ACCES PREMIUM
De ce premium?
Recomandare avocați: Contractele de telemuncă ar trebui să conțină clauze de confidențialitate
Deşi legislaţia muncii prevede, mai nou, obligaţia salariaţilor aflaţi în telemuncă sau în munca la domiciliu de a respecta şi asigura confidenţialitatea documentelor pe care le utilizează în activitatea lor, specialiştii recomandă angajatorilor introducerea în relaţiile de muncă a unei clauze de confidenţialitate în care să detalieze ce informaţii nu trebuie divulgate de către salariaţi.
Articolul continuă mai jos
Obligaţia de confidenţialitate introdusă
OUG 36/2021, oficializată la începutul lunii, reprezintă
„ceva firesc şi se aplică în măsură în care se scot aceste informaţii din spaţiul angajatorului, însă nu este suficientă prevederea în sine. Este mai bine să existe o clauză de confidenţialitate la care să ne raportăm şi care să conţină acele recomandări de confidenţialitate”, a declarat
Silvia Opriş, avocat Partener, Radu Opriș SPARL, în cadrul
conferinţei avocatnet.ro din 18 mai legată de clauzele speciale ce pot fi introduse în contractul individual de muncă.
OUG 36/2021 stabileşte, printre altele, că:
- "salariaţii cu munca la domiciliu au obligaţia de a respecta şi de a asigura confidenţialitatea informaţiilor şi documentelor în timpul muncii la domiciliu" - prevedere introdusă în Codul muncii;
- telesariatul are obligaţia "să respecte şi să asigure confidenţialitatea informaţiilor şi documentelor utilizate în timpul desfăşurării activităţii de telemuncă" - prevedere introdusă în Legea 81/2018 privind reglementarea activităţii de telemuncă.
Adriana Radu, avocat Partener, Radu Opriș SPARL, recomandă ca
această clauză să fie introdusă într-un contract individual de muncă sau într-un act adiţional, pentru ca ea să fie agreată de ambele părţi. Menţionarea clauzei într-un regulament intern s-ar putea dovedi destul de dificilă deoarece acest document este destul de stufos şi informaţiei să nu i se acorde destulă atenţie din partea salariaţilor, dar şi pentru că, în funcţie de activitatea pe care o prestează în interiorul companiei sau de tipul de date la care are acces, unui salariat aflat în vârful piramidei organizatorice i se poate aplica alte obligaţii de confidenţialitate decât unul angajat nou-venit.
Nu trebuie uitat faptul că legislaţia în materie prevede şi plata unor daune pentru nerespectarea acestei obligaţii,
„[p]rin clauza de confidențialitate părțile convin ca, pe toată durata contractului individual de muncă și după încetarea acestuia, să nu transmită date sau informații de care au luat cunoștință în timpul executării contractului, în condițiile stabilite în regulamentele interne, în contractele colective de muncă sau în contractele individuale de muncă. Nerespectarea acestei clauze de către oricare dintre părți atrage obligarea celui în culpă la plata de daune-interese”, stă scris în Codul muncii.
Totuşi, înainte de a pune această clauză este foarte important ca angajatorul să analizeze şi
să stabilească care sunt informaţiile confidenţiale la care au acces salariaţii, neputând fi pusă o astfel de obligaţie la modul general, deoarece nu totul poate fi confidenţial.
Specialistele avertizează şi asupra faptului că angajatorii nu trebuie creadă că, o dată cu introducerea acestei obligaţii în relaţiile cu salariaţii, sunt acoperiţi de la acel moment încolo.
Reevaluarea clauzei de confidenţialitate cu fiecare salariat în parte trebuie să se facă ori de câte ori acestuia i se schimbă poziţia sau accesul la informaţiile ce ţin de firmă, dar în funcţie de evoluţia companiei.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)