea să comande bilete de valoare de orice fel pentru a susține economia locală, însă cărora le este teamă de o posibilă interpretare diferită a autorităților fiscale și evită astfel folosirea de instrumente de acest gen, în dauna economiei României.”
Chiar și cu clarificările introduse oficial acum, specialista de la Deloitte avertizează că în continuare există pericolul ca inspectorii fiscali să vină cu interpretări proprii legate de tratamentul fiscal al tichetelor cadou. Pentru a evita alte situații problematice, autoritățile ar trebui să vină cu un ghid în care să scrie clar tratamentul fiscal al tichetelor cadou, pentru toate variantele posibile de folosire a acestor bilete de valoare.
„Modificările aduse în speța tichetelor cadou nu elimină posibilitatea de interpretare discreționară și, dacă nu se schimbă nimic substanțial, Crăciunul 2021 nu va arăta mai bine decât cel prezent, ba chiar mai rău. Clarificările aduse la Codul Fiscal sunt binevenite. Din păcate, însă, acestea nu răspund unei probleme de fond care are altă sursă și anume relațiile dintre contribuabili, care să regăsesc din ce în ce mai rar într-o anumită categorie, ci mai degrabă la granița dintre ele, dată fiind flexibilitatea de care atât persoanele fizice, cât și societățile comerciale dau dovadă. Dacă nu se va ține cont de piață și nu se va adapta legislația la nevoile acesteia, ne vom găsi mereu în situații similare”, a spus Monica Țariuc.