Vorbim, mai exact, de Legea nr. 69/2022, apărută azi în Monitorul Oficial nr. 321, și prin care se va modifica semnificativ Legea nr. 8/1996 pentru transpunerea prevederilor introduse prin Directivele Europene nr. 789/2019 şi 790/2019 (așa-numita Directivă Copyright) - acestea privesc principalele modificări pe care dinamica continuă a drepturilor de autor le-a adus în materia transmisiilor online şi a retransmisiilor programelor de televiziune şi radio, precum și în materia pieței unice digitale. România fusese deja pusă în întârziere cu privire la transpunerea textelor din directive.
În primul rând, în Legea drepturilor de autor vor intra numeroase concepte noi: serviciul online auxiliar, retransmisia, mediu gestionat, extragerea textului şi a datelor, publicaţie de presă, editor de publicații de presă, serviciu al societăţii informaţionale sunt doar câteva dintre exemple.
Din noua lege, aflăm, de pildă, că pe lângă actualele drepturi ale autorului operei, prevăzute la art. 13 din lege, se va alătura și dreptul de a autoriza/interzice retransmisia operei sale.
La articolul privind comunicarea publică a operelor apare principiul țării de origine în cazul programelor radio, de televiziune, de știri și actualități și producțiilor proprii finanțate integral de organul de radiodifuziune.
Prin noua lege se aduce un nou mecanism de revocare a licenţelor acordate, prin care autorul sau artistul să aibă dreptul de a revoca integral sau parţial licenţa sau transferul de drepturi, în caz de neexploatare a respectivei opere sau a altui obiect protejat.
De asemenea, se va permite, fără a constitui o încălcare a dreptului de autor și fără ca persoana care deține acest drept să fie remunerată sau să își dea acordul:
- reproducerea și extragerea de text și de date, efectuată de către organizațiile de cercetare și de instituțiile de conservare a patrimoniului cultural, în scopuri de cercetare științifică, din opere sau alte obiecte protejate, la care au acces în mod legal; dar și
- utilizările digitale ale operelor și ale altor obiecte protejate, inclusiv în mediul online și cel transfrontalier, în măsura justificată de scopul necomercial urmărit, în scopul unic de ilustrare didactică.
Potrivit definiției din cadrul proiectului, "extragerea textului şi a datelor" va însemna "orice tehnică analitică automatizată care vizează analizarea textului şi a datelor în formă digitală pentru a genera informaţii precum modele, tendinţe şi corelaţii, fără însă a se limita la acestea".
În plus, cei care au primit o licenţă sau cărora le-au fost transferate drepturile de exploatare ori succesorii acestora, acolo unde este cazul, vor avea obligaţia, faţă de autori, să le prezinte informaţii privind exploatarea operelor și a interpretărilor sau execuțiilor acestora, în funcție de particularitățile fiecărui sector.
De asemenea, retransmisia programelor va trebui să fie autorizată de către titularii care deţin dreptul exclusiv de comunicare către public, iar aceștia vor avea, potrivit proiectului, dreptul de a acorda sau de a refuza autorizarea pentru o retransmisie.
Potrivit definiției din cadrul noii legi, "extragerea textului şi a datelor" înseamnă "orice tehnică analitică automatizată care vizează analizarea textului şi a datelor în formă digitală pentru a genera informaţii precum modele, tendinţe şi corelaţii, fără însă a se limita la acestea".
În plus, cei care au primit o licenţă sau cărora le-au fost transferate drepturile de exploatare ori succesorii acestora, acolo unde este cazul, vor avea obligaţia, faţă de autori, să le prezinte informaţii privind exploatarea operelor și a interpretărilor sau execuțiilor acestora, în funcție de particularitățile fiecărui sector.
Potrivit actului menționat, se prevede ca, în situaţia în care apar anumite dispute, părţile implicate să poată recurge la mediere, în vederea soluţionării mai rapide a acestora, cum ar fi în cazul litigiilor ce vizează furnizorii de servicii online de partajare de conținut.
În egală măsură, noua lege introduce şi o serie de reglementări cu privire la editorii publicațiilor de presă. Înainte de toate, editorul de publicații de presă e definit ca „furnizor de servicii la inițiativa, pe răspunderea editorială și sub supravegherea căruia este publicată, în orice formă de mass-media, scrisă sau online, o publicație de presă”.
Astfel, prin viitoarea lege, editorii de de publicații, pentru propriile publicați de presă, vor intra în rândul celorlalți titulari ai drepturilor conexe dreptului de autor și li se va da acestora dreptul patrimonial exclusiv de a autoriza sau de a interzice utilizarea online a propriilor publicații de presă de către prestatorii de servicii ai societății informaționale. Vor exista, desigur, potrivit aceluiași document, și o serie de excepţii de la acest drept exclusiv.
Așadar, editorii de presă nu vor putea interzice folosirea materialelor lor în următoarele cazuri:
- la folosirea publicațiilor de presă în scop privat sau necomercial de către utilizatori individuali;
- în situația introducerii de legături către pagini de internet, precum și în cazul raportării în publicațiile de presă a unor simple fapte sau
- în situația folosirii unor cuvinte individuale sau a unor extrase foarte scurte, de cel mult 120 de caractere, dintr-o publicație de presă, în măsura în care nu afectează eficacitatea acelei publicații în sensul că folosirea extraselor respective nu duce la înlocuirea publicației de presă sau nu determină publicul să nu o mai acceseze.
Dacă nu vor respecta prevederile legale, se prevede în mod expres că aceștia vor răspunde, în cazul săvârşirii de acte neautorizate de comunicare publică, inclusiv pentru punerea la dispoziția publicului a operelor protejate prin drept de autor sau a altor obiecte protejate. Excepție fac cei care demonstrează că au depus toate eforturile pentru obținerea respectivei autorizații și care au acționat totodată cu promptitudine și diligență în momentul primirii unei notificări din partea titularilor drepturilor în cauză.
Nu în ultimul rând, noua lege cuprinde şi obligația furnizorilor de servicii online de partajare de conținut de a institui un mecanism eficace şi rapid de soluţionare a plângerilor în domeniu, care să fie disponibil pentru utilizatorii serviciilor acestora în caz de litigii și care are drept scop soluţionarea rapidă şi eficientă a eventualelor dispute apărute în legătură cu utilizarea operelor partajate.