Ghidul de utilizare a aplicației OSS, publicat luni de ANAF, conține instrucțiuni pas cu pas pentru firmele care fac comerț online de bunuri în UE către consumatori și care optează pentru a se înregistra în sistemul OSS pe site-ul Fiscului astfel încât să declare și să plătească online TVA-ul aferent bunurilor și serviciilor comercializate.
Acest ghid include toți pașii pe care firmele trebuie să îi urmeze după autentificarea în sistemul OSS, pentru o utilizare mai facilă a sistemului.
Deși folosirea OSS este opțională, cei care nu vor opta pentru acest sistem vor fi dezavantajați, în sensul că vor depune deconturi și vor face plăți în fiecare stat. Astfel, dacă nu folosesc aplicația OSS, din 1 iulie, firmele vor trebui să aibă cod de TVA în fiecare țară din UE către care vând. Important e și că, odată ce contribuabilul s-a înscris să utilizeze OSS, va trebui să folosească sistemul pentru toate tranzacțiile ce intră sub incidența sa.
„Începând cu 1 aprilie 2021, portalul www.anaf.ro oferă posibilitatea înregistrării electronice în sistemul One Stop Shop – OSS (Regim special de TVA).
În conformitate cu prevederile Directivei TVA nr. 112/2006 referitoare la implementarea «pachetului TVA privind comerțul electronic», de la data de 1 iulie 2021 întregul sistem OSS va deveni operațional, facilitând companiilor declararea electronică și plata taxei pe valoarea adăugată (TVA) aferentă anumitor categorii de bunuri și servicii B2C (Business-to-Consumer).
Utilizarea sistemului este opțională, simplificarea constând în faptul că sistemul oferă oportunitatea ca respectivele companii să nu se mai înregistreze și să declare TVA în fiecare dintre statele membre UE în care datorează TVA, dar să beneficieze de servicii electronice pentru îndeplinirea acestor obligații prin intermediul Statului Membru de Identificare”, a transmis ANAF într-un comunicat publicat recent.
OSS este un sistem electronic care simplifică până la 95% din obligațiile privind TVA pentru vânzătorii de bunuri și servicii către consumatorii din întreaga UE, deoarece le permite înregistrarea în scopuri de TVA prin mijloace electronice într-un singur stat membru pentru toate vânzările la distanță de bunuri intra-UE și pentru furnizarea de servicii de companii către consumatori și, astfel, evitarea înregistrării in scopuri de TVA în mai multe state membre, declararea și plata TVA datorată pentru toate aceste livrări de bunuri și servicii într-o singură declarație trimestrială de TVA în format electronic, precum și colaborarea cu administrația fiscală a propriului stat membru și în propria limba, chiar dacă vânzările lor sunt transfrontaliere, așa cum explică cei de la Comisia Europeană (îndrumări de la CE privind noile reguli de TVA în materia comerțului electronic intracomunitar).
„În practică, o persoană impozabilă care este înregistrată în regimul special de TVA OSS într-un stat membru UE (statul membru de identificare) va transmite electronic declarații de TVA OSS în care sunt detaliate livrările care pot fi declarate în sistemul respectiv OSS împreună cu TVA datorată. Declarația TVA este transmisă trimestrial în schema UE și schema non-UE și lunar în schema de import. Aceste declarații de TVA OSS sunt apoi transmise de către statul membru de identificare către statele membre de consum corespunzătoare printr-o rețea de comunicații securizată. Ulterior, statul membru de identificare efectuează si transferul catre statul membru de consum a platii TVA cuvenite, incasata de la contribuabil.
Declarația de TVA OSS nu înlocuiește declarația de TVA pe care o persoană impozabilă trebuie să o depună în temeiul obligațiilor sale interne de TVA”, a explicat ANAF în comunicatul amintit.