ACTUALIZARE (29.05.2023): Deși proiectul de HG figura inițial ca fiind adoptat în lista publicată după ședința Guvernului din 1 martie 2023, acesta a fost înlăturat ulterior de acolo. Și nici n-a fost oficializat până acum. Vom reveni cu amănunte când apar informații noi pe subiect.
__________
Concret, proiectul de HG, care a ajuns la Guvern cu modificări față de forma inițială, va intra în vigoare în 30 de zile de la apariția în Monitorul Oficial. La această perioadă se va adăuga una de 60 de zile, astfel că entitățile publice vor avea un răgaz de 90 de zile pentru a modifica dosarele profesionale ale funcționarilor proprii.
„Autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia de a actualiza dosarele profesionale în conformitate cu prevederile prezentei hotărâri (proiectul de HG - n. red.), în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a acesteia. (...) Prezenta hotărâre intră în vigoare la 30 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I”, prevede documentul, care, ca să se aplice, mai trebuie doar oficializat.
Practic, vor fi înlocuite cu totul regulile actuale din HG 432/2004, actul normativ care se referă la dosarele profesionale ale funcționarilor publici. Comparând cele două documente, reiese că instituțiile și autoritățile publice vor trebui să adune noi informații despre funcționari, printre care se numără:
- numărul persoanelor aflate în întreținere (copiii minori, persoanele îngrijite sau întreținute);
- activitatea desfășurată în cadrul altor persoane juridice de drept public sau privat;
- cererea de menținere în activitate pentru cei care îndeplinesc condițiile pentru ieșirea la pensie;
- actele administrative de sancționare disciplinară;
- avizul psihologic eliberat pe bază de evaluare psihologică (însă acesta va trebui inclus ulterior în dosarul profesional - în trei luni de când devine obligatoriu de obținut).
În același timp, proiectul de HG cuprinde și modelele de formulare care vor figura în dosarele profesionale ale funcționarilor publici. Cu precizarea că formularele vor trebui întocmite în format electronic sau, dacă nu se poate, în format tipărit. Acum lucrurile stau altfel - majoritatea trebuie făcute pe hârtie și, doar dacă se poate, electronic. În plus, este precizat că, dacă o autoritate sau instituție folosește semnătura electronică, aceasta va întocmi dosarele profesionale în format electronic.
Pe deasupra, noul cadru legal al dosarelor profesionale va avea reguli actualizate pe partea de prelucrare a datelor personale, care se vor referi la respectarea Regulamentului general privind protecția datelor personale (sau GDPR, pe scurt).
„Orice activitate care implică prelucrarea datelor cu caracter personal, realizată în aplicarea dispozițiilor referitoare la conținutul și modalitatea de gestionare a dosarului profesional, precum și în legătură cu celelalte activități ale autorităților și instituțiilor publice desfășurate în scopul asigurării evidenţei funcţionarilor publici în cadrul acestora se realizează cu respectarea prevederilor legislației (...).
Conducătorii autorităţilor şi instituţiilor publice iau măsuri tehnice și organizatorice adecvate în vederea asigurării unui nivel de securitate corespunzător al datelor cu caracter personal respectând prevederile legislației privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date”, este explicat în proiectul de HG.
Orice încălcare a securității datelor personale va trebui notificată Autorității naționale de supraveghere din domeniul prelucrării datelor personale.
Atenție! Proiectul de HG se va aplica după ce este publicat în Monitorul Oficial.
Comentarii articol (2)