2006 a fost un an greu pentru retaileri. Pentru anul viitor insa, previziunile sint extrem de optimiste.
Dupa o scadere a pietei de retail cu aproximativ 10-15% in prima jumatate a anului in curs, retailerii se asteapta la o redresare a vinzarilor in ultima parte din 2006, mai ales pe seama produselor IT&C. Cu toate acestea, profitabilitatea pe intregul an va fi cel mult similara cu cea inregistrata in 2005.
Electrocasnicele scad, IT&C-ul se stabilizeaza
"2006 este anul cu scaderea cea mai mare din ultima perioada. Exista pierderi de profitabilitate", sustine Dan Ostahie, CEO Altex, liderul pietei de electronice, electrocasnice, IT&C si multimedia. Potrivit acestuia, compania pe care o conduce are ca obiective pentru anul in curs stabilizarea cifrei de afaceri la nivelul din 2005 si mentinerea cotei de piata. In 2005, Altex a avut o cifra de afaceri de 275 de milioane de euro, un profit cu 10% peste cel din 2004 si o cota de 30% dintr-o piata estimata la 850 de milioane de euro.
Potrivit lui Ostahie, vinzarile de electrocasnice albe (masini de spalat, frigidere) si negre (televizoare) au scazut cu aproximativ 20%, iar previziunile nu sint foarte optimiste. "Nu se vor redresa anul acesta", sustine CEO Altex. In schimb, IT&C-ul este pentru majoritatea companiilor din domeniu principalul motor de crestere, cu toate ca anul acesta se estimeaza ca vinzarile vor fi similare cu cele din 2005.
Evolutia pietiei schimba strategii
"In perioada 2003-2005 compania a mers in directia pietei. In 2006 vrem sa conducem piata si sa contribuim la cresterea ei. Iar primul semnal in acest sens l-am dat prin rebranding", mai spune Ostahie. Cit despre planurile de extindere, presedintele Altex nu are in vedere achizitionarea de noi companii. "In conditiile in care piata este in scadere nu vad necesitatea unor achizitii folosite de obicei pentru o crestere rapida si atunci cind piata este in crestere. Noi sintem in faza de definire a proceselor interne. Atit mediul concu-rential, cit si 2007 ne obliga sa ne organizam foarte bine pentru a putea face fata", explica Ostahie.
Compania va investi anul acesta aproximativ 20 de milioane de euro, expansiunea realizindu-se prin deschiderea de noi magazine de mari dimensiuni. Spre exemplu, in citeva zile se va deschide cel de-al 11-lea MediaGalaxy din tara, care este de altfel si cel mai mare. Situat in Bucuresti, in cadrul complexului Unirea Shopping Center, noul magazin va avea o suprafata de 6.000 de metri patrati. In ceea ce priveste magazinele Altex, Ostahie sustine ca anul acesta compania se va concentra mai mult pe modernizarea lor decit pe deschiderea unora noi.
Provocarea 2007
Anul viitor se anunta cresteri semnificative fata de 2006. "In a doua jumatate a anului viitor piata va incepe sa creasca", estimeaza Ostahie, potrivit caruia principalul motiv consta in faptul ca de anul viitor se vor elimina taxele vamale la importurile de produse electrice si electrocasnice din Asia.
Creditul se muta pe card
Conform datelor Altex, aproximativ 50% din achizitiile de electrice si electrocasnice sint luate pe credit. Dinamica este insa in scadere. In locul traditionalelor imprumuturi, romanii se obisnuiesc din ce in ce mai mult cu cardurile de credit. "Vinzarile prin card reprezinta aproximativ 10% din total, dar urmeaza ca acest procent sa creasca", apreciaza Ostahie. In 2006 se remarca o crestere a solicitarilor clientilor Altex si MediaGalaxy pentru cardurile de credit co-brand, fapt dovedit de numarul cardurilor emise, in crestere cu peste 36% fata de 2005.
Comentarii articol (0)