Intenția ca firmele să se înregistreze obligatoriu în Spaţiul Privat Virtual (SPV) al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), iar comunicarea cu Fiscul să se facă exclusiv online poate fi problematică, mai ales din perspectiva implementării, au subliniat marți doi dintre liderii EY România, în cadrul unei conferințe de fiscalitate organizate de avocatnet.ro.
Conferința de fiscalitate avocatnet.ro, ediția mai 2021, a avut loc online și a acoperit o sferă largă de subiecte privind inspecția fiscală și analiza de risc fiscal, dezbătute de doi specialiști din domeniul fiscal. Este vorba de
Georgiana Iancu, Partener Coordonator al Departamentului de Impozite Indirecte al EY România și de
Emanuel Băncilă, Partener & Liderul practicii de dispute și litigii fiscale Radu și Asociații SPRL (firma de avocatură corespondentă EY România).
În cadrul conferinței a fost abordat și subiectul privind
proiectul de OUG pus recent în dezbatere publică de MF, potrivit căruia toate persoanele juridice şi persoanele fizice autorizate vor fi obligate să se înregistreze în SPV. Conform acestui document propus de Finanțe, comunicarea cu ANAF ar urma să aibă loc strict online, fără ca documentele tipărite, depuse în format fizic la sediile Fiscului, să mai fie luate în considerare.
Pe această temă, “
există situații în care comunicarea electronică cu ANAF-ul este de un real folos”, a subliniat Georgiana Iancu, în timp ce, spune specialista, avem și situații în care SPV-ul nu acoperă toate aspectele pe care ar fi necesar să le vizeze.
Astfel, făcând referire la proiectul care propune ca ANAF-ul să comunice exclusiv online cu toți contribuabilii, specialista punctează că
orice demers care ar facilita comunicarea cu Fiscul ar fi binevenit, cu mențiunea că “această măsură (...) ar trebui să fie implementată astfel încât să ajute”. De foarte multe ori însă, lucrurile sunt dificil de pus în practică într-o formă care să fie realmente de ajutor pentru contribuabili, avertizează Partenerul EY România.
În egală măsură, avocatul Emanuel Băncilă a precizat, pe tema comunicării exclusiv online cu Fiscul, prin SPV, că, “
[î]n principiu, intenția este una bună, problemele sunt cu implementarea”, în contextul în care momentul comunicării unor decizii de impunere către contribuabili și dovada comunicării acestora sunt foarte importante pentru că aceste acte fiscale pot avea consecințe importante pentru companii. În acest sens, specialistul a amintit de o decizie a Curții Constituționale a României (CCR), dată în contextul în care “
ANAF făcea comunicări prin publicitate, în loc să le facă prin (…) scrisori cu confirmare de primire. Vorbim de existența unei semnături a celui căruia i se adresează respectivul act fiscal”. În situația menționată, CCR a decis, potrivit lui Emanuel Băncilă, că prima dată trebuie epuizată această formă de comunicare
(cu confirmare de primire - n. red.) și, doar în situația în care persoana căreia i s-a adresat acel document nu este de găsit la respectiva adresă, se poate apela la publicarea documentului respectiv.
“
Cu alte cuvinte, ANAF a căutat tot timpul o modalitate să-și ușureze munca, lucru cu care și noi suntem de acord. Singura problemă este că (...), în domeniul digital, singura modalitate în care se poate asigura o comunicare fără dubiu este cea a unei semnături electronice”, atrage atenția Emanuel Băncilă.
Așadar, avocatul subliniază că,
în momentul în care un document este publicat în SPV, trebuie să existe garanția faptului că respectivul contribuabil a luat la cunoștință acea comunicare. Iar acest aspect este, potrivit specialistului, dificil de implementat, mai ales că,
în SPV-ul actual, găsim încă foarte multe situații în care nu se poate face o astfel de dovadă.
“
S-a publicat în SPV documentul cu numărul, semnătură și ștampilă” este, în acest moment, răspunsul ANAF-ului atunci când un contribuabil solicită dovada comunicării unei decizii de impunere ceea ce, spune Emanuel Băncilă, nu reprezintă o dovadă incontestabilă a faptului că s-a făcut o comunicare.
Așadar,
comunicarea prin SPV e o soluție bună, "cu condiția să acopere toate ipotezele posibile de comunicare între ANAF și contribuabil”. Însă, având în vedere consecințele, care pot, în unele cazuri, chiar să blocheze activitatea unui contribuabil, trebuie să existe, din prisma comunicării unui document de către Fisc, garanția, din punct de vedere tehnic, că acel document a fost integral comunicat contribuabilului, concluzionează coordonatorul practicii de dispute și litigii fiscale al EY România.
Atenţie! Măsura privind comunicarea exclusiv online cu Fiscul este cuprinsă într-un proiect de OUG care nu se aplică încă. Documentul va trebui, mai întâi, să fie adoptat de Guvern şi apoi publicat în Monitorul Oficial. Prevederile actului normativ vor intra în vigoare la patru luni de la publicarea în Monitorul Oficial, în prima zi a lunii următoare trecerii acestui termen.