__________
ACTUALIZARE (25.05.2022): Proiectul de ordonanță ce cuprindea aceste chestiuni a fost oficializat între timp ca OUG nr. 58/2022, dar acesta nu mai cuprinde și prevederile descrise în acest material. Cel mai probabil, ele vor fi preluate de alt act normativ ce va fi adoptat anul acesta.
Parte dintre aceste prevederi, mai exact, cele privind afișarea reducerilor de preț, au fost cuprinse în acest proiect de HG.
__________
În 2019, la nivelul Uniunii Europene (UE) era adoptată o directivă ce obliga comercianții la o mai mare transparență în privința prețurilor. România urmează să transpună acea directivă, în curând, printr-o ordonanță ce se află acum în fază de proiect în dezbatere la Ministerul Economiei - și al cărei termen de intrare în vigoare este 28 mai 2022.
Concret, în HG nr. 947/2000 privind modalitatea de indicare a preţurilor produselor oferite consumatorilor spre vânzare urmează să intre prevederi noi, care stabilesc obligații clare privind afișarea prețurilor în cazul reducerilor, astfel încât consumatorii să nu mai fie induși în eroare cu privire la reduceri care, de fapt, nu există:
- vânzătorii vor trebui să indice mereu prețul care era anterior aplicării reducerii - „Prețul anterior reprezintă cel mai scăzut preț practicat de vânzător în perioada ultimelor 30 de zile înainte de data aplicării reducerii de preț”; doar la produsele rapid perisabile perioada va fi de 10 zile, iar în cazul celor care sunt puse la vânzare mai puțin de 30 de zile, preţul anterior reprezintă cel mai scăzut preţ practicat de vânzător ȋn această perioadă ȋnainte de data aplicării reducerii;
- dacă reducerea de preț este majorată treptat, fără ȋntrerupere, pe perioada aceleiaşi campanii de reducere, prețul anterior este considerat prețul fără reducere înainte de prima aplicare a reducerii de preț.
Aceste obligații se vor aplica în egală măsură și celor care practică vânzări în regim de outlet, stabilește proiectul. Ce înseamnă însă vânzare în regim de outlet, întrucât actualmente HG-ul nu definește acest termen?
Proiectul va introduce și definiția vânzării în regim de outlet: „vânzările efectuate în structuri de vânzare în care se comercializează produse care îndeplinesc oricare din următoarele condiții:
- produse care poartă marca producătorului;
- produse care fac parte din colecții din sezoanele precedente;
- produse care sunt surplusuri de producție sau produse de la capătul liniei de producție sau produse de calitatea a doua;
- produse care fac parte din linii experimentale de produse;
- produse returnate și/sau surplusuri de stoc anulate;
- produse în stare de folosință, comercializate la pret redus”.
Astfel, în cazul în care structurile care practică vânzări în regim de outlet compară preţurile de vânzare cu preţul de magazin de fabrică al producatorului sau cu preţul de catalog sau cu un alt preţ de referinţă echivalent, acestea vor trebui să ofere informaţii clare, lizibile şi uşor de indentificat cu privire la preţul de referinţă utilizat pentru comparaţie.
Iar în cazul în care produsul nu a fost expus spre vânzare în perioada ultimelor 30 de zile în structurile care practică vânzări în regim de outlet, prețul anterior îl reprezintă pretul de magazin de fabrică al producatorului sau pretul de catalog, dovedit cu documente justificative.
Desigur, proiectul vine și cu amenzi pentru cei care nu vor respecta cerințele privind prețurile afișate în cazul reducerilor: vorbim de amenzi între 7.000 și 35.000 de lei, proiectul oferind și o listă de criterii ce vor fi aplicate pentru a stabili dimensiunea amenzii.
Totodată, actuala amendă pentru nerespectarea regulilor din HG privind indicarea prețului de vânzare și a prețului pe unitatea de măsură (500 - 2.500 de lei) va fi și ea majorată prin viitoarea ordonanță: amenda nouă va fi între 1.000 și 5.000 de lei.
Atenție! Prevederile proiectul de OG trebuie adoptate de Guvern, iar ordonanța va intra în vigoare la 28 mai 2022.