Acordarea talonului mov de pensie în format electronic va fi făcută doar celor care o cer, în mod expres, Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP), potrivit unei legi care a intrat în vigoare de astăzi, dar care necesită modificări ale normelor de aplicare ale legii pensiilor, care trebuie elaborate până în februarie 2022.
Legea 270/2021, publicată vineri în Monitorul Oficial și care a intrat în vigoare de astăzi, stabilește că CNPP va oferi pensionarilor cuponul de pensie în format electronic, doar dacă beneficiarii care primesc pensia în cont curent sau cont de card solicită acest lucru printr-o cerere.
Transmiterea talonului mov în format electronic se va face fie pe e-mail, fie în contul online deschis în portalul CNPP.
Aceeași lege stabilește că
talonul mov va fi acordat atât în format electronic, cât și în format fizic, primit prin serviciile oferite de Poșta Română, amândouă documente având aceeași însemnătate juridică.
Pentru a se aplica efectiv, legea are nevoie de unele modificări ale normelor de aplicare ale Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, ce au ca termen de actualizare data de 13 februarie 2022.
"
Documentul de informare (...), în format electronic, este acceptat ca document valid în relația cu toate instituțiile și autoritățile publice. Instituțiile și autoritățile publice care îl solicită nu vor condiționa oferirea de informații sau de servicii de prezentarea documentului în format fizic", scrie în Legea 270/2021.
Așadar, talonul mov transmis pensionarilor în format electronic va putea fi folosit în relația cu toate autoritățile și instituțiile publice, fără a mai fi nevoie de oferirea acestui talon în format fizic.
Reamintim faptul că într-un
comunicat de presă publicat în martie pe site-ul Ministerului Muncii se menționa că toți pensionarii care încasează pensia prin bancă primesc deja aceste taloane mov prin poștă. În acest sens, Raluca Turcan, ministrul muncii, a avut “
o discuție clară cu Poșta Română, care nu respectă de 15 ani o obligație contractuală: în baza unui contract existent și a unei plăți de aproape 5 milioane de lei să ducă, lunar, taloanele mov pe care trebuie să le primească cei 2,3 milioane de titulari”.
În comunicatul de presă citat se indica faptul că, înainte, între 2% și 10% dintre taloanele ce trebuiau distribuite la domiciliu pensionarilor care își primesc banii din pensie prin bancă erau returnate caselor de pensii și nu ajungeau la aceștia. Acest lucru se întâmpla cu toate că între Poșta Română și casele de pensii există o convenție-cadru, valabilă de 15 ani, în baza căreia acest serviciu de distribuție a taloanelor era achitat. Concret, deși CNPP plătea 2,15 lei pentru distribuirea fiecărui talon mov și banii pentru livrarea taloanelor se încasau, Poșta Română lăsa, lunar, aproximativ 30.000 de taloane nedistribuite. În consecință, pentru că nu primeau taloanele la domiciliu, pensionarii erau nevoiți să le ridice ulterior de la ghișeele caselor de pensii.
Conform legislației,
toți pensionarii trebuie să primească taloane de pensie, acestea fiind de două tipuri: de culoare roșie și de culoare mov. Cei care își încasează drepturile de pensie la domiciliu primesc talonul de culoare roșie, care reprezintă documentul de plată. Pe de altă parte, celor care își primesc pensia prin bancă li se emite talonul de culoare mov, ca document de informare cu privire la sumele ce le-au fost transferate în cont.
Conform site-ului CNPP, la momentul actual, taloanele de pensii se trimit la domiciliul pensionarului, indiferent de modalitatea de plată a pensiei, și nu pot fi înmânate decât titularului, sub semnătură, prin prezentarea cărţii de identitate sau mandatarului desemnat prin procură specială, pentru a se evita astfel folosirea datelor de pe cuponul de pensie sau chiar a cuponului de către alte persoane în scopuri oneroase.
Comentarii articol (40)