Mai exact, proiectul ce ar putea fi adoptat azi de Guvern va modifica lista entităților ce vor trebui să respecte regulile stabilite prin normele menționate mai sus. De fapt, prin actualizarea listei entităților ce trebuie să respecte obligația de identificare a clienților, dar și monitorizarea continuă a acestora, ONPCSB „urmărește să se aplice şi în domeniul sancţiunilor internaţionale o obligaţie de conduită preventivă a operatorilor economici”, așa cum apare nota de fundamentare ce-nsoțește proiectul.
Astfel, după ce proiectul va ajunge să se aplice, vor intra sub incidența normelor următoarele firme și persoane fizice:
- instituțiile financiare persoane juridice române şi sucursalele instituţiilor financiare persoane juridice străine, cu excepția celor supravegheate și controlate de Banca Națională a României și Autoritatea de Supraveghere Financiară;
- furnizorii de servicii de jocuri de noroc;
- auditorii, experţii contabili şi contabilii autorizaţi, evaluatorii autorizaţi, consultanţii fiscali, persoanele care acordă consultanţă financiară, de afaceri sau contabilă, alte persoane care se angajează să furnizeze, direct sau prin intermediul altor persoane cu care persoana respectivă este afiliată, ajutor material, asistenţă sau consiliere cu privire la aspectele fiscale, financiare, ca activitate economică sau profesională principală;
- notarii publici, avocaţii, executorii judecătoreşti şi alte persoane care exercită profesii juridice liberale, în cazul în care acordă asistenţă pentru întocmirea sau perfectarea de operaţiuni pentru clienţii lor privind cumpărarea ori vânzarea de bunuri imobile, acţiuni sau părţi sociale ori elemente ale fondului de comerţ, administrarea instrumentelor financiare, valorilor mobiliare sau a altor bunuri ale clienţilor, operaţiuni sau tranzacţii care implică o sumă de bani sau un transfer de proprietate, constituirea sau administrarea de conturi bancare, de economii ori de instrumente financiare, organizarea procesului de subscriere a aporturilor necesare constituirii, funcţionării sau administrării unei societăţi;
- furnizorii de servicii pentru societăţi sau fiducii, alţii decât cei prevăzuţi la anterioarele două poziții;
- furnizorii de servicii de schimb între monede virtuale şi monede fiduciare;
- furnizorii de portofele digitale;
- agenţii şi dezvoltatorii imobiliari, inclusiv atunci când acţionează în calitate de intermediari în închirierea de bunuri imobile, dar numai în ceea ce priveşte tranzacţiile pentru care valoarea chiriei lunare reprezintă echivalentul în lei a 10.000 euro sau mai mult;
- alte persoane care, în calitate de profesionişti, comercializează bunuri, numai în măsura în care efectuează tranzacţii în numerar a căror limită minimă reprezintă echivalentul în lei a 10.000 euro, indiferent dacă tranzacţia se execută printr-o singură operaţiune sau prin mai multe operaţiuni care au o legătură între ele;
- persoanele care comercializează opere de artă sau care acţionează ca intermediari în comerţul de opere de artă, inclusiv atunci când această activitate este desfăşurată de galerii de artă şi case de licitaţii, în cazul în care valoarea tranzacţiei sau a unei serii de tranzacţii legate între ele reprezintă echivalentul în lei a 10.000 euro sau mai mult;
- persoanele care depozitează sau comercializează opere de artă sau care acţionează ca intermediari în comerţul cu opere de artă, atunci când această activitate este desfăşurată în zone libere, în cazul în care valoarea tranzacţiei sau a unei serii de tranzacţii legate între ele reprezintă echivalentul în lei a 10.000 euro sau mai mult.
După cum scrie în HG 603/2011, toate persoanele din lista de mai sus vor trebui, atunci când li se solicită acest lucru, să pună la dispoziția ONPCSB orice “date şi informaţii suplimentare, relevante, conform solicitării primite, obligaţia de confidenţialitate neputând fi invocată” și să aplice măsurile de cunoaştere a clientelei.
Dacă nu se achită de aceste obligații, firmele și persoanele fizice vor putea fi sancționate cu amenzi de până la 20.000 de lei.
Obligația de cunoaștere a clientelei, îndeplinită prin aplicarea unor măsuri-standard, simplificate sau suplimentare, de la caz la caz, se realizează în scopul prevenirii spălării banilor și a finanțării terorismului. Mai multe detalii pe acest subiect pot fi găsite aici.
Atenție! Proiectul de HG nu se aplică acum. Acesta trebuie adoptat de Guvern și publicat în Monitorul Oficial pentru a intra în vigoare.