Însă companiile și PFA-urile care au de gând să ceară granturi de la stat, pentru acoperirea parțială a pierderilor din 2020 cauzate de pandemia de coronavirus, ar trebui să știe că în anumite situații le pot fi respinse solicitările. Le detaliez în continuare, în funcție de momentul la care pot interveni.
1. Neîndeplinirea criteriilor impuse de autorități.
La fel ca în cazul oricărui ajutor financiar venit de la stat, și pentru aceste granturi există anumite criterii de îndeplinit. Acesta este primul „zid” de care se poate lovi un potențial solicitant, iar procedura face referire la anumite criterii administrative și de eligibilitate.
Referitor la criteriile administrative (articolul 3 din procedură), se face referire, în esență, la potențialii beneficiari, care pot fi unitățile de cazare turistică (coduri CAEN 5510, 5520, 5530, 5590), unitățile de alimentație (coduri CAEN 5610, 5621, 5629, 5630), organizatorii de evenimente (cod CAEN 8230), agenții de turism (coduri CAEN 7911, 7912, 7990) și ghizii turistici (cod CAEN 7990). Aceștia trebuie să funcționeze legal.
De asemenea, beneficiarii trebuie să fie organizați ca întreprinderi înființate în baza Legii 31/1990, a Legii 1/2005, a OUG 6/2011, a Legii 301/2011 și a OUG 44/2008 (deci, sunt acceptate inclusiv PFA-urile, II-urile și IF-urile). Beneficiarii trebuie să fie întreprinderi autonome, partenere sau legate.
Referitor la criteriile de eligibilitate (tot la articolul 3), acestea se referă, în mare, la faptul că solicitanții nu trebuie să fie în dificultate (sau nu erau în dificultate la 31 ianuarie 2019, dar au intrat ulterior în dificultate din cauza pandemiei), nu trebuie să se afle în proces de restituire a unui ajutor de stat, nu trebuie să fie în insolvență la momentul înscrierii. Solicitanții trebuie să fi depus bilanțurile pe 2019 și 2020 și să-și mențină activitatea cel puțin șase sau 12 luni de la prima plată (perioada se stabilește în funcție de valoarea grantului).
Când intervine: după momentul înscrierii.
2. Nedepunerea situațiilor financiare anuale pe 2019 și 2020.
Depunerea bilanțurilor anuale este una dintre condițiile esențiale în funcție de care se acordă granturile. Evident, acest motiv de respingere a solicitării se aplică numai în cazul contribuabililor care sunt obligați, potrivit legislației, să depună situații financiare anuale.
Când intervine: după momentul înscrierii.
3. Netransmiterea clarificărilor solicitate de autorități.
După depunerea solicitării de ajutor de stat și a documentelor justificative aferente, autoritățile pot cere clarificări suplimentare.
Clarificările sunt cerute printr-o scrisoare transmisă în aplicația de înscriere, pentru care se transmite o notificare pe adresa de e-mail folosită de solicitant. Companiile și PFA-urile vor avea trei zile lucrătoare la dispoziție pentru a încărca în aplicație clarificările cerute, altfel solicitările le vor fi respinse.
Când intervine: după momentul înscrierii.
4. Dosarul de înscriere are probleme.
Mai precis, dacă în urma analizei documentației depuse de un solicitant (inclusiv dacă s-au depus clarificări suplimentare) se găsesc neconcordanțe sau se descoperă că informațiile nu sunt complete, corecte sau reale, cererea de ajutor de stat este respinsă.
Când intervine: după evaluarea dosarului.
5. Nesemnarea și netransmiterea contractului de finanțare.
În urma evaluării, solicitanții acceptați primesc în aplicație contractul de finanțare pentru granturi (plus o atenționare prin e-mail). Apoi, aceștia trebuie să-l descarce, să-l semneze electronic și să-l încarce în aplicație în maximum zece zile lucrătoare de la primire.
Totuși, în procedură scrie că acest lucru se poate face până la 31 decembrie 2021. Cei care vor rata termenul-limită, însă, vor fi respinși și vor primi în acest sens o decizie transmisă prin intermediul aplicației.
Când intervine: după evaluarea dosarului.
6. Neplata datoriilor fiscale.
La verificarea documentației, autoritățile se uită inclusiv dacă solicitanții au datorii fiscale. Astfel, cei care au creanțe își vor lua un angajament de a le achita din granturile primite în maximum șase sau 12 luni de la prima plată a ajutorului de stat.
Mai precis, cei care primesc un grant de până la 200.000 de euro vor avea șase luni, iar cei care primesc mai mult de 200.000 de euro vor avea 12 luni. Nerespectarea acestei obligații va duce la emiterea unei decizii de respingere a ajutorului de stat cu recuperarea integrală a granturilor încasate (plus dobândă).
Când intervine: după încasarea grantului.
Granturile vor fi în cuantum de maximum 20% din baza de calcul, în condițiile în care baza de calcul reprezintă, după caz, diferența dintre cifra de afaceri din 2019 și cea din 2020, diferența dintre volumul facturilor emise în 2019, inclusiv marja, și volumul facturilor emise în 2020, inclusiv marja (agențiile de turism), sau diferența dintre încasările din 2019 și încasările din 2020. Baza de calcul trebuie să fie certificată și asumată fie de un expert contabil, fie de un auditor financiar plătit de solicitant, iar ajutorul poate fi de maximum 800.000 euro pentru fiecare beneficiar.