HG nr. 686/2022 transpune în legislația noastră, mai exact, în HG nr. 947/2000, prevederile Directivei (UE) 2.161/2019 a Parlamentului European si a Consiliului din 27 noiembrie 2019, iar noile reguli vor intra în vigoare din 28 mai 2022. „Actul normativ aprobat astăzi vine în completarea măsurilor adoptate deja, pentru a ne asigura că toţi consumatorii sunt protejați. Trebuie să plătim prețul corect pentru produsele cumpărate și să protejăm consumatorii împotriva unor oferte înșelătoare”, a declarat în ziua adoptării proiectului Florin Spătaru, ministrul economiei.
În primul rând, cei care vând produse vor fi obligați să afișeze, în anunțul de reducere, care a fost prețul anterior aplicat înaintea reducerii de preț, dar nu orice preț anterior - cel mai scăzut practicat în ultimele 30 de zile înainte de data aplicării reducerii de preț anunțate.
„Prețul anterior reprezintă cel mai scăzut preț practicat de vânzător în aceeași suprafață de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile înainte de data aplicării reducerii de preț", prevede, mai exact, noua HG. Observăm, așadar, că este subliniată ideea de raportare la aceeași suprafață de vânzare, iar nu la magazine diferite, de exemplu.
Important e că aceste prevederi se vor aplica și în outleturi. Până acum nu exista o definire a vânzărilor în regim de outlet, dar noua hotărâre acoperă acest gol legislativ din HG nr. 947/2000: „vânzări în regim de outlet - vânzările efectuate în structuri de vânzare în care se comercializează produse care poartă marca producătorului și îndeplinesc una dintre următoarele condiții:
1. produse care fac parte din colecții din sezoanele precedente;
2. produse care sunt surplusuri de producție sau produse de la capătul liniei de producție sau produse de calitatea a doua;
3. produse care fac parte din linii experimentale de produse;
4. produse returnate și/sau surplusuri de stoc anulate;
5. produse în stare de folosință și resigilate, comercializate la preț redus;6. produse cu mici defecte, indicate în mod expres în acest sens în oferta comerciantului, cu informarea în scris a consumatorului”.
Ce alte obligații vor fi impuse vânzărilor în regim de outlet:
- în cazul în care structurile care practică vânzări în regim de outlet compară preţurile de vânzare cu preţul de magazin de fabrică al producatorului sau cu preţul de catalog sau cu un alt preţ de referinţă echivalent, acestea oferă în scris informaţii clare, lizibile şi uşor de indentificat cu privire la preţul de referinţă utilizat pentru comparaţie;
- în cazul în care produsul nu a fost expus spre vânzare în perioada ultimelor 30 de zile în structurile care practică vânzări în regim de outlet, prețul anterior îl reprezintă prețul de magazin de fabrică al producatorului sau prețul de catalog, dovedit cu documente din partea producătorului/vânzătorului din care să rezulte care este prețul cel mai mic.
Practic, asta ar însemna că, dacă, la un anumit produs, comerciantul vrea să arate azi la raft o reducere de 20%, trebuie să arate care a fost cel mai mic preț din ultimele 30 de zile. Să zicem că produsul respectiv a avut, în ultimele 30 de zile, trei valori diferite de preț: 120 de lei, 112 lei și 145 de lei - exact în această ordine, toate acestea înainte de aplicarea reducerii pe care vrea să o acorde azi, de 20%. Comerciantul va fi obligat prin noile reguli să arate că respectivul produs a costat în ultimele 30 de zile 112 lei, chiar dacă nu aceasta e valoarea de la care pornește acesta pentru a aplica reducerea, pentru că ultima valoare de la raft era de 145 de lei.
Imperativul adus de noile reguli e lesne de înțeles: adesea, consumatorul este indus în eroare în mod voit de comerciant, care îi prezintă o reducere „fabuloasă”, când, de fapt, produsul respectiv a costat și mai puțin decât prețul de la care se face reducerea, în ultimele 30 de zile.
Desigur, în cazul bunurilor care se perimă sau deteriorează repede, intervalul de referință nu mai e de 30 de zile, ci de zece.
De asemenea, potrivit noului act normativ, dacă au loc reduceri succesive de preț, treptat, prețul anterior este acela de dinaintea aplicării primei reduceri de preț - firește, același interval de 30 de zile: "Dacă reducerea de preț este majorată treptat, pe perioada aceleiași campanii de reducere prețul anterior este considerat prețul fără reducere înainte de prima aplicare a reducerii de preț."
În fine, noua HG mai aduce și o amendă pentru nerespectarea noilor prevederi: de la 5.000 la 30.000 de lei. Dacă comparăm cu actualele amenzi, cele propuse sunt cu mult mai mari. Și actualele amenzi însă, aplicate pentru nerespectarea celorlalte cerințe referitoare la afișarea prețurilor din această HG, vor crește ca urmare a acestui proiect: de la 500 - 2.500 de lei, ele vor ajunge la intervalul de 1.000 - 5.000 de lei.
Foarte important, totodată, e că aceste amenzi vor putea fi totuși plătite la jumătate "în termen de cel mult 15 zile de la data înmânării sau comunicării procesului-verbal", conform articolului 28 din Ordonanța privind regimul contravențiilor nr. 2/2001.
Inspectorilor li se vor impune însă anumite criterii pentru stabilirea amenzilor (chiar dacă se vor putea folosi și alte aspecte în apreciere), criterii care acum nu sunt prevăzute de HG nr. 947/2000:
- natura, gravitatea, amploarea și durata încălcării;
- orice acțiune întreprinsă de comerciant pentru a atenua sau a repara prejudiciul suferit de consumator;
- orice încălcare anterioară săvârșită de comerciant;
- beneficiile financiare dobândite sau pierderile evitate de comerciant datorită încălcării, dacă sunt disponibile datele relevante;
- sancțiunile aplicate comerciantului pentru aceeași încălcare în alte state membre, în cazurile transfrontaliere în care sunt disponibile informații cu privire la astfel de sancțiuni printr-un mecanism european;
- orice alt factor agravant sau atenuant aplicabil circumstanțelor cazului.