Directiva nr. 1998/27/EC reglementeazã anumite proceduri de aparare a intereselor colective ale consumatorilor, interese ce sunt definite ca fiind scopul, a doi sau mai mulþi consumatori care nu sunt constituiþi in asociaþii, care urmareste recunoaºterea unui drept prevãzut de lege ce a fost încãlcat prin savarsirea unei fapte ilicite de cãtre un agent economic.
O astfel de reglementare nu este prevazuta de legislaþia actuala, reprezentând un element de noutate, in prezent fiind prevazut doar modul in care, consumatorii se pot adresa autoritatilor statului, in mod individual sau in grup constituit ca asociatie, in scopul recunoasterii drepturilor lor legitime.
Prezenta hotãrâre acorda dreptul organizaþiilor abilitate dintr-un Stat Membru ale cãrui interese colective ale consumatorilor au fost încãlcate de a sesiza autoritatile competente din România in vederea demarãrii demersurilor necesare in vederea inlaturarii si încetãrii faptei ilicite, in anumite situaþii cum ar fi:
- fapta ilicita a fost savarsita pe teritoriul României;
- agentul economic ce se face vinovat de savarsirea unei astfel de fapte ilicite isi are sediul in România.
Este stabilit de asemenea cadrul in care organizaþiile abilitate in sesizarea savarsirii unei fapte ilicite pot sa isi desfasoare activitatea in vederea stopãrii activitatilor si practicilor ilicite, in vederea creºterii gradului de protecþie a intereselor colective ale consumatorilor si imbunatatirea raporturilor juridice dintre consumatori si agenþii economici.
Posibilitatea consumatorilor de a se adresa autoritarilor competente ale administraþiei publice si instanþelor de judecata in vederea recunoaºterii unor drepturi individuale reglementate de lege, a impus, in vederea simplificãrii si accelerãrii procedurilor administrative de cercetare si soluþionare a petiþiilor, crearea unei proceduri speciale prin care consumatorii isi pot revendica interesele colective lezate de cãtre unii agenþi economici.
Implicarea organizaþiilor neguvernamentale ale consumatorilor in apãrarea intereselor colective ale consumatorilor din România este impusa ca o necesitate imperativa subliniata in Raportul de Tara 2003 al Comisiei Europene, la Capitolul 23 – "Protecþia Consumatorilor si a Sanatatii".
Fata de cele menþionate anterior, Autoritatea Naþionala pentru Protecþia Consumatorilor va supune spre aprobare prezentul proiect de act normativ.
privind unele modalitati de încetare a practicilor ilicite in domeniul protecþiei intereselor colective ale consumatorilor
În temeiul art. 108 din Constituþia României, republicatã, ºi al art. 8 din Ordonanþa Guvernului nr. 21/1992 privind protecþia consumatorilor, republicatã, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare,
Art.1
Prezenta Hotãrâre are ca scop stoparea activitatilor si practicilor ilicite in vederea creºterii gradului de protecþie a intereselor colective ale consumatorilor si imbunatatirea raporturilor juridice dintre consumatori si agenþii economici.
Art.2
In sensul prezentei hotãrâri, urmãtoarele expresii se definesc astfel:
a) fapta ilicita - orice acþiune sau inacþiune prin care sunt încãlcate dispoziþiile actelor normative, care reglementeazã protecþia drepturilor consumatorilor si care afecteaza interesele colective ale acestora, prevãzute in anexa la prezenta Hotarare;
b) interes colectiv – scopul, a doi sau mai mulþi consumatori, care urmareste recunoaºterea unui drept prevãzut de lege ce a fost încãlcat prin savarsirea unei fapte ilicite de cãtre un agent economic;
c) autoritati competente – autoritatile publice abilitate prin actele normative in vigoare sa supravegheze si sa sancþioneze cazurile de incalcare a drepturilor consumatorilor;
d) organizaþii abilitate - organizaþii neguvernamentale ale consumatorilor, care au drept scop protejarea intereselor colective ale consumatorilor împotriva faptelor ilicite, ale caror atributii sunt reglementate de art,. 31 si art. 38 din OG nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 3
(1) Autoritatile competente in primirea si soluþionarea petiþiilor ce sunt formulate de cãtre consumatori prin intermediul organizaþiilor abilitate, referitoare la savarsirea de fapte ilicite prin care sunt afectate intersele colective ale consumatorilor, sunt menþionate in anexa.
