„Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită Ministerului Finanțelor elaborarea unei note de orientare / note de bune practici care să clarifice faptul că diurna plătită de firmele de transport rutier internațional conducătorilor auto nu face subiectul reîncadrării ca venituri de tip salarial.
Controalele realizate în ultimele luni la firme de transport rutier, care au avut ca și consecință reîncadrarea diurnei ca venit de natură salarială, produc o îngrijorare maximă în rândul firmelor de transport rutier din România, mai ales în lipsa unor informații publice transparente clare, care să constituie o referință neinterpretabilă, atât pentru agenții de control, dar și pentru firmele controlate”, a transmis azi UNTRR, care a subliniat totodată că autorităților ar trebui să nu le scape din vedere contribuția masivă a transportului internațional de mărfuri la exportul de servicii, dar și că industria este afectată serios de impactul pandemiei de COVID-19, precum și de noul pachet de măsuri normative adoptate la nivel european anul trecut.
Uniunea cere celor de la Finanțe să clarifice care sunt situațiile în care diurna ar putea fi totuși reîncadrată și face trimitere la firmele de plasare de forță de muncă, acolo unde numărul șoferilor angajați e cu mult mai mare decât numărul autovehiculelor operate, firme care, în mod evident, nu ar putea fi calificate ca fiind de transport internațional.
Potrivit Legii nr. 16/2017, personalului care efectuează operațiuni de transport internațional, fiind trimis să lucreze pentru o perioadă de timp limitată pe teritoriul unui stat membru, altul decât România, sau pe teritoriul Confederației Elvețiene și care nu se află în situația detașării sau punerii la dispoziție de către un agent de muncă temporară, i se aplică prevederile din Codul muncii referitoare la delegare - mai exact, angajații au dreptul la indemnizația de delegare („Salariatul delegat are dreptul la plata cheltuielilor de transport și cazare, precum și la o indemnizație de delegare, în condițiile prevăzute de lege sau de contractul colectiv de muncă aplicabil”, potrivit art. 44 din Codul muncii).
În urmă cu ceva vreme, un expert contabil explica pentru redacția avocatnet.ro care e situația diurnelor pentru transportul internațional (în acest material).
„De regulă, conducătorul auto nu are un loc de muncă fix, el fiind un salariat mobil. Există astfel de situații, în care, pentru realizarea sarcinilor de serviciu sunt necesare deplasări la locurile de muncă, aflate în locații diferite dispersate teritorial (asa cum sunt enumerate în Contractul de muncă la lit. D pct.2). În acest caz, salariatului nu i se va acorda diurna neimpozabilă întrucât aceste deplasări nu sunt determinate de delegare, ci de exercitarea atribuțiilor de serviciu la locul de muncă. Prin urmare, conducătorul auto are dreptul la diurna neimpozabilă în limita a 2,5 ori nivelul stabilit pentru instituțiile publice în perioada în care locul muncii prevăzut în contractul individual de muncă este modificat prin delegare.
Acordarea diurnei conducătorilor auto într-o manieră fiscală clară, ca și suma neimpozabilă presupune în fapt existența unei situații de delegare și acest lucru este dovedit cu documente (decizie de delegare), astfel încât să rezulte că diurna este acordată pe durata modificării locului muncii prevăzut de contractul individual de muncă. Faptul că art. 9 din Legea 16/2017 precizează că acei conducători auto care nu se află în detașare transnațională beneficiază de drepturile prevăzute de delegare, nu exclude faptul că, înainte de toate, acei conducători auto la care se face referire, e necesar realmente să se afle într-o situație de delegare, atunci când nu sunt detașați transnațional”, explica Vera Constantin, expert contabil, în 2019.
Reîncadrarea diurnei aduce firmele de transport în faliment
„Industria de transport rutier de mărfuri nu a inclus în costurile de operare taxarea diurnei, astfel că nu se află în situația în care să fi încasat sume de bani pentru aceasta.
Reîncadrarea «diurnei» ca venit salarial și taxarea retroactivă închide firmele de transport rutier. Avem solicitarea de a verifica dacă există vreun caz în care firmele sancționate au plătit și au continuat activitatea, și procentual câte firme în această situație s-au închis și câte au continuat – fără cele care au beneficiat de amnistie fiscală.
Având în vedere prevederile Pachetului Mobilitate 1 privind aplicarea directivei detașării din 2 februarie 2022 pentru operațiunile de cabotaj și pentru cele de cross-trade peste numărul exceptat (2 operațiuni), totuși diurna va continua să fie utilizată pentru transporturile bilaterale dintre România și alte state membre UE, dar și pentru orice alte operațiuni de transport rutier internațional de mărfuri din afara UE.
Astfel, UNTRR solicită Ministerului Finanțelor Publice elaborarea și publicarea unei note de orientare / note de bune practici care să clarifice situațiile în care diurna plătită de firmele de transport rutier internațional conducătorilor auto nu face subiectul reîncadrării ca venituri de tip salarial, și, de asemenea, situațiile în care poate face acest subiect – cazuri întâlnite la firme de plasare de forță de muncă, cu un număr de șoferi de zeci sau sute de ori mai mare decât numărul de autovehicule licențiate și operate, ceea ce nu reprezintă profilul firmelor de transport rutier internațional de mărfuri”, a subliniat Uniunea.