Cu toate acestea, sistemul de raportare în format fizic, care ar completa armonios sistemul tehnic, trebuie luat în calcul, mai ales că este de așteptat, din partea angajatorului, să furnizeze și mijloacele de comunicare tradiționale, pe suport de hârtie sau electronic (e-mail), telefonic ori în persoană.
În toate aceste demersuri, nu trebuie pierdute din vedere măsurile de asigurare a confidențialității și a protecției datelor cu caracter personal (GDPR).
“Peste exact șase luni, companiile, ca și alți angajatori, trebuie să ofere un sistem convingător de primire și soluționare a avertizărilor privind practici ilegale sau imorale”, după cum afirmă Adriana I. Gaspar, partener senior al NNDKP, despre rolul esențial al tehnologiei în încurajarea whistleblowing-ului.
“Noul standard înseamnă, în realitate, ca angajamentul pentru integritate al fiecărui angajator să devină manifest într-atât încât să potențeze disponibilitatea salariaților și colaboratorilor săi de a dezvălui fapte care sunt sau ar putea constitui încălcări ale legii sau ale normelor deontologice”, a adăugat Adriana Gaspar.
Concret, potrivit recomandărilor specialiștilor de la NNDKP, sistemul tehnic de raportare pe care angajatorii ar trebui să îl dezvolte sau să îl achiziționeze trebuie să prezinte următoarele caracteristici:
- să fie simplu de operat, astfel încât avertizorii să nu aibă nevoie de mai mult decât câteva cunoștințe tehnice de bază pentru a-l folosi;
- să păstreze confidențialitatea celor care raportează și tuturor celor vizați de raportarea cu pricina;
- să permită ca numai persoanele desemnate să aibă acces la raportările avertizorilor și la aspectele legate de acestea, atât din motive de confidențialitate, cât și pentru conformarea la GDPR;
- să faciliteze o comunicare securizată cu avertizorii, pentru informații suplimentare privind raportările sau pentru a le transmite măsurile de remediere adoptate;
- să furnizeze un mediu de lucru electronic sigur pentru managementul de caz, din aceleași considerente de confidențialitate; și
- să respecte toate prevederile GDPR.
Există, în acest sens, un proiect de lege pus în dezbatere publică de Ministerul Justiției, care are în vedere transpunerea în legislația națională, până la sfârșitul acestui an, a directivei europene ce conține măsurile de protecție a celor care fac sesizări.
În plus, deși, în viitorul apropiat, numai firmele cu mulți salariați vor trebui să aibă canale interne pentru preluarea sesizărilor de la aceștia, specialiștii NNDKP sfătuiau cu altă ocazie toți angajatorii să implementeze un asemenea mecanism, dacă pot.
Atenție! Proiectul de lege amintit se va aplica doar după aprobarea de către Guvern, adoptarea de către Parlament, promulgarea de către șeful statului și publicarea în Monitorul Oficial. România este obligată să transpună directiva în cauză, astfel că proiectul de lege va deveni realitate, mai devreme sau mai târziu.