(2) Soluþionarea sesizãrilor cu privire la savarsirea unor fapte ilicite se realizeazã potrivit dispoziþiilor Ordonantei Guvernului nr. 27/2002 privind reglementarea activitatii de soluþionare a petiþiilor, cu modificãrile si completãrile ulterioare.
(3) In cazul in care autoritatile competente constata încãlcarea dispoziþiilor legale vor dispune masurile prevãzute de lege, in vederea stopãrii, limitãrii sau inlaturarii efectelor produse prin fapta ilicita. Nerespectarea masurilor dispuse de autoritatile competente, se sanctioneaza conform dispoziþiilor stabilite in actele normative ce reglementeazã domeniul de activitate încãlcat prin fapta ilicita
(4) In vederea stopãrii, limitãrii sau inlaturarii efectelor produse printr-o fapta ilicita, informarea consumatorilor se va realiza ori de cate ori se impune, prin orice mijloc de informare a opiniei publice, inclusiv prin publicitate sau prin presa scrisa. Modalitatea de informare se va concretiza prin publicarea deciziei autoritatii publice, in tot sau in parte, si stabilirea modului in care urmeazã sa se realizeze ori publicarea pe cheltuiala contravenientului a unuia sau mai multor anunþuri rectificative cu fixarea conþinutului si a modului de difuzare si/sau publicare
Art. 4
Prezenta hotãrâre se aplica numai cu respectarea dispozitiilor dreptului internaþional privat in ceea ce priveste legea aplicabila, fiind incidente, fie dispoziþiile legale din statul membru in care a fost savarsita fapta ilicita, fie dispozitiile legale existente in statul membru in care s-au produs efectele faptei ilicite.
Art.5
(1) In cazul in care interesele colective ale consumatorilor dintr-un Stat Membru al Uniunii Europene sunt lezate prin fapte ilicite savarsite pe teritoriul României sau autorul acesteia isi are sediul in România, organizaþiile abilitate din acel stat au posibilitatea de a sesiza autoritatile competente din România in preluarea si soluþionarea sesizãrilor. Sesizarea va fi insotita de lista organizaþiilor abilitate din acel stat, fapt ce face dovada capacitatii lor de a sesiza autoritatile competente.
(2) In vederea stopãrii activitatilor si practicilor ilicite îndreptate împotriva intereselor colective ale consumatorilor survenite la nivelul Statele Membre ale Uniunii Europene, la solicitarea organizaþiilor abilitate din România, lista ce va cuprinde numele si scopul acestor organizaþii, va fi comunicata Comisiei Europene.
ART. 6
(1) O organizaþie abilitata a unui stat Stat Membru al Uniunii Europene care reprezinta interesele colective ale consumatorilor lezate de cãtre un agent economic din România, înainte de a sesiza autoritatea competenta cu atribuþii in domeniul protecþiei consumatorilor spre dispunerea masurilor impuse in vederea stopãrii faptei ilicite, se va adresa persoanei ce se face vinovata de savasirea faptei ilicite precum si organizaþiei abilitate din Romania, potrivit prezentei hotarari, pentru încetarea practicilor ilicite.
(2) In situaþia in care fapta ilicita nu înceteazã in termen de 14 zile calendaristice de la data la care s-a adresat persoanei ce se face vinovata de savarsirea faptei ilicite, organizaþia respectiva al carei interes colectiv a fost vãtãmat, se va adresa autoritatii competente cu atribuþii in domeniul protecþiei consumatorilor, stabilita prin actele normative menþionate in anexa.
Art. 7
Prevederile prezentei hotãrâri nu îngrãdesc dreptul consumatorilor de a formula plângeri si sesizãri in apãrarea intereselor lor individuale si nici dreptul asociaþiilor de protecþie a consumatorilor de a acþiona potrivit prevederilor legale in vigoare.
Art. 8
Dispoziþiile privind publicitatea si teleshoppingul din domeniul de competenta al autoritatilor publice ce nu sunt in subordinea Guvernului si care aduc atingere intereselor colective ale consumatorilor, pot fi reglementate prin act administrativ al conducãtorului autoritatii respective, in vederea creºterii gradului de protecþie a intereselor colective ale consumatorilor.
Art. 9
Prezenta hotarare transpune Directiva nr DIRECTIVA 98/27/EC a Parlamentului European si a Consiliului, din 19 mai 1998 privind actiuni in incetarea practicilor ilicite in materie de protectia intereselor consumatorilor, publicata in Jurnalul Oficial al Comunitãþilor Europene (JOCE) nr. L166/51 din 11 iunie 1998.
Art. 10
Prezenta hotãrâre intra in vigoare la 01.01.2007.
ANEXA
Reglementarile legale care intra sub incidenta de art. 1:
Nr.crt Dispozitiile legale Autoritatile publice competente
1. Legea nr. 148/2000 privind publicitatea, cu modificãrile si completãrile ulterioare • Autoritatea Naþionala pentru Protecþia Consumatorilor
- Consiliul Concurentei
- Ministerul Sanatatii
- Consiliul Naþional al Audiovizualului
- Autoritatile Administratiei Publice Locale
2. Legea nr. 12/1990 privind protejarea populatiei impotriva unor activitati comerciale ilicite, cu modificarile si completarile ulterioare.
- Autoritatile Administratiei Publice Locale
- Garzii financiare,
- Ministerul Administratiei si Internelor
3. Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive in contractele încheiate intre comercianþi si consumatori modificat prin Legea nr. 65/2002
- Autoritatea Naþionala pentru Protecþia Consumatorilor
- Autoritatile Administratiei Publice Locale
4. Legea nr. 365/2002 privind comerþul electronic, cu modificarile si completarile ulterioare • Autoritatea de Reglementare in Comunicaþii si Tehnologia Informaþiei,
- Ministerul Administratiei si Internelor
5. Legea nr. 504/2002 – legea audiovizualului • Autoritatea Naþionala de Reglementare in Comunicaþii
Consiliul Naþional al Audiovizualului
6. Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.152/1999 privind produsele medicamentoase de uz uman. • Ministerul Sanatatii
7. Ordonanta Guvernului nr. 107/1999 privind activitatea de comercializare a pachetelor de servicii turistice, aprobat cu modificãri si completãri prin Legea nr. 631/2001
- Autoritatea Naþionala pentru Protecþia Consumatorilor
- Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului
8. Ordonanta Guvernului nr.130/2000 privind regimul juridic al contractelor la distanta, aprobata prin Legea nr. 51/2003
- Autoritatea Naþionala pentru Protecþia Consumatorilor
9. Ordonanta Guvernului nr. 106/1999 privind contractele încheiate in afara spatiilor comerciale, aprobata prin Legea nr. 60/2002
- Autoritatea Naþionala pentru Protecþia Consumatorilor
10. Regimul juridic al contractelor care prevad dobandirea direct sau indirect a unui drept real asupra unuia sau mai multor imobile pe timp limitat
- Autoritatea Naþionala pentru Protecþia Consumatorilor
11. Regimul juridic al contractelor de credit pentru consum destinate consumatorilor, persoane fizice • Autoritatea Naþionala pentru Protecþia Consumatorilor
- Banca Nationala a Romaniei
- Alte autoritati competente abilitate prin lege.
12. Reglementarilor privind protecþia consumatorilor la încheierea si executarea contractelor la distanta a serviciilor financiare
- Autoritatea Naþionala pentru Protecþia Consumatorilor
Comentarii articol (0